۰

واردات گوشت برزیلی کابوس هر شب دامداران/ تولید زیر ظرفیت دامداری به واسطه بی تدبیری دولت

فعال بخش دامی گفت: نبود تسهیلات برای ادامه تولید، عدم سهمی در توزیع کنسانتره یارانه ای، مخالفت با ساخت و ساز بخاطر نبودن در طرح هادی، عدم صدور دفترچه های دامپزشکی و بسیاری موارد دیگر از جمله مشکلاتی است که موجب شده سال 95 چشم انداز روشنی برای مردم این شهر دیده نشود.
واردات گوشت برزیلی کابوس هر شب دامداران/ تولید زیر ظرفیت دامداری به واسطه بی تدبیری دولت
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از نارخبر، شهر آوه یکی از جدیدترین شهرهای استان مرکزی است که سابقه تاریخی طولانی در فلات مرکزی کشور دارد.
 
شهر آوه مدتی است که به عنوان قطب تولید گوشت قرمز استان مرکزی شناخته شده است اما دامداران این شهر با مشکلات بسیاری مواجه اند که بی توجهی مسئولان آنان را از ادامه کار ناامید کرده است. در این راستا به سراغ یکی از اعضای  شورای این شهر رفتیم تا توضیحات بیشتری دریافت کنیم.

سعید علی‌نقی، عضو شورای شهر آوه در گفتگو با خبرنگار نارخبرگفت: رسیدگی به مشکلات مردم  و امور آنها وظیفه شورا است و دامداران مهمترین قشر این شهر هستند که شکایت از وضعیتشان و بلاتکلیفی را به ما منتقل می کنند.

وی با اشاره به خلاصه مشکلات افزود: نبود تسهیلات برای ادامه تولید، عدم سهمی در توزیع کنسانتره یارانه ای، مخالفت با ساخت و ساز بخاطر نبودن در طرح هادی، عدم صدور دفترچه های دامپزشکی و بسیاری موارد دیگر از جمله مشکلاتی است که موجب شده سال 95 چشم انداز روشنی برای مردم این شهر دیده نشود.


علی نقی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: همه دامداری های آوه با ظرفیت کم کار می کنند در صورتی که زیر ساخت افزایش چندبرابری تولید را داریم ولی حمایت نمی شود اگر حمایت های لازم شود آوه به قطب تحقق اقتصاد مقاومتی استان در بخش دامداری تبدیل می شود.


این فعال بخش دامداری با بیان اینکه واردات بی رویه مانع افزایش تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است افزود: الان واردات گوشت از برزیل و چند کشور داریم در صورتی که حمایت کنند ما کمبود گوشت نداریم ولی بعضی به نفع واردات و دلالان مانع از حمایت تولید کنندگان می شوند.


وی بهداشت و کیفیت را مهمترین مقوله در تولید مواد غذایی دانست و تاکید کرد: بهترین گوشت دنیا را با توجه به تغذیه سالم و ارگانیک دام در ایران تولید می کنیم ولی گوشت وارداتی و خوراک دام برزیلی معلوم نیست.


علی نقی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند حمایت دولت و همکاری مردم است تاکید کرد: اگر دولت حمایت کند و تسهیلات ارزان قیمت و خوراک دام مناسب به همه دامداران توزیع شود، قیمت گوشت هم کاهش می یابد و زمینه خروج ارز که برای آن، این همه تلاش می کنیم از بین می رود و مازاد تولید هم صادرات می شود.

 
وی از عدم اجرای بخش نامه ها در استان گلایه کرد و گفت: در استان قم سه سال است سود وام دامدار ها را می بخشند در استان مرکزی بخشنامه می شود ولی اجرایی نمی شود.


این فعال بخش دامپروری تصریح کرد: درخواست دامدارها این است که تسهیلات به نسبت مساوی بین بخش کشاورزی و دامداری توزیع شود.


وی افزود: یک سوال دارم در این سه سال چقدر تسهیلات به بخش کشاورزی دادید چقدر اشتغالزایی داشت که اگر همان مبلغ را هم به دامداری ها می دادید میزان اشتغالزایی بیشتر بود.


علی نقی بیان کرد: چطور در بخش کشاورزی با وجود تحریم تسهیلات داده می شود فقط تحریم بردامدارها تاثیر می گذارد شاید اوباما رییس جمهور آمریکا فقط با دامدارهای ایرانی مشکل دارد.


علی نقی ضمن تبریک ایام اظهار کرد: چندین بار دامدارها برای پیگیری به شورا و شهرداری مراجعه کردند و خواستار پیگیری شدند با وجود اینکه تعریف خاصی برای همکاری شهرداری با دامداری نشده است ولی با توجه به اینکه مشکل آنها در واقع مشکل اکثریت همشهریان است سعی در رفع مشکلات در مجموعه شهرداری داریم.


وی با اشاره به نقشه طرح هادی روستا ادامه داد: برخی از نقاط روستایی برای ساخت و ساز بلا تکلیف است نمی دانیم اجازه ساخت و ساز و عوارض تغییر کاربری دارد یا نه، الان زمینی هست که یک کیلومتر با طرح هادی فاصله دارد ولی بخاطر اینکه پول الحاق به طرح هادی را داده در طرح هست ولی زمین های مابین شهر و آن زمین بلا تکلیف مانده است و همین موجب ناهمگنی در نقشه شهر شده است.

 
عضو شورای شهر آوه بیان کرد: امور اراضی برای صیانت از اراضی کشور با ساخت و ساز دامدارها برخورد می کند، این کوتاهی در بنیاد مسکن بوده است که نقشه غیرکارشناسی شده است. شهرداری و شورا پاسخی برای مردم ندارند.


وی افزود: دفترچه های دامپزشکی برای جوانانی که به تازگی مشغول دامداری شدند صادر نمی شود تا عملیات واکسن و غیره دامپزشکی روی آن ثبت شود که بتوانند بر اساس آن خدمات بانکی و غیره بگیرند و مجبورند هر دفعه به اداره دامپزشکی نامه بزنند.


علی نقی تصریح کرد: البته با کمک دامداران و مسئولین پیگیری شده و قرار است دفترچه برای این تولید کنندگان هم صادر شود.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 430072
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *