۰

لزوم تبیین حرکت جهادگونه اقتصاد در بیانات رهبری/ الگوی اقتصاد مقاومتی پایداری اقتصادی را به دنبال دارد

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی الگویی است که در صدد است با محوریت توسعه منابع انسانی، انضباط و قانونمندی رشد و پایداری اقتصادی را بر قرار سازد.
لزوم تبیین حرکت جهادگونه اقتصاد در بیانات رهبری/ الگوی اقتصاد مقاومتی پایداری اقتصادی را به دنبال دارد
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از قومس، رحمان سعادت؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار قومس گفت: درباره اقتصاد مقاومتی ابتدا باید درک صحیح از اقتصاد ملی و همچنین فضای اقتصاد جهانی و متعاقباً شدت فشاری که نظام سلطه نسبت به ایران داشته است به دست آوریم.
وی افزود: رهبر انقلاب در ارائه تعریفی از اقتصاد مقاومتی فرمودند «در این اقتصاد، هم روند پیشرفت کشور حفظ می شود و هم آسیب پذیری نظام اقتصادی در مقابل ترفندهای دشمنان کاهش می یابد».
این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: همچنین ایشان در سخنانی در این زمینه فرمودند«افزایش نقدینگی یکی از ریشه های مشکلات فعلی است،  باید با همفکری و تکیه بر علم و تجربه، راهی برای کنترل نقدینگی بیابید و نقدینگی افزایش یافته را به سمت مراکز تولید هدایت کرد».
سعادت بیان کرد: اینک در شرایطی که تحریم ها و فشارهای همه جانبه و ناجوانمردانه استکبار جهانی و توسل به امکانات سخت افزاری غرب، شرایطی نظیر جنگ احزاب را تداعی می کند و تمامی کفر به جنگ اسلام آمده است، باید به تدبیر روی آورد.
اقتصاد مقاومتی جریانی مهندسی شده از تولید، درآمد ملی و مصرف ملی است
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی مجزا نیست، یک مدل اقتصادی کلاسیک نیست؛ اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی جریانی مهندسی شده از تولید و درآمد ملی و مصرف ملی است که باعث تعادل در بازارهای اقتصاد کلان می گردد و با استفاده از ظرفیت های تشویقی و برانگیختگی های ملی و دینی در صدد است، ضریب نفوذ خود را تا پایین ترین لایه های اقتصاد خرد و بنگاه های کوچک اقتصادی و خانوارها، گسترش دهد.
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی الگویی است که در صدد است با محوریت توسعه منابع انسانی، انضباط و قانونمندی رشد و پایداری اقتصادی را بر قرار سازد، زیرا محوریت منابع مادی نتایج مأیوس کننده ای نظیر بحران در نظام تصمیم گیری، بحران در سازمان و انضباط و مابقی مسائل اقتصادی و اجتماعی به تبع این بحران ها در پی دارد.
سعادت افزود: آنها که این بحران ها را پشت سر گذاشته اند و به انسجام و انضباط  در تصمیم گیری نائل آمده اند این هنر را پیدا کرده اند که بر فقدان منابع طبیعی و مادی و یا کمبود آن غلبه کنند و کارنامه ای درخشان در معرض دید جهانیان بگذارند.
وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی عمیق تر، منسجم تر و علمی شدن تدبیرها، تا اولاً نابسامانی ها اگر کاهش نیابند لااقل گسترش پیدا نکنند و سپس با وقوف کامل و سازماندهی صحیح، حرکت به سمت قله ها تسریع گردد.
این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: تشبیه بسیار رسا و گویای مقام معظم رهبری و ذکر مثال جنگ احزاب که عینی ترین نمونه تدبیر و تکیه بر سرمایه های انسانی و رأی عقلا و دور اندیشی رسول الله است،  بهترین تبیین کننده شرایط امروز اقتصاد ایران است؛ در حالیکه عوامل سخت افزاری قوای اسلام بسیار کمتر از کفار بود و مقایسه منابع مادی مسلمین با کفار ،شکست مسلمین را حتمی می نمود ،عوامل نرم افزاری شامل تدبیر،برنامه و سازمان و انضباط مسلمین عامل پیروزی قاطع و کوبنده اسلام شد.
سعادت تصریح کرد: اینک در شرایطی که تحریم ها و فشارهای همه جانبه و ناجوانمردانه استکبار جهانی و توسل به امکانات سخت افزاری غرب ،شرایطی نظیر جنگ احزاب را تداعی می کند و تمامی کفر به جنگ اسلام آمده است باید به "تدبیر" روی آورد.
رسانه ها مردم را آگاه کنند/ خرید کالای خارجی به ضرر اقتصاد کشور است
وی بیان کرد: یکی از وظایف مهم رسانه های گروهی دادن این آگاهی به مردم است که چگونه خرید کالای هر کشور خارجی موجب ایجاد اشتغال در آن کشور و تقویت پول ملی و اقتصاد کشور تولید کننده کالا شده و به ضرر ایجاد اشتغال و پول ملی و اقتصاد کشور خودمان می باشد و چنانچه کالاهای قاچاق خریداری گردد ،علاوه بر کشور خارجی در حقیقت باندهای مخوف و جنایتکار قاچاق که معمولا به قاچاق مواد مخدر نیز می پردازند تقویت شده اند.
این کارشناس اقتصادی افزود: باید هر ایرانی در هنگام انتخاب بین یک کالای ساخت ایران با ساخت یک کشور خارجی این تفاوت را احساس کند که در حال اتخاذ تصمیمی سرنوشت ساز است .یعنی در حال انتخاب بین ایجاد اشتغال در کشور خود یا ایجاد اشتغال در کشور دیگری است.
خرید کالای خارجی تقویت پول کشور خارجی/ خرید کالای داخلی تقویت پول ملی کشور
سعادت اذعان کرد: باید موقع انتخاب یک کالای داخلی یا خارجی بداند در حال تصمیم گیری در مورد این موضوع در مورد این موضوع مهم است که پول ملی کشور خود یا پول سایر کشورهای خارجی را تقویت نماید. باید بداند که انتخاب او انتخاب بین تضعیف یا تقویت اقتصاد کشور خود نسبت به کشور خارجی سازنده آن کالا می باشد.
وی تصریح کرد: تولید کنندگان ما نیز اعم از مالک ، مدیر، مهندس و کارگرو... باید بدانند که چنانچه در تولید کالای با کیفیت بهتر و کمیت بیشتر کوتاهی کنند، در تخریب اقتصاد کشور به نفع کشورهای بیگانه سهیم هستند.
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به تبیین راهکارهای تحقق اقتصادی اشاره کرد و نخستین راهکار را فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی و دومین گام آن را آموزش خانواده ها و کارکنان ادارات برشمرد.
سعادت افزود: شناسایی دقیق نقاط ضعف اقتصادی کشور،زمینه سازی برای افزایش صادرات غیرنفتی،تعامل هدفمند با اقتصاد بین الملل به ویژه کشورهای همجوار با هدف تقویت ظرفیت ها و قابلیت های داخلی و خودباوری ملی و مقابله با تحریم ها از طریق تقویت تولید داخلی و کاهش وابستگی ها از دیگر راهکارهای تحقق اقتصادی است.
وی، اصلاح الگوی مصرف و کاهش هدر رفت منابع و مدیریت صحیح انها کاهش هزینه های دولت، تبیین حرکت جهادگونه اقتصاد در بیانات رهبری و اینکه آسیب شناسی سیاست های اقتصادی باید بر محور الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد نه الگوهای غربی توسعه را از دیگر راهکارها برشمرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی زمانی در مسیر صحیح خود قرار می گیرد که رفتار نهادهای اقتصادی مانع از انباشت در دست عده ای محدود شود و دسترسی به امکانات را برای همه فعالان اقتصادی فراهم سازد.
سعادت تصریح کرد: ارتقای سطح کیفیت کالاها و خدمات داخلی و مقابله جدی با قاچاق کالا که متاسفانه فرصتهای شغلی جامعه را می گیرد.
وی با تأکید بر اجرای دقیق قانون سیاست های اصل 44قانون اساسی گفت: از طریق بسترسازی مناسب برای مشارکت و فعالیت بخش های خصوصی و تعاونی در اقتصاد و کاهش تصدی گری و افزایش نقش سیاستگذاری و نظارتی دولت می توانیم شاهد تحول اقتصاد کشور باشیم.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 430494
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *