۰

آزادسازی قیمت خودرو قطعاً به ضرر مصرف‌کنندگان است

کارشناسان معتقدند که شورای رقابت باید حتما در تعیین قیمت‌گذاری خودروها دخیل باشد و نه تنها قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کند بلکه باید با کاهش نیز همراه باشد.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از «رازق» چندی پیش وزیر صنعت و معدن طی نامه‌ای خواستار آزاد سازی قیمت خودرو و خروج شورای رقابت از این حوزه شد که بسیاری از کارشناسان به مخالفت با این موضوع برخاستند.
کارشناسان معتقدند که شورای رقابت باید حتما در تعیین قیمت‌گذاری خودروها دخیل باشد و نه تنها قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کند بلکه باید با کاهش نیز همراه باشد.
از طرف دیگر وضعیت فعلی قیمت‌ها با کیفیت خودروهای تولید داخل تناسب چندانی ندارد چرا که کیفیت و آپشن‌های خودروهای تولید داخل در مقایسه با خودروهای خارجی هم‌رنج بسیار اندک و ناچیز است.
محمد جعفری رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز در این رابطه اظهار کرد: خودروسازان سابقه بدی در رعایت حقوق مصرف‌کنندگان دارند و آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو باعث افزایش قیمت‌ها شده و برخلاف منافع مصرف‌کنندگان است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای داخلی وجود ندارد، گفت: به جای آزادسازی قیمت خودرو باید شورای رقابت وارد عمل شده و قیمت خودروهایی که کیفیت پایینی دارند را کاهش دهد.
علی مهری، معاون سابق ایران‌خودرو در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به آزادسازی قیمت خودرو با توجه به شرایط فعلی حاکم بر بازار، اظهار داشت: به نظر من آزادسازی قیمت‌ها باید صورت بگیرد اما همچنان نظارت‌ها باید روی قیمت‌ها باقی بماند.
وی افزود: در واقع در این مقطع زمانی اینکه خودروساز بخواهد هر قیمتی را که می‌خواهد روی خودروهای تولیدی خود بگذارد صلاح نیست.
معاون سابق ایران‌خودرو ادامه داد: در حال حاضر مصرف‌کنندگان بازار خودرو دارای حق انتخاب‌های زیادی در بازار نیستند یعنی در واقع بازار خودروی کشور در انحصار تنها دو شرکت خودروسازی است که باید برای آزادسازی قیمت  خودرو فضای رقابتی میان خودروسازان وجود داشته باشد تا مشتریان نیز حق انتخاب‌های بیشتری را داشته باشند.
وی با بیان اینکه اگر فضای رقابتی سالمی در بازار ایجاد شود بازار خودش مکانیسم تعادلی را تنظیم خواهد کرد، افزود: اگر در چنین مقطعی ما بخواهیم قیمت خودرو را آزاد کنیم و به عهده خود خودروسازان گذاشته شود قطعا تنها مصرف کنندگان هستند که از این موضوع ضرر خواهند کرد و از طرف دیگر ابزار نظارتی هم نخواهیم داشت که بتوانیم روی این وضعیت قیمت گذاری‌ها نظارتی داشته باشیم.
مهری با بیان اینکه خوشبختانه صنعت خودروسازی ما نسبت به دهه‌های گذشته از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است، بیان کرد: ما مبنای کیفیت را نباید صرفا از خودروساز بخواهیم و کیفیت یک مفهوم جامع دارد که باید تمام جوانب آن را در نظر گرفت.
وی ادامه داد: برای مثال تولیدکنندگان قطعات خودرو باید محصول با کیفیت بالا تولید کنند که چنین موضوعی لازمه اعتقاد اقتصاد و همچنین دستگاه های نظارتی به کیفت می‌باشد، بنابراین زمانی که ما از کیفیت صحبت می‌کنیم مفهوم یک کیفیت عمومی است و باید تمام شاخصه‌های دخیل در تولید محصول نهایی به کیفیت اعتقاد داشته باشند.
این کارشناس خودرو در رابطه با تناسب قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل اظهار کرد: قطعا نظر بسیاری از کارشناسان راجع به تناسب کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل مثبت نیست.
مهری با بیان اینکه ممکن است هنگامی که از شرکت‌های مختلف کارشناسی در زمینه خودرو راجع به کیفیت خودروها نظرسنجی کنیم بسیاری از آنها با ارائه شاخصه‌های مختلف از ارتقای کیفیتی  بخش‌های مختلف خودروها صحبت کنند، ادامه داد: کیفیتی که باید مد نظر قرار بگیرد کیفیتی است که از دیدگاه مشتریان بازار خودرو تعیین می شود و اگر مولفه‌های مد نظر آنها تامین شود می‌توان گفت که تولیدات خودروسازان ما از درصد کیفی بالایی برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه سرعت رشد کیفی خودرو نسبت به سال های گذشته بسیار کند است، اظهار کرد: وضعیت بازار خودرو نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است اما باید گفت که سرعت چنین رشدی بسیار کند در حال حرکت است و اگر بخواهیم که به کشور های صنعتی دنیا برسیم باید با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت کنیم.
معاون سابق ایران‌خودرو افزود: با وجودی که طی سال‌های اخیر اتفاقات بسیار بزرگی در زمینه رشد کیفی خودرو داخلی صورت گرفته و من شخصا از نزدیک شاهد این پیشرفت‌ها بوده‌ام اما باز هم به لحاظ تناسب قیمت و کیفت در مقایسه با خودروسازی‌های برتر جهان بسیار فاصله داریم.
وی خاطرنشان کرد:  قطعاً اگر بخواهیم در عصری که اقتصاد جهانی شده است حضور پررنگی داشته باشیم باید خودمان را به شاخصه‌های استاندارد جهانی این صنعت برسانیم، در غیر اینصورت صنعت خودروسازی کشور ما نیز همانند خودروسازی کشورهایی چون آمریکا از بین خواهد رفت.
 
آزاد سازی قیمت خودرو بدون نظارت کار قابل قبولی نیست
 غلامحسین قاسمیان نیز در گفتگو با خبرنگار «رازق» در رابطه با وضعیت آزادسازی قیمت خودرو اظهار کرد: آزاد سازی قیمت خودرو بدون نظارت که اصلا کار قابل قبولی نیست اما با اینحال هنوز مشخص نیست که هدف از این آزادسازی چیست و چرا می خواهند چنین کاری را انجام دهند.
وی با بیان اینکه فضا باید به سمت رقابتی شدن پیش برود، افزود: در حال حاضر بخاطر انحصاری بودن بازار خودرو وضعیت خودروهای تولیدی ما زیاد مناسب نیست که باید با ایجاد فضای رقابتی وضعیت کیفی خودروهای خود را ارتقا دهیم که هم مشتریان حق انتخاب بیشتری داشته باشند و هم اینکه بازار خودرو از این وضعیت فعلی نجات پیدا کند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در پایان خاطرنشان کرد: در کل اگر آزاد سازی قیمت ها با شرایط فعلی بخواهد صورت بگیرد کار قابل قبولی نمی تواند باشد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب: 431357
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *