۰

27 هزار ایرانی در صف مرگ منتظر دریافت زندگی‌اند/ جانبازی که در راه سلامت آذربایجانی‌ها بسیج شد

27 هزار نفر در ایران منتظر اهداء عضو هستند و روزانه 7 تا 11 نفر از این اشخاص در صف مرگ، جان خود را از دست می دهند، اهداء عضو می تواند زندگی دوباره به این افراد بدهد.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از  آناج: طبق آیه 32 سوره مائده( وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا )  هر کسی انسانی را از مرگ نجات دهد مثل این است که همه انسان ها را از مرگ نجات داده است، زمانی که حادثه ای ناگوار برای عضوی ازیک خانواده اتفاق می افتد و شخصی دچار مرگ مغری می شود، اهداء اعضا آن فرد می تواند چندین نفر را به زندگی امیدوار کند و حیاتی دوباره به افرادی بیمار که منتظر پیوند عضو هستند، ببخشد.
27 هزار نفر در ایران نیازمند به عضو در صف پیوند منتظر اهداء عضو هستند و روزانه 7 تا 11 نفر از بیماران منتظر پیوند در صف مرگ، جان خود را از دست می دهند، این در حالی است که سالانه 5 تا 8 هزار نفر ایرانی با مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند و هر مرگ مغزی می تواند یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و با اهداء یک تا 53 بافت شخصی که دچار مرگ مغزی شده، می توان یک تا 53 نفر را از معلولیت نجات داد.
اما چه زمانی شخصی دچار مرگ مغزی می شود؟
در مرگ مغزی خونرسانی به مغز متوقف می شود، اکسیژن رسانی به آن انجام نمی گیرد، مغز تمام کارکرد خود را از دست می دهد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می گردد، اگر چه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد، کلیه ها دارای عملکرد هستند اما به تدریج در چند روز از کار خواهند افتاد و بیمار مغزی صحبت نمی کند، نمی بیند، به هیچ یک از تحریکات خارجی پاسخ نمی دهد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی قادر به تنفس مصنوعی نخواهد بود.
تصادفات انندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از اتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت ها، خونریزی های داخلی مغز و سکته مغزی از علل شایع مرگ مغزی هستند.
از آنجایی که امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد، اهداء  به موقع عضو این افراد می تواند بیماران زیادی را به زندگی باز گرداند.
نگرش های دینی در خصوص اهداء عضو چیست؟
دین اسلام، اهمیت فوق العاده ای برای نجات جان انسان ها قائل است(طبق سوره مائده)، حضرت امام خمینی (ره) در سال 1368 در پاسخ به استفتاء جواز پیوند اعضا از فردی که دچار مرگ مغزی شده و حیات وی غیر قابل برگشت است فرموده اند: " بسم تعالی بر فرض مذکور چنانچه حیات انسان دیگری متوقف بر این باشد با اجازه صاحب ثلب یا کبد و امثال آن جایز است".
رسول زارع زاده، رئیس امور اداری بیمارستان شهید مدنی تبریز، جانبازی است که وقتی بیمار شد و نیاز به پیوند عضو کبد شد، بعد از جراحی و زندگی دوباره تصمیم گرفت که کاری بکند که دیگر کسی در صف مرگ منتظر پیوند عضو نباشد...
 

 
فراخوان دریافت کارت اهداء عضو در آذربایجان شرقی
وی که از سوی دکتر ایرجیان، رئیس بسیج جامعه پزشکیه استان  ابلاغیه ای جهت مسئول امور پیگیری و هماهنگی امور مربوط به پیوند اعضا در قالب بسیج جامعه پزشکی استان دارد، می گوید: ما فرآیند فرهنگ سازی اهداء اعضا را از سال گذشته همزمان با  افتتاح بیمارستان صحرایی در چاراویماق، شروع کردیم و با استقبال عظیم مردمی مواجه شدیم و از سال گذشته تا به امروز بالاتر از چهار هزار فرم اهداء اعضا توسط مردم استان ما در قشرهای مختلف پر شده است.
وی ادامه می‌دهد: فاز بعدی  طرح مان را با هماهنگی امام جمعه تبریز و ریاست دانشگاه و با حمایت بسیج جامعه پزشکی برنامه ریزی کردیم که در سال جاری اکیپ های ما در نماز جمعه مستقر شدند  و گام اولیه این طرح را در بین نمازگذاران شهرمان شروع کردیم، در چهار راه آبرسان و بعد در چندین چهار راه دیگر شهر اکیپ های دیگری این کار مستقر خواهند شد.
این فعال اجتماعی خاطرنشان می کند: سعی خواهیم کرد ادامه این کار را بسیج با حمایت خود به قشرهای مختلف(از جمله جوانان، دانشجویان و غیره) جامعه واگذار کند، در واقع نیروهای مسلح ارتش، سپاه، بسیج و غیره در مراسم های صبحگاهی فرم های اهدا عضو را به کلیه پرسنل ابلاغ می کنند و امیدواریم شاهد مشارکت و استقبال عظیم مردم  باشیم.
زارع زاده با اشاره به دوران بیمارس‌اش عنوان می‌کند: بنده خودم پیوند کبد انجام داده ام و الان به عنوان یک پیوندی صحبت می کنم  و فردی هستم که در صف مرگ چندین ماه به انتظار نشستم و در شیراز صف طویلی از پیوندی ها را لمس کردم، مشکلاتی که در آنجا دیدم که همه نشان از عمق فاجعه داشت.
وی ادامه می افزاید: بیماران پیوندی، هزینه های گزافی را در این راه متحمل می شوند، علاوه بر همه اینها باید توجه داشته باشیم که 27 هزار نفر(طبق آخرین آمار جشن نفس سال گذشته آقای ایاضی مشاور و قائم مقام وزیر) در کل ایران در صف انتظار داریم که روزانه 7-11 نفر از آنان در این صف می میرند؛ قریب  به 30 در صد بیماران منتظر از شمال غرب کشور می باشد.
این فعال اجتماعی بیان می‌کند: فست فود ها، بناب کبابی ، چیپس، پفک وغیره که به خورد مردم داده می شود، همه خود عامل بزرگی برای بیماری های کبدی است که در استان ما شایع شده است.
وی با بیان اینکه زمانی که منتظر پیوند عضو کبد در شیراز به سر میبردم، دکتر ها می گفتند که اکثر پیوند کبدی ها از شمال غرب هستند، یادآور می شود: در شیراز دکترها می گفتند:" آقا کم این بناب کبابی ها را بخورید! هرچند شاید این حرف غیر تخصصی باشد اما باید دانشگاه در این راه نقش خود را به خوبی ایفا کند و  راه های پیشگیری از این بیماری ها را به مردم بیاموزد، البته در جلسه ای که با معاونت بهداشت و معاونت درمان داشتیم پیشنهاد کردیم که این پیشگیری ها را پر رنگ تر کرده و از خانه­ های بهداشت سراسر استان شروع کنیم و شفاف سازی کرده و به مردم آگاهی دهیم.
 

 
این جانباز دفاع مقدس توضیح می‌دهد: وقتی بیشترین آمار پیوندی از شمال غرب را شنیدیم به عنوان نیروی ارزشی و ولایی به فکر چاره افتادیم، بسیج مجددا کمر همت بست و این کار را در اولویت کاری خود قرار داد و خواست که سلامتی را برای مردم دوباره به ارمغان بیاورد، اگر تا دیروز جهاد، حضور در جبهه های جنگ بود امروز هم حضور در کشور سوریه وغیره است، حضور در حوزه سلامت و خدمت برای نجات جان انسان ها نیز نوعی جهاد است و وظیفه ی بسیج جامعه پزشکی هم فرهنگ سازی این پیوند اعضا است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه شد که تصمیم گرفتین مرکز پیوندی در استان احداث شود، می گوید:  زمانی که برای دریافت عضو کبد در شیراز بستری بودم، وزیر بهداشت به ملاقاتم آمد و من در آنجا از طرف بسیج جامعه پزشکی استان و رزمنده ها و ایثار گران استان مان از آقای وزیر اعتبار 4 میلیار تومانی برای احداث مرکز پیوند درخواست کردم که خوشبختانه وی موافقت کرد و حتی گفت: اگر تبریز اراده کند ما بیشتر هم می دهیم! و به دنبال این مسئله با مجوز پیوند هم موافقت کرد. عمل بنده هم که در آنجا با موفقیت انجام شد.
زارع زاده ادامه می‌دهد: جا دارد از خانواده فرزاد کسی که کبدش را به بنده پیوند زدند تشکر کنم که باعث شروع کار و ماموریت دیگر در زمینه اهدا شد و ما بحث پیوند شمال غرب را پیگیری کردیم و مدیون این خانواده و شش فرزند یتیم فرزاد هستیم، از مردم می خواهیم که بعد از خواندن این مصاحبه، فاتحه ای در حق این بزرگوار بخوانند که کار کوچک فرزاد باعث فرهنگ سازی و منجر به  گرفتن مجوز پیوند اعضاء در شمال غرب کشور شد و خانواده مرحوم فرزاد(با یک کبد، دو کلیه، روده، پانکراس، قرینه چشم)، 7 نفر را به زندگانی بازگرداند.
وی می‌گوید: در جلسه ی گذشته ی بسیج جامعه پزشکی، دکتر صومی گفتند: در شش ماهه آینده ما شاهد افتتاح بخش پیوند را در بیمارستان امام رضا تبریزخواهیم بود؛ که امیدواریم این طرح محقق شود.
زارع زاده اظهار می کند: از  علمای دین، فقها، حوزه های علمی، ائمه جمعه ی  سراسر استان،  اساتید دانشگاه ها، معلمین مدارس، فرماندهان نظامی، مدیران کل  تمامی تشکل ها، بیسجیان، ان جی او های فعال در این زمینه در خواست می کنیم که همگام ما باشند و با ما همکاری کنند، در جهت فرهنگ سازی اهدای عضو مسئولین می توانند کاربردی کنند مثلا مدیران در اتوماسیون یا جلسه های اداری شان  در جهت فرهنگ سازی بین پرسنل خود گامی بردارند و این خبر را به ما دهند. چنانچه در ملاقات اخیر با آقای جعفری آذر (اداره ی کل ثبت)این درخواست را داشتیم و وی هم استقبال کرده حتی شرکت گاز، بنیاد شهید هم این کار را برای ما انجام دادند؛ در خواستمان از مدیرکل ها این است که این فرمها را بین کارمندانشان پخش کنند و بعد به ما اعلام کنند که از بین پرسنل شان فلان تعداد عضو برای ما عضو گیری کردند که ما هم این خبرها را رسانه ای کنیم بگوییم مثلا اداره کل ثبت احوال توانست بصورت خود جوش فلان تعداد عضوگیری کند.
این جانباز دفاع مقدس تاکید می کند: در خواست ما از خانواده هایی که بیماران مرگ مغزی دارند این است که خودشان از طرح اهداء استقبال کرده و با ما همکاری کنند، با عوامل ما و واحد فراهم آوری ما که در بیمارستان امام رضا مستقر هستند و کارشناسان مشاوره بگیرند و  در این فرایند کمک رسان ما باشند، متاسفانه در استان ما با اینکه افراد زیادی مرگ مغزی شده اند اما خانواده های راغب به اهدا عضو خیلی کم است.
وی اعلام می کند: مردم نیز اگر سوالاتی در این زمینه دارند می توانند از علمای دین هم سوالاتی بکنند حضرت آیت الله شبستری نیز رسما و کتبا در نماز جمعه اعلام  کردند، حضرت امام، آیت الله نوری همدانی، آیت الله مکارم شیرازی و دیگر علما اهداء عضو  را جایز دانسته اند حتی اینکه رهبر معظم انقلاب علاوه بر اینکه به اهمیت اهدا تاکید کرده اند فرموده اند اگر تکمیل فرم اهدا باشد بنده جایز می دانم و حضرت آقا این شرط را گذاشته اند و به همین علت نیاز است که مردم مراجعه کنند واین فرمها را پر کنند.
پس بیایید فرصت را برای اهداء زندگی از دست ندهیم
کسانی که می خواهند کارت اهداء عضو داشته باشند، می توانند با مراجعه به سایت WWW.ehda.center.ir و دریافت پرینت کارت اهداء عضو و یا بسیج جامعه پزشکی استان آذربایجان شرقی و تکمیل فرم اهداء عضو، از هم اکنون به عنوان دوستدار سلامت، حمایت خود را اعلام کنند.
 
گزارش از  المیرا جلیلی
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 431924
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *