۰

سعی می‌کنیم «غنای فرهنگی» محافل مذهبی تأمین شود

عضو هیأت علمی بنیاد دعبل گفت: سعی می‌کنیم غنای فرهنگی محافل مداحی و ذاکری اهل بیت(ع) آن گونه که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند تأمین شود و این مجالس و محافل صرفاً به تأثر و سوگ نپردازند.
سعی می‌کنیم «غنای فرهنگی» محافل مذهبی تأمین شود
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، محمدرضا سنگری عضو هیأت علمی بنیاد دعبل خزاعی با اشاره به دیدار مداحان با مقام معظم رهبری در ابتدای سال 95 گفت: خلأ فرهنگی و مطالعاتی و ژرف‌نگری در حوزه طرح مباحثی که مداحان و ذاکران در محافل و مجالس دارند برای ما امری محسوس، روشن و مشخص بود و همین دغدغه زمینه‌ای شد تا ما تصویری روشن‌تر از مسأله نیازهای مداحان و ذاکران پیش‌روی خودمان ترسیم کنیم.
وی اظهار داشت: نخستین گامی که در راستای آگاهی بخشی به مادحان و ذاکران حسینی برداشتیم این بود که مجموعه هدایت‌ها و سخنان رهبر معظم انقلاب که در طی سال‌های متمادی در باب مداحان و ذاکری داشتیم را سامان داده و پیش‌روی خود داشته باشیم.
عضو هیأت علمی بنیاد دعبل ادامه داد: منظور از ساماندهی فرمایشات مقام معظم رهبری این است که مجموعه این سخنان را با محورها و موضوعات مشخصی در هیأت‌ یک اثر عرضه کنیم لذا بنیاد دعبل خزاعی این مسئولیت را به هیأت علمی سپرد.
وی تصریح کرد: هیأت علمی بنیاد دعبل بعد از بحث و بررسی‌ها و مطالعات در این زمینه آن را به عنوان منشور ستایشگری به چاپ رساند؛ منشور ستایشگری مجموعه سخنان مقام معظم رهبری است که به گونه‌ای با احادیث و روایات هم تطبیق داده شد. یعنی آن طوری که ایشان مطرح فرمودند پشتوانه‌های روایی و اتکاء قرآنی و روایی آنها مشخص شد.
سنگری ابراز داشت: در گام بعدی لازم بود از درون این منشور ستایشگری، عهدنامه‌ای که باید مداحان و ذاکران به آن مقید، متعهد و ملتزم باشند را سامان دهیم که مجموعه‌ای در حدود 14 اصل در قالب آنچه که باید مداحان و ذاکران به آن توجه کنند را طرح کردیم و چند بار هم در همایش پیر غلامان قرائت شد و مداحان و ذاکران و شاعران آیینی که در آنجا حضور داشتند به بند بند آن لبیک گفتند و خوشبختانه هم بی‌تأثیر نبود.
وی گفت: به دلیل اینکه جامعه مداحی ما بسیار گسترده است و حداقل بر اساس اطلاعاتی که بنده دارم بیش از 55 هزار نفر مداح در کل کشور داریم و تأمین و تغذیه و اطلاع‌رسانی به آنها نیازمند آن است که نهادهای چندگانه‌ای که وجود دارند در این زمینه به فعالیت بپردازند از این رو یکی از برنامه‌های هیأت علمی بنیاد دعبل، همکاری و همفکری با سایر مجموعه‌ها بود تا بتوانیم پوشش فرهنگی بهتری برای مداحان و ذاکران فراهم آوریم و این پیام بهتر به آنها برسد.
عضو هیأت علمی بنیاد دعبل یکی از برنامه‌های گروه هیأت علمی بنیاد دعبل را انتشار مجله خیمه برشمرد و عنوان کرد: مجله خیمه، مجله بسیار موفقی است و توانسته جایگاه خوبی برای خود در میان مادحان حسینی باز کند و مداحان نیز بهره‌گیری مناسبی از آن دادند همچنین پیگیر آن هستیم «خبرنامه دعبل»به یک مجله تبدیل شود تا بتوان در فضای مداحی به فرهنگ‌سازی پرداخت و عالم مداحی را از نابایسته‌ها و ناشایسته‌هایی که متأسفانه کم هم نیستند، پالایش کنیم.
وی اظهار داشت: متأسفانه در حوزه پژوهش‌های آثار عاشورایی کار جدی صورت نگرفته و این آثار ارزشمند معرفی نشده و سره از ناسره مشخص تبیین و تشخیص داده نمی‌شود. به همین دلیل درصدد برآمدیم تا در حوزه‌های چندگانه، کتاب سال عاشورایی و جایزه دعبل را در نظر بگیریم که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود که نخستین جایزه در سال 1394 و شماره دوم آ‌ن در سال آینده برگزار خواهد شد.
سنگری خاطرنشان کرد: سعی کردیم در حوزه‌های گوناگون،‌ بهترین و برجسته‌ترین آثار را مشخص و آنها را به مداحان و ذاکران معرفی کنیم یعنی ذاکران و مداحان بتوانند بهترین مقتلی را که وجود دارد، بهترین کتاب درباره حضرت سیدالشهداء وجود دارد، کدام کتاب است بهترین نوحه‌ها کدام محتواهای شعری هستند. عرصه‌های گوناگون، عرصه ادبی، آثار هنری و ... این جایزه را برگزار کردیم و شاهد بازتاب خوبی بودیم.
وی گفت: ما تنها به این اکتفا نکردیم که یک آثاری را مشخص کرده و سپس به داوری درباره همان‌ آثار بپردازیم و در خاتمه هم هدایایی را به منتخبان آثار اعطا کنیم بلکه به نقد آثار هم پرداخته‌ایم که تاکنون چندین اثر در جلسات نقد و بررسی  بنیاد دعبل، مورد تحلیل و بحث قرار گرفته‌اند.
عضو هیأت علمی بنیاد دعبل ابراز داشت: تلاش می‌کنیم در نشست‌هایی که در شهرستان‌های مختلف برای مداحان و ذاکران گوناگون برگزار می‌کنیم این آثار را به آنها نیز معرفی کنیم تا غنای فرهنگی محافل مداحی و ذاکری اهل بیت(ع) آن گونه که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند تأمین شود و این مجالس و محافل صرفاً به تأثر و سوگ نپردازند بلکه بتوانند فرهنگ این شخصیت‌های بزرگ را نیز طرح کنند.
وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری طی دیداری که مداحان با ایشان داشتند، خطاب به ذاکران حسینی تأکید کردند که سعی کنید در مجالس و محافل خود، سیره و رفتار و منش اهل بیت (ع) را مطرح کنید.علاوه بر این مسأله، روش عرضه کردن مطالب نیز به نوبه خود  مهم است؛ دانش موضوع یک چیز و روش موضوع نکته دیگری است که ما در بنیاد دعبل به هر دوی این مسائل می‌پردازیم.
انتهای پیام/ فارس
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 430349
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *