۰

وقتی یک پویشِ مردمی، تبلیغات غیرقانونی را پاک می کند

جدای از عرصه‌های دیگر انتخابات، تبلیغات کاندیداها خود قاعده خاصی را می‎طلبد. قاعده‌ای در چارچوب قانون و اخلاق. اما در گیر و دار شور و هیجانات، اغلب این قاعده به دست فراموشی سپرده شده و زیر پا گذاشته می‎شود.
وقتی یک پویشِ مردمی، تبلیغات غیرقانونی را پاک می کند
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از منار، سال‎هاست که انتخابات با خود شور و هیجان خاصی می‌آورد. ایجاد تشکل‌ها، جلسات خانگی، رایزنی‌ها، دسته‌بندی‌های سیاسی، یارگیری‎ها، رقابت‌ها، تبلیغات و ... که در نوع خود اتفاق مثبتی ارزیابی می‎شود.
اینکه اکثریت مردم در قالب‌های متفاوت وارد این عرصه می‎شوند و نقشی را ایفا می‎کنند منشاء یک تحول به شمار می‎رود.
اما زمانی که سخن از رقابت به میان می‌آید رعایت اخلاق انتخاباتی در هر مرحله‎ای امری واجب و ضروری‎ست.
جدای از عرصه‌های دیگر انتخابات، تبلیغات کاندیداها خود قاعده خاصی را می‎طلبد. قاعده‌ای در چارچوب قانون و اخلاق. اما در گیر و دار شور و هیجانات، اغلب این قاعده به دست فراموشی سپرده شده و زیر پا گذاشته می‎شود.
اثرات تبلیغات نادرست نامزدهای انتخاباتی در دوره‌های پیشین هنوز بر در و دیوار خرم‌آباد خودنمایی می‌کند. تصاویری که نه تنها زحمتی مضاعف برای مدیریت  شهری را به‎دنبال دارد و گاه حتی آنرا بی‎ثمر می‌کند بلکه چهره شهر را برای هر رهگذری نازیبا می‎کند.
اثرات باقیمانده از پوسترهای پاره و نامنظم که با بدسلیقه‌گی روی هم بر در و دیوارها چسبیده می‎شوند، نوشته‌های روی دیوارها و .... تنها یک مفهوم را در ذهن متبادر می‎کنند آنهم اینکه خیلی از نامزدهای محترم انتخاباتی در جهت مطرح کردن خود، صرفا شعارِ اهمیت به حقوق شهروندی را سر می‎دهند و در میدان عمل، شهر را ملک شخصی خود می‌پندارند و از هرگونه اقدامی برای تبلیغات فروگذار نمی‎کنند.
این دغدغه‌ها در این دوره، بیش از پیش در سازمان‌های مردم‎نهاد شکل گرفت و به شورای شهر کشیده شد. هشتمین جلسه ی کمیسیون فرهنگی اجتماعی و زیست شهری شورای شهر خرم‎آباد روز سه شنبه 27 بهمن 94 به ریاست رستم کوشکی"؛ عضو شورای شهر خرم‌آباد، میزبان دبیران انجمن‎ها  فعالان ‌NGO ها(سازمان‌های مردم‎نهاد)، واحد خبر صدا و سیمای مرکز لرستان با حضور برخی از اعضای شورا، در تالار جلسات شورا شد. دغدغه‎ها و گلایه‎ها به زبان آمد. تبادل نظرها شروع و در نهایت پویشی به نام "تبلیغات پاک" متولد شد.

راهکارهای تبلیغات پاک و سالم و پیشگیری از مخدوش کردن زیبایی شهر در طول ایام انتخابات با استفاده از نصب پوستر، بنر و  دیوارنویسی  بر در و دیوار شهروندان و اماکن عمومی و نیز اطلاع رسانی عمومی در سطح شهر با استفاده از ظرفیت نیروی انجمن های مردم نهاد ارائه شد.
مقرر شد شهرداری نسبت به جمع آوری بنرهای اضافی و کاهش آشفتگی فضای فعلی شهر جهت نمایش چهره ای زیبا از شهر خرم آباد تا قبل از شروع انتخابات اقدام کند. بر نقش فرمانداری در برگزاری جلسات توجیهی با روسای ستاد انتخاباتی کاندیداها تاکید شد. تعهدنامه انجمن دانش‎آموختگان از کاندیداها در خصوص انجام تبلیغات پاک انتشار پیدا کند. خوراک‎های تبلیغاتی با موضوع پویش تبلیغات پاک جهت توزیع و نصب در تاکسی‎ها و اتوبوس‎های شهری از طریق سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تهیه شود. شعار "به کاندیدایی که دیوارنویسی کند رای نخواهم داد" جهت انتشار تهیه شود.
اقدامات فوق صورت گرفت. فرماندار خرم‎آباد در جهت توجیه نامزدهای انتخاباتی برای تبلیغات پاک در جلسات خود اقدام کرد. فعالان زیست‎محیطی و فرهنگی با ستادهای تبلیغاتی نامزدها مرتبط شدند. صداوسیما در گزارش‌های مستمر از زبان مردم تبلیغات نابه‎هنجار را منع و شهرداری نیز به‎صورت شبانه‎روزی تبلیغات غیرقانونی را رصد و از این قبیل اقدامات جلوگیری کرد.
حتی مقرر شد در زمان آغاز تبلیغاتِ نامزدهای انتخاباتی برزنت‌های مخصوص چسابندن تبلیغات در نقاط مختلف سطح شهر توسط شهرداری قرار بگیرند.
تبلیغات به‎صورت رسمی آغاز شد. فعالیت پویش تبلیغات پاک در فضای مجازی و واقعی رنگ و بوی دیگری گرفت. فعالیت‎ها بیشتر شد. گروه "پویش تبلیغات پاک" در تلگرام عضو گیری کرد و روزانه گزارش‎های متنوعی از نقاط قوت و ضعف تبلیغات در سطح شهر خرم‎آباد را منتشر کرد.
نتیجه آنکه در طول بازدیدهای میدانی دیده شد که تبلیغات این دوره با دوره‌های پیشین تفاوت‌های غیرقابل اغماضی دارد. دیوارنویسی‎ها به طرز فاحشی کاهش پیدا کردند. عده معدودی که اقدام به چسباندن پوسترهای تبلیغاتی به‎صورت غیرقانونی کردند توسط تیم‎های رصد شهرداری شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند و اغلب ستادهای انتخاباتی دست یاری پویش تبلیغات پاک را فشردند. گرچه در این میان عده‌ای همچنان با روش‌های بی‎قاعده و غیرقانونی به‎خصوص در ساعات پایانی موعد قانونی به تبلیغات پرداختند و به‌طور مثال سطح خیابان‌ها را با پوستر و کارت پوشاندند –که در گزارشی دیگر به آن پرداخته می‎شود_ اما آنچه که مشهود به‎نظر می‏رسید نتیجه یک جریان مردمی بود که با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوطه توانست تاثیر به‎سزایی بر فضای تبلیغات انتخاباتی بگذارد و قدمی فراتر از حد انتظار بردارد.
در نهمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر خرم‌آباد نیز که شامگاه دیروز برگزار شد، "رستم کوشکی"؛ رییس این کمیسیون با اشاره به پویش تبلیغات پاک گفت: این پویش با کمک سازمان‎های مردم‎نهاد و ارتباط با کاندیداها و مرتبطین نتیجه مثبتی به‎دنبال داشت.
وی افزود: این موضوع صرفا منوط به همکاری مسئولین نبود و خوشبختانه شهردار و 120 نفر از پرسنل خدمات شهری، فرماندار، دادستان و عوامل دیگر دست به دست هم دادند تا این اتفاق مبارک رخ دهد.
کوشکی چنین پویشی را بی‎سابقه خواند و گفت: جرقه پویش تبلیغات پاک در همین کمیسیون فرهنگی زده شد و با توجه به فرهنگ غنی مردم لرستان به‎خصوص مردم خرم‎آباد این حرکت شروع شد.
عضو شورای شهر خرم‎آباد به همکاری ستادهای تبلیغات نیز اشاره کرد و گفت: محور صحبت و تکیه‎کلام نامزدهای انتخاباتی این دوره بحث همکاری، حمایت و هماهنگی با پویش تبلیغات پاک بود.
کوشکی در پایان گفت: نتیجه فعالیت‎های این پویش نشان داد که مردم لرستان فرهنگ‎دوست بوده و از هر موضوع شایسته‎ای استقبال می‎کنند.
فاطمه سپهوند
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب: 428776
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *