۰

جایزه انتخاباتی دولت به مردم

در حالی که هنوز سرنوشت دو بسته خروج از رکود دولت و وام های رنگارنگ و گران مسکن، مشخص نیست، دولت در نخستین گام پس از انتخابات اخیر، از بسته سوم خروج از رکود و دوبرابر شدن تسهیلات خرید مسکن خبر داد.
جایزه انتخاباتی دولت به مردم
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از صاحب نیوز، این خبر در حالی اطلاع رسانی شد که نتایج انتخابات مجلس و شورای نگهبان به صورت ضمنی اعلام شده بود و به نظر می رسد که پرداختن ناگهانی به این مسایل در واپسین روزهای سال، حکم جایزه به مردم را داشته باشد.
سخنگوی دولت هفته گذشته در نشست هفتگی خود با اشاره به برگزاری با شکوه انتخابات اخیر، اعلام کرد که “دولت در پی این رخداد بزرگ، روز یکشنبه با حضور رئیس‌جمهور در ستاد اقتصادی دولت، همه اعضا را موظف به ارائه برنامه کوتاه‌مدت برای رونق اقتصادی و بهبود معیشت به ویژه اشتغال کرد!”
هنوز جوهر این خبر خشک نشده بود که مژده دوبرابر شدن تسهیلات خرید مسکن ویژه خانه اولی ها و متاهلان از راه رسید. دولت یازدهم بسته خروج غیرتورمی از رکود را در قالب طرح تحول تولید در ماه های ابتدایی فعالیتش به مجلس برد.
هر چند از این بسته و تدابیر دولت برای خروج غیرتورمی از رکود چیزی عاید نشد و رکود کماکان پابرجا ماند ولی کار دولت برای تدوین بسته های خروج از رکود به همین جا ختم نشد و دولتی ها اواخر مهر و ابتدای آبان امسال از بسته جدیدی رونمایی کردند که برای ۶ ماه دوم سال ۹۴ تدوین شده بود.
در حالیکه بسته های ضد رکود باهدف رشد اقتصادی و تحریک تقاضا همچنان در مسیر رونمایی بود اما همچنان نرخ رشد اقتصادی سال جاری محرمانه است.
بسته دوم اهداف «تحریک تقاضا» و «برون‌رفت از تنگنای مالی» در سه حوزه «سیاست‌های پولی»، «سیاست‌های مالی» و «سیاست‌های اعتباری» را به دوش می کشید.
هر چندسیاست دولت در اعطای وام ارزان قیمت در دو بخش لوازم خانگی و خودرو تدوین شد و بنا بود از طریق کارت اعتباری خرید کالا و همچنین وام خودرو دولت موتور تولید را تحریک کند ولی با گذشت چند ماه نتوانست در این زمینه موفق عمل کند و هنوز از وام خرید لوازم خانگی خبری نیست به گونه ای که تولید کنندگان برای رونق این بازار آستین بالا زده و به مشتریان وام پرداخت می کنند!
گویا بسته سوم قرار است بازار اشتغال را از رکود خارج کند که همچنان شعار بهبود معیشت و رونق بازار را نیز بر دوش می کشد.
دولت همچنان با تاکید بر این نکته که ساخت مسکن وظیفه دولت نیست، سعی دارد تا با ارایه تسهیلات رنگارنگ که به تازگی۸۰درصد قیمت خانه را پوشش می دهد، مردمی را به خرید ترغیب کند که در دوران رکود و بودجه انقباضی روزگار می گذرانند و علی رغم رشد۲٫۵برابری نقدینگی، پول ندارند!
دو برابر شدن تسهیلات خرید مسکن هر چند به تازگی رونمایی شده و هنوز آیین نامه آن ابلاغ نشده است اما آمار و ارقام نشان می دهد که میزان بازپرداخت این تسهیلات برای زوجین جوان امکان پذیر نیست.
در تهران متقاضی وام ۱۶۰ میلیون تومانی با پرداخت به روش ساده باید ماهانه ۲٫۳ میلیون تومان طی ۱۴۴ ماه قسط پرداخت کند که سودی معادل ۱۷۱ میلیون تومان را شامل شده و در مجموع باید ۳۳۰ میلیون تومان به بانک مسکن برگردانده شود.
اما در مراکز استانها و شهرهای بزرگ مبلغ وام ۶۰میلیون تومان بوده و در مجموع به زوجین۱۲۰میلیون تومان تسهیلات با سود۱۴درصد تعلق می گیرد که باید طی۱۲ سال ماهانه ۱٫۷ میلیون تومان قسط بپردازند و در نهایت ۲۴۸ میلیون تومان سود و اصل وام دریافتی را پرداخت کنند.
زوجینی که در سایر مناطق جغرافیایی کشور زندگی می کنند، می توانند به ازای هر نفر ۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که باید در دوره ۱۴۴ ماهه برای هر ماه یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قسط پرداخته که سود وام ۸۰ میلیونی در حدود ۸۵ میلیون تومان و مجموع بازپرداخت آن ۱۶۵ میلیون است.
دیگر مصوبه شورای پول و اعتبار مربوط به افزایش سطح تسهیلات مسکن برای زوجین از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن است که با تصمیمات اخیر این شورا هر یک از وام‌های پرداختی از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن (حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز) که – دریافت‌کننده باید به ازای میزان وام خود اوراق از بازار بورس تهیه کند – برای زوجین افزایش یافته و هر کدام می‌توانند براساس مناطق جغرافیایی محل سکونت خود و حداکثر تا ۸۰ درصد ارزش ملک از این وام بهره ببرند.
بازپرداخت این وام نیز اسفناک بوده و در توان دریافت کننده نیست.
زوجینی که در تهران زندگی می‌کنند می‌توانند به جای وام ۶۰ میلیونی، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تومان دریافت کنند که دراین حالت مجموع اقساط پرداختی در هر ماه یک میلیون و ۷۳۳ هزار تومان بوده و پس از۱۲ماه سود۲۵۰میلیون تومان سود بپردازند.
زوجین ساکن در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند تا ۸۰ میلیون تومان و به ازای هر نفر ۴۰ میلیون تومان دریافت کنند که باز پرداخت ماهیانه آنحدود یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان بوده و بازپرداخت آن ۲۰۰میلیون تومان است.
در سایر شهرستان ها میزان این وام۶۰میلیون تومان بوده و تسهیلات‌گیرندگان ماهانه حدود یک میلیون تومان و در پایان ۱۲ سال نزدیک به ۹۰ میلیون تومان سود پرداخت خواهند کرد که مجموع بازپرداخت ۶۰ میلیونی زوجین ۱۵۰ میلیون تومان است.
مطابق این برنامه باید اول سپرده‌گذاری صورت بگیرد،‌ بنابراین کسانی که قبلاً سپرده‌گذاری کرده‌اند یا اقدام به سپرده‌گذاری می‌کنند از سال آینده (نیمه دوم سال ۹۵) می‌توانند از این وام بهره‌مند شود که در صورت افزایش قیمت مسکن مطابق نرخ تورم، باز هم این وام گران کفاف خرید خانه نمی دهد.
گذشته از آنکه این وام ها به گفته رییس کل بانک مرکزی وام های یاد شده محدود بوده و۸۲ هزار فقره درنظر گرفته شده و این در حالیست که سالانه بازار مسکن به حدود۱٫۵میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و بنابراین در صورتیکه ۸۲هزار زوج از این تسهیلات استفاده کنند باز هم عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 428479
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *