سعی می‌کنیم «غنای فرهنگی» محافل مذهبی تأمین شود

19 فروردين 1395 ساعت 12:06

عضو هیأت علمی بنیاد دعبل گفت: سعی می‌کنیم غنای فرهنگی محافل مداحی و ذاکری اهل بیت(ع) آن گونه که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند تأمین شود و این مجالس و محافل صرفاً به تأثر و سوگ نپردازند.


به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، محمدرضا سنگری عضو هیأت علمی بنیاد دعبل خزاعی با اشاره به دیدار مداحان با مقام معظم رهبری در ابتدای سال 95 گفت: خلأ فرهنگی و مطالعاتی و ژرف‌نگری در حوزه طرح مباحثی که مداحان و ذاکران در محافل و مجالس دارند برای ما امری محسوس، روشن و مشخص بود و همین دغدغه زمینه‌ای شد تا ما تصویری روشن‌تر از مسأله نیازهای مداحان و ذاکران پیش‌روی خودمان ترسیم کنیم.
وی اظهار داشت: نخستین گامی که در راستای آگاهی بخشی به مادحان و ذاکران حسینی برداشتیم این بود که مجموعه هدایت‌ها و سخنان رهبر معظم انقلاب که در طی سال‌های متمادی در باب مداحان و ذاکری داشتیم را سامان داده و پیش‌روی خود داشته باشیم.
عضو هیأت علمی بنیاد دعبل ادامه داد: منظور از ساماندهی فرمایشات مقام معظم رهبری این است که مجموعه این سخنان را با محورها و موضوعات مشخصی در هیأت‌ یک اثر عرضه کنیم لذا بنیاد دعبل خزاعی این مسئولیت را به هیأت علمی سپرد.
وی تصریح کرد: هیأت علمی بنیاد دعبل بعد از بحث و بررسی‌ها و مطالعات در این زمینه آن را به عنوان منشور ستایشگری به چاپ رساند؛ منشور ستایشگری مجموعه سخنان مقام معظم رهبری است که به گونه‌ای با احادیث و روایات هم تطبیق داده شد. یعنی آن طوری که ایشان مطرح فرمودند پشتوانه‌های روایی و اتکاء قرآنی و روایی آنها مشخص شد.
سنگری ابراز داشت: در گام بعدی لازم بود از درون این منشور ستایشگری، عهدنامه‌ای که باید مداحان و ذاکران به آن مقید، متعهد و ملتزم باشند را سامان دهیم که مجموعه‌ای در حدود 14 اصل در قالب آنچه که باید مداحان و ذاکران به آن توجه کنند را طرح کردیم و چند بار هم در همایش پیر غلامان قرائت شد و مداحان و ذاکران و شاعران آیینی که در آنجا حضور داشتند به بند بند آن لبیک گفتند و خوشبختانه هم بی‌تأثیر نبود.
وی گفت: به دلیل اینکه جامعه مداحی ما بسیار گسترده است و حداقل بر اساس اطلاعاتی که بنده دارم بیش از 55 هزار نفر مداح در کل کشور داریم و تأمین و تغذیه و اطلاع‌رسانی به آنها نیازمند آن است که نهادهای چندگانه‌ای که وجود دارند در این زمینه به فعالیت بپردازند از این رو یکی از برنامه‌های هیأت علمی بنیاد دعبل، همکاری و همفکری با سایر مجموعه‌ها بود تا بتوانیم پوشش فرهنگی بهتری برای مداحان و ذاکران فراهم آوریم و این پیام بهتر به آنها برسد.
عضو هیأت علمی بنیاد دعبل یکی از برنامه‌های گروه هیأت علمی بنیاد دعبل را انتشار مجله خیمه برشمرد و عنوان کرد: مجله خیمه، مجله بسیار موفقی است و توانسته جایگاه خوبی برای خود در میان مادحان حسینی باز کند و مداحان نیز بهره‌گیری مناسبی از آن دادند همچنین پیگیر آن هستیم «خبرنامه دعبل»به یک مجله تبدیل شود تا بتوان در فضای مداحی به فرهنگ‌سازی پرداخت و عالم مداحی را از نابایسته‌ها و ناشایسته‌هایی که متأسفانه کم هم نیستند، پالایش کنیم.
وی اظهار داشت: متأسفانه در حوزه پژوهش‌های آثار عاشورایی کار جدی صورت نگرفته و این آثار ارزشمند معرفی نشده و سره از ناسره مشخص تبیین و تشخیص داده نمی‌شود. به همین دلیل درصدد برآمدیم تا در حوزه‌های چندگانه، کتاب سال عاشورایی و جایزه دعبل را در نظر بگیریم که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود که نخستین جایزه در سال 1394 و شماره دوم آ‌ن در سال آینده برگزار خواهد شد.
سنگری خاطرنشان کرد: سعی کردیم در حوزه‌های گوناگون،‌ بهترین و برجسته‌ترین آثار را مشخص و آنها را به مداحان و ذاکران معرفی کنیم یعنی ذاکران و مداحان بتوانند بهترین مقتلی را که وجود دارد، بهترین کتاب درباره حضرت سیدالشهداء وجود دارد، کدام کتاب است بهترین نوحه‌ها کدام محتواهای شعری هستند. عرصه‌های گوناگون، عرصه ادبی، آثار هنری و ... این جایزه را برگزار کردیم و شاهد بازتاب خوبی بودیم.
وی گفت: ما تنها به این اکتفا نکردیم که یک آثاری را مشخص کرده و سپس به داوری درباره همان‌ آثار بپردازیم و در خاتمه هم هدایایی را به منتخبان آثار اعطا کنیم بلکه به نقد آثار هم پرداخته‌ایم که تاکنون چندین اثر در جلسات نقد و بررسی  بنیاد دعبل، مورد تحلیل و بحث قرار گرفته‌اند.
عضو هیأت علمی بنیاد دعبل ابراز داشت: تلاش می‌کنیم در نشست‌هایی که در شهرستان‌های مختلف برای مداحان و ذاکران گوناگون برگزار می‌کنیم این آثار را به آنها نیز معرفی کنیم تا غنای فرهنگی محافل مداحی و ذاکری اهل بیت(ع) آن گونه که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند تأمین شود و این مجالس و محافل صرفاً به تأثر و سوگ نپردازند بلکه بتوانند فرهنگ این شخصیت‌های بزرگ را نیز طرح کنند.
وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری طی دیداری که مداحان با ایشان داشتند، خطاب به ذاکران حسینی تأکید کردند که سعی کنید در مجالس و محافل خود، سیره و رفتار و منش اهل بیت (ع) را مطرح کنید.علاوه بر این مسأله، روش عرضه کردن مطالب نیز به نوبه خود  مهم است؛ دانش موضوع یک چیز و روش موضوع نکته دیگری است که ما در بنیاد دعبل به هر دوی این مسائل می‌پردازیم.
انتهای پیام/ فارس


کد مطلب: 430349

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/430349/سعی-می-کنیم-غنای-فرهنگی-محافل-مذهبی-تأمین-شود

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir