۰

سنگرهای اقتصادی ما را تصرف کرده‌اند/ وجود تنها 70 شرکت دانش بنیان در آذربایجان‌شرقی زیبنده این استان نیست

علی وطنی گفت: سایر کشورها سنگرهای اقتصادی ما را تصرف کرده‌اند و اگر به مقوله علم و فناوری در تولیدات خود توجه نکنیم در فروش محصولات خود ناموفق خواهیم بود.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از آناج، علی وطنی در همایش ستاد توسعه فناوری‌های نفت و گاز استان با بیان اینکه دوران اقتصاد سنتی علی الخصوص اقتصاد نفتی به پایان رسیده است، اظهار داشت: 108 سال است که اقتصاد متکی به نفت را در کشورمان داشته ایم ولی برای پیشرفت هر چه بهتر باید اقتصادی منقطع از نفت داشته باشیم.
وی ادامه داد: به واسطه اینکه مقام اول ذخایر هیدروکربنی را در دنیا به خود اختصاص داده ایم، در کشورمان روزانه 500 میلیون دلار انرژی مصرف می شود که این آمار چندین برابر میانگین جهانی است.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میانگین کار مفید ژاپنی ها را 15 برابر کشور ایران دانست و ابراز کرد: نبود گدا در آذربایجان شرقی نشان می دهد که این استان از نظر فعالیت، بسیار بهتر از دیگر استانها است ولی با این حال باز هم به طور کامل از ظرفیت هایمان استفاده نمی کنیم.
وی اذعان داشت: کشورمان تبدیل به یک بازار برای جهان شده و هیچ وقت نتوانسته ایم بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کنیم، برای نمونه می‌توان به شهر مشهد اشاره کرد که تنها در طول یک سال بیش از 500 میلیارد تومان سوغات چینی به فروش رسیده است.
وطنی، فرآوری‌های حاصل از نفت و گاز را گامی مهم در اقتصاد مقاومتی دانست و متذکر شد: در حوزه اقتصادی تبدیل گازی بسیار مهم است و باید فرآوری های حاصل از نفت و گاز را صادر کنیم و این ظلم است که بگوییم نمی توانیم.
وی در همین راستا تصریح کرد: اگر پرچم علم و فناوری را رها کنیم دیگر محصولاتمان را نمی توانیم به فروش برسانیم زیرا از ده‌ها هزار کیلومتر آن طرف‌تر آمده و سنگرهای اقتصادی ما را تصرف کرده اند.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه وجود تنها 70 شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی زیبنده این استان نیست ،گفت: شرکت های دانش بنیان باید در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی با تکیه بر علم و فناوری حرکت کنند.
وی از تشکیل ستادهای جدید علم و فناوری خبر داد و افزود: از 73 ستاد در نظر گرفته شده 15 ستاد فناوری فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده اند.
وطنی در پایان، آذربایجان شرقی را یکی از استان‌های غنی در عرصه صنعتی دانست و بیان کرد: باید نقشه راه توسعه فناوری را مدون کرد که هر مسئولی آمد بر اساس آن نقشه عمل کند.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 432648
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *