۰

تبریز مرکز تجاری خاورمیانه است/ در فعالیت‌های سال 2018 تبریز شرکت خواهیم کرد/ بدون ایران موقعیت تجاری ترکیه در منطقه تضعیف می‌شود

رئیس اتاق بزرگانی وان گفت: ما در کل بر این باوریم که اگر ایران نباشد، فعالیت و موقعیت تجاری ما در منطقه تضعیف می شود. ایران برای ما جزو الزامات تجارت می باشد
تبریز مرکز تجاری خاورمیانه است/ در فعالیت‌های سال 2018 تبریز شرکت خواهیم کرد/ بدون ایران موقعیت تجاری ترکیه در منطقه تضعیف می‌شود
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از آناج، در حاشیه جلسه مشترک فعالان اقتصادی و نمایندگان اتاق بازرگانی وان در تبریز، با "نجدت تاکوا"، رئیس اتاق بازرگانی وان، گفتگویی در ارتباط با فرصت های اقتصادی موجود در تبریز و دیدگاه فعالان اقتصادی ترک نسبت به فعالیت در تبریز داشتیم که متن آن به شرح زیر می باشد:
آناج: بزرگترین فرصت تبریز را در چه چیزی می بینید؟
تبریز نه تنها برای ترکیه بلکه برای کل دنیا مهم است. من به سخنان فعالان گردشگری، گوش دادم. پتانسیل گذشته تاریخی تبریز و فرهنگ غنی آن، تبریز را خود به خود، یک قدم جلوتر می کشد. من هر دفعه که به تبریز می آیم، پیشرفت تبریز را مشاهده می کنم. جاده ها، گذرگاه ها، ساختمان ها و مناطق مسکونی جدید ساخته می شود. مرکز تجاری تبریز، به عنوان بلندترین ساختمان تبریز و مراکز خرید جدید در حال ساخت است. این ها تبریز را در ایران و در شهرهای منطقه، به عنوان شهری در حال پیشرفت معرفی می نماید. فقط همین دینامیک بودن شهر تبریز در کنار سایر خصوصیت های فرهنگی، تاریخی، دینی و سایر پتانسیل هایش همچون جاذبه های تاریخی و فرهنگی، ادبیاتی، دینی، بازار سرپوشیده و سایر جاذبه ها، تبریز را حتی در خاورمیانه، تبدیل به مرکز تجاری نموده است. ما تبریز را اینگونه می دانیم. برای همگی ما، در تبریز، رازی تجاری نهفته است که باید آن را یاد بگیریم. تبریز برای نمایان شدن هر چه بیش تر، باید پتانسیل های خود را بیش تر نمایان نماید. به عنوان اتاق بازرگانی، 3 سال است که در حال فعالیت هستیم و از فعالان اقتصادی تبریز می خواهیم که بیایند و خود و تولیداتشان را معرفی کنند.
آناج: چندمین دفعه است که به تبریز می آیید؟
این چهارمین دفعه من است که به تبریز می آیم. 2 دفعه با هیئت های رسمی و بزرگ به تبریز آمده ام و 2 دفعه با هیئت های کوچک تر و برای دیدن تبریز. سال گذشته، همراه هیئتی، به دیدار رئیس اتاق صنایع آمده بودیم. قبلا هم از مسئولان اتاق بازرگانی تبریز برای آمدن به وان دعوت کرده بودیم و این دفعه هم، این دعوت را تجدید کردیم. همان طور که مستحضرید، سرکنسول ترکیه در تبریز، فعالیت خود را تازه شروع نموده است و در راستای افزایش همکاری ها، مقرر شده که بعد از ایام نوروز، کنفرانسی در وان، جهت بررسی همکاری های تبریز - وان برگزار شود. برای این منظور آمادگی های لازم را مهیا خواهیم کرد و از اتاق بازرگانی تبریز به همراه هیئتی، دعوت می نماییم تا در این کنفرانس شرکت نمایند.
آناج: دیدگاه فعالان اقتصادی ترک در مورد همکاری با ایران چیست و در چه زمینه هایی می خواهند در ایران فعالیت نمایند؟
ما در کل بر این باوریم که اگر ایران نباشد، فعالیت و موقعیت تجاری ما در منطقه تضعیف می شود. ایران برای ما جزو الزامات تجارت می باشد. البته ایران هم باید متوجه این موضوع باشد. ایران برای ما همچون دری به سوی شرق و مرکز آسیا و خاورمیانه است. ایران دارای انرژی و پتانسیل بسیار زیادی است. ولی در ترکیه هم فرصت های زیادی برای ایران وجود دارد. ایران مخصوصا برای معرفی خودش و تولیداتش به غرب و گرفتن تکنولوژی های جدید، ترکیه را به غیر از سیاست های خارجی، باید به عنوان شریک تجاری خود و کشور برادر بداند. در جلسه دیروز، همچین دیدگاهی را مشاهده کردم و از این بابت خیلی خوشحالم.
آناج: بعد از تحریم ها روابط ترکیه و ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
ترکیه بعد از برداشته شدن تحریم ها، برای افزایش روابط اقتصادی با ایران باید سریع تر عمل نماید. اما، ایران هم وارد دوره ای از فرصت های اقتصادی خواهد شد. برای این منظور هم باید با شرکای اقتصادی خود، در منطقه متحد شود. ایران صاحب این انرژی و قدرت برای تغییر دیدگاه ها نسبت به خودش است. من بر این باورم که ایران خیلی زود، به همراه ترکیه، این دیدگاه را تغییر خواهد داد. البته در سی و چند سالی که ایران تحریم بود، روابط اقتصادی ایران و ترکیه قطع نشد و ادامه داشت اما، برای بررسی این موضوع در سطوح بالاتر، باید همگی تلاش نماییم. ترکیه به عنوان دری به سوی غرب، برای ایران محسوب می شود و در ترکیه هم برای ایران زمینه های زیادی برای همکاری و فرصت های زیادی مخصوصا در زمینه های عمرانی، اقتصادی و انرژی، وجود دارد. ما برای تبدیل برداشته شدن تحریم ها به فرصت ها، تمام تلاش خود را خواهیم نمود. اما کار ما فقط این نیست. ما تقریبا هرسال، به همراه هیئتی، به تبریز می آییم و به ارومیه هم می رویم. سال گذشته، قبل از برداشته شدن تحریم ها، ما با ارومیه، تفاهم برادری امضا کردیم. اگر زمینه را فراهم کنیم، افرادی که بعد از ما خواهند آمد هم این روابط را به سطح بالاتری منتقل خواهند کرد.
 

 
آناج: به عنوان رئیس اتاق بازرگانی وان، برنامه هایتان برای سال 2018 که تبریز به عنوان شهر گردشگری انتخاب شده است، چیست؟
ما تازه از این موضوع مطلع شدیم و به شما در این مورد تبریک می گوییم. در مراسمات و فعالیت های مرتبط با آن شرکت خواهیم کرد. حداقل در مراسم افتتاحیه آن در کنار شما حضور خواهیم داشت و برای چشیدن طعم این شادی و هیجان، به همراه هیئتی در کنار همکارانمان در تبریز، حضور خواهیم داشت.
آناج: چه تعداد از شرکت های وان در تبریز، در حال فعالیت هستند؟
آمار دقیقی در دست نداریم. اما 4 تا از آن ها را از نزدیک می شناسم. اما قرار شده است با آقای سرکنسول، برای تهیه آماری مناسب از این فعالان، اقدامات مناسب را انجام دهیم. تجار معمولا نمی خواهند کسی از کارشان سردربیاورد و به همین دلیل زیربار چنین آمارهایی نمی روند. ما می دانیم بیش از 10 فعال اقتصادی در حال فعالیت در تبریز هستند. اما در زمینه بازرگانی، واردات و صادرات، همواره بیش از 300 شرکتمان در وان، در حال همکاری با تبریز و ارومیه و استان های آذربایجان شرقی و غربی هستند.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 428482
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *