۰

مانور میوه‌های قاچاق با چراغ سبز مسئولین/ 50 درصد باغات کشور از طریق قاچاق میوه آلوده شدند

با توجه به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب به اقتصاد درون‌زا، خواب مسئولان دولتی سنگین‌تر از این است که راه حلی برای این موضوع ساده بیندیشند تا باغدار و کشاورز ایرانی با حجم گسترده قاچاق و واردات میوه بیشتر از این ناامیدتر نشود!
مانور میوه‌های قاچاق با چراغ سبز مسئولین/ 50 درصد باغات کشور از طریق قاچاق میوه آلوده شدند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از «رزاق»، داستان واردات و قاچاق میوه سر درازی دارد. موضوع ساده است حجم گسترده ای از میوه های قاچاق وارد بازار شده است.
میوه هایی که نگهداری شان در یک فضای ساده امکان‌پذیر نیست و برای حمل و نقل از آن سوی آب‌ها نیاز به امکانات مخصوص کانتینری دارد اما در به آسانی به بازار ایران رسیده است اما گویا مسئولان در شفاف‌سازی این موضوع ساده هم معطل مانده‌اند.
میوه‌های قاچاق در بازار ایران مانور می دهد اما دریغ از یک مقام مسئول که خود را موظف به حل این موضوع بداند!
با توجه به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب به اقتصاد درون‌زا، گویا خواب مسئولان دولتی سنگین‌تر از این است که راه حلی برای این موضوع ساده بیندیشند تا باغدار و کشاورز ایرانی بیشتر از این ناامیدتر نشود!
در این رابطه مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود میوه‌های خارجی موجود در بازار قاچاق بوده و مجوز نداشته‌اند توهین به فهم مردم است، چرا که به عنوان مثال مواد مخدری که به کشور قاچاق می‌شود را نمی‌توان مشاهده کرد، اما برخوردهای لازم با قاچاقچیان و محموله‌های قاچاق انجام می‌شود در حالی که میوه از کشورهای دوردستی مانند چین، شیلی و غیره به کشور وارد می‌شود و به راحتی مسئولان ادعا می‌کنند که این میوه‌ها قاچاق است در حالی که امکان‌پذیر نیست.
محمدرضا شعبانی ادامه داد: سه دستگاه برای واردات میوه متولی هستند که می‌توان به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک اشاره کرد و مسلما واردات میوه خارجی از طریق یکی از این دستگاه‌ها و با مجوز صورت گرفته است.
وی افزود: کدهای عجیب و غریب که در گمرک وجود دارد که می‌توان به کد تعرفه‌ای با نام «سایر میوه‌های تازه که مذکور نبوده باشد» اشاره کرد و این کدهای عجیب و غریب راهی است که برای برخی وارد‌کنندگان و نورچشمی‌های خود گذاشته‌اند، چرا که تنها چند میوه مانند موز، آناناس، نارگیل و انبه مجوز ورود دارند و هر یک از آنها کد تعرفه‌ای جدا در گمرک دارند و معنی این کدهای مبهم و عجیب و غریب برای واردات مشخص نیست».
علاوه بر این ضررهایی که واردات این میوه‌ها بصورت غیررسمی به اقتصاد کشور می‌زند، مشکلات و معضلات بهداشتی را هم به دنبال دارند که سلامت مردم را تهدید می‌کند.
به عقیده برخی کارشناسان برای حفظ سلامت و ظاهر مناسب این میوه‌ها در طی مسیر طولانی زمان می برد تا به کشور برسند از مواد شیمیایی و نگهدارنده‌ای استفاده می‌کنند که تا حتی 10 برابر  حد مجاز این مواد شیمیایی استفاده می شود و این مواد شیمیایی به راحتی از طریق پوست این میوه ها به داخل جذب می‌شود و می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد.
حدود 50 درصد باغات کشور از طریق قاچاق میوه آلوده شدند
سید محسن محمودی در گفت وگو با «رازق» با اشاره به وضعیت آلودگی میوه هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، اظهار کرد: از لحاظ ظاهری که این میوه ها عاری از هرگونه آلودگی هستند اما اگر در باطن آنها آفات و یا آلودگی های دیگری وجود داشته باشد دیگر این به عهده سازمان حفظ نباتات است که آن را بررسی کرده و اعلام کند.
وی با توجه به مضرات  آلودگی چنین میوه هایی، عنوان کرد: در حالتی که این آلودگی به صورت آفات زراعی باشد در سال گذشته حدود 50 درصد باغات کشور به خاطر قاچاق همین میوه ها آلوده شدند.
خبرنگار «رازق» برای بررسی این موضوع با یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز تماس گرفت که وی تنها به جمله ما هم این موضوع را شنیده ایم اکتفا کرد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 428137
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *