۰

برکناری ناگهانی استاندار خوزستان/ عملیات روانی علیه مردم بعد از دستاورد تقریبا هیچ برجام/ هشدار درباره پرداخت فوق العاده ویژه به کارکنان دولت/ دستور لاریجانی درباره «خان‌طومان»

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
   
******
کیهان

شیبانی: سیف درست می‌گوید تحریم‌ها تعلیق نشده است

رئیس اسبق بانک مرکزی تأکید کرد هنوز هم با وجود اجرای برجام، دلار همچنان به صورت اسکناس وارد کشور می‌شود.

دکتر ابراهیم شیبانی  که سابقه ریاست بانک مرکزی (1382-86) و سفارت در اتریش را دارد، هم‌اکنون استاد اقتصاد دانشگاه تهران و عضو شورای راهبردی خارجی می‌باشد. وی در مصاحبه با نشریه رمز عبور درباره تحولات بانکی پس از برجام و ادعای اتصال به شبکه بانکی بین‌المللی می‌گوید: بعد از برجام تاکنون، یعنی بعد از سه ماه که از اجرایی شدن برجام گذشته است، تغییر عمده‌ای ایجاد نشده است، ولی امید هست که ایجاد شود. یک بحث مالی درباره آنچه که مربوط به معاملات ما با دلار آمریکاست وجود دارد، چون نفت را هم به دلار می‌فروشیم، لذا دریافت‌های ما در وهله اول دلاری است.

وی می‌افزاید:  در تبدیل پول ملی کشورهایی که به آنها نفت صادر می‌کنیم یا تبدیل دلاری که به پول‌های اروپا می‌گیریم باز هم دچار مشکل می‌شویم. یک بار مشکل خدمات سوئیفت مطرح بود که هنوز هم مشکل داریم، ولی جدای از آن خدمات هم تحریم‌هایی هست که ما اصطلاحا به آن تحریم‌های نانوشته می‌گوییم، یعنی جایی نوشته نشده است، یعنی شاید این تحریم بدتر از آن نوشته شده‌ها باشد؛ مثلا فرض کنید دولت آمریکا رسما با شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی مذاکره می‌کند که با ما معامله نکنند،  یعنی این مذاکرات را پنهانی انجام می‌دهد. در نتیجه اگر سوئیفت هم باز شود اینها برای معامله با ما طفره می‌روند. بنابراین در حال حاضر بانک‌های بزرگ در اروپا به دلایل مختلف با ما معامله‌ای انجام نمی‌دهند و معاملات بزرگ متوقف است.

شیبانی با اشاره به انواع تحریم‌های ضدایرانی آمریکا گفت: آمریکا یک تحریم اولیه دارد که در مورد کالاهای شرکت‌های آمریکایی است. به آنها گفتند که نباید با ایران معامله کنند و در برجام هم عینا آمده است. می‌ماند تحریم‌های ثانویه که مربوط به مواردی است که کشورهای دیگری با ما مراوده دارند و اگر با ما مراوده کنند، آمریکا آنها را تحریم می‌کند و آنها هم دچار مشکل می‌شوند.

ثانویه را که به هر بهانه و دلیلی اعمال می‌کنند و اولیه را هم که خیلی راحت نوشتند و رسما اعلام کردند. اگر مجموع این مطالب را که عرض کردم روی هم بگذارید، یعنی تضییقات و تحمیلاتی که روی صدور کالا یا صادرات ما اعمال می‌شود  به علاوه تضییقات و تحمیلات مالی، می‌بینید که ما دچار مشکل هستیم. بنابراین اگر رئیس بانک مرکزی می‌گوید ما تعلیقی از سوی آمریکا ندیدیم حرف گزافی نیست و حرف درستی است.

حالا آنها یک بهانه می‌تراشند و می‌گویند ما باید کم‌کم اعتماد کنیم و اعتماد همین طوری به دست نمی‌آید. این حرف غربی‌ها مخصوصا آمریکا است. این ظاهر قضیه است، ولی باطن قضیه چیز دیگری است. آمریکا همراهی می‌خواهد، بعضا همراهی کامل هم می‌خواهد. لذا این سیری که عرض کردم را نگه خواهد داشت، ممکن است زیر فشار شرکای خود و اروپایی‌ها یا نیازهایی که به ما درباره انرژی دارند گشایش‌های مختصری انجام شود و یک مقدار فضا بازتر از شرایط حال حاضر شود، اما این طور که ما فکر کنیم مشکلات حل و عادی می‌شود، فکر نمی‌کنم حتی تا چند سال آینده هم این اتفاق بیفتد.

وی درباره سوئیفت هم که ابتدا گفتند باز شده، بعد معلوم شد که باز نشده اظهار داشت:

خیلی عجیب است! بانک مرکزی یک اطلاعیه‌ به فارسی داد و اعلام کرد باز شده است. هم‌زمان به انگلیسی اطلاعیه‌ای درباره سوئیفت منتشر کرد و گفت هنوز ما پیچ و خم داریم. کما اینکه وقتی با رئیس‌جمهور اتریش هم مصاحبه کردند گفت که سوئیفت دست ما نیست، دست اتحادیه است، اگر اتحادیه هم توافق کند، باید آمریکا راضی باشد.

 این چیزی بود که از قول آقای فیشر اعلام شده بود. می‌گویند بانک مرکزی آزاد شده است، ولی معامله انجام نمی‌شود. تا جایی که می‌دانم به هر حال بهره‌ای از این آزادی بانک مرکزی نمی‌بریم. به هر دلیل ما بهره‌مند نیستیم. آزاد است، ولی نمی‌توانیم بهره‌ای ببریم. بانک‌های خود را برای معامله با ما منع می‌کنند.

 تا جایی که من می‌دانم یک بار وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود ما اجازه نمی‌دهیم ایرانی‌ها از سوئیفت استفاده کنند. روز اول گفتند که 1000 ال‌سی باز شده است. این حرف قطعا درست نبود. به هر حال درباره سوئیفت  هر کسی بحث دارد، ما می‌گوییم که نشده است، بعضی هم ادعا می‌کنند شده است به هر صورت ما در حال انتفاع از سوئیفت نیستیم. به هر دلیلی سنگ‌اندازی کردند.

عملیات روانی علیه مردم بعد از دستاورد تقریبا هیچ برجام

«دولت پُز چیزهایی را می‌دهد که واقعیت ندارد. » روزنامه وطن امروز با بیان اینکه دولت از آشکار شدن حقایق برجام، به سیاست «القای وجود دستاوردهایی که وجود ندارد» روی آورده نوشت: ملت بیشتر از اینکه تغییرات و گشایش‌های اقتصادی را حس کند، هیجان و ذوق دولت را حس می‌کند! در چنین وضعیتی دولتی‌ها به سیاست «القا» روی آوردند که مکمل سیاست‌های قبلی اقتصادی است. از جمله نگفتن حقیقت و محرمانه‌سازی. دولت بسیاری از آمارها و حقایق اقتصادی را نمی‌گوید.

این سیاست از همان ابتدای فعالیت دولت یازدهم آغاز شده و هنوز ادامه دارد. آمارهای واقعی رشد اقتصادی، اشتغال، بیکاری، حذف افراد از لیست دریافت یارانه نقدی، شاخص و معیارهای حذف افراد از یارانه نقدی، تعداد بنگاه‌های اقتصادی‌ای که تعطیل شده‌اند، میزان حمایت از تولید داخلی، تاثیر بسته‌های ضد رکود بر تولید ملی و... از موضوعات مجهولی است که دولت در ارائه آمار و اطلاعات، خست به خرج می‌دهد.

حتی زمانی که موضوعی اقتصادی، رسانه‌ای می‌شود مسئولان دولتی ابایی از آن ندارند که بگویند بهتر بود بر سر فلان موضوع مهر محرمانه می‌خورد. مانند افشای‌ نامه 4 وزیر به روحانی و هشدار آنها نسبت تشدید رکود و واکنش سخنگوی دولت که گفت بهتر بود بالای این نامه مهر محرمانه می‌خورد! دولتی‌ها حتی زمانی که یک تصمیم اقتصادی که با زندگی روزمره ملت سر و کار دارد اجرایی می‌شود هم تمایلی به اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی ندارند.

این روزنامه شیوه القایی‌ دوم را وارونه کردن حقیقت توصیف می‌کند و می‌نویسد: پنهان کردن حقیقت و «عدم اطلاع‌رسانی» تفاوت بسیاری با وارونه کردن حقیقت دارد. در بررسی بودجه سال جاری نمونه‌ای عجیب از وارونه کردن حقیقت را شاهد بودیم که حتی حامیان دولت را هم شوکه کرد؛ سخنگوی دولت ناگهان در مجلس با تغییر 180 درجه‌ای، خود را حامی پرداخت یارانه نقدی جا زد و ظاهرا با قطع یارانه نقدی و افزایش نرخ بنزین مخالفت کرد! مسئولان دولت یازدهم از همان ابتدای فعالیت، بارها و بارها یارانه نقدی را مصیبت و عذاب می‌دانستند و حتی در کمیسیون‌های مجلس بر قطع یارانه نقدی اصرار داشتند اما وقتی متوجه شدند این پیشنهاد در نهایت تصویب خواهد شد،‌ در قامت حامی پرداخت یارانه نقدی ظاهر شدند و در صحن علنی با تصویب آن مخالفت کردند! جالب اینکه دولتی با قطع یارانه نقدی مخالفت کرد که خود یارانه ملت را قطع کرده و همچنان در حال قطع یارانه نقدی است! آمار پراکنده مسئولان از قطع یارانه نقدی 4 میلیون و 500 هزار نفر خبر می‌دهد و تعجب‌آور اینکه همین «دولت یارانه قطع کن» بر سر قطع یارانه افراد اشک می‌ریزد(!)
دولت با وارونه جلوه دادن حقایق اقتصادی قصد دارد از موج انتقادات بکاهد اما نمی‌داند تاثیر وارونه کردن حقیقت بر ذهن و قلب ملت بسیار بیشتر از پنهان کردن حقیقت است.

نویسنده درباره روش سوم یعنی «القای دستاوردهایی که نیست» خاطرنشان می‌کند دولت بعد از پنهان کردن و وارونه جلوه دادن حقایق به سیاست عجیب و باورنکردنی «القای دستاوردهایی که نیست» روی آورده است، بیش از 100 روز از اجرای برجام می‌گذرد اما آن تاثیری که دولتی‌ها انتظار داشتند در اقتصاد دیده نشده است و حتی تاثیر روانی اجرای برجام هم رخ نداد، چرا که بازار و فعالان اقتصادی کارکشته به دنبال نشانه‌های واقعی غیر از توافقات شفاهی و کاغذی هستند. حتی بازار ارز و سکه و بازار سرمایه تنها یک تکان مقطعی را تجربه کرد و وضعیت به دوران ماقبل برجام بازگشته و رکود همچنان گریبانگیر اقتصاد است؛ همچنان بنگاه‌های اقتصادی در حال تعطیلی هستند و بسته‌های خروج از رکود حتی موجب کاهش رکود هم نشده‌اند. تحریم‌های بانکی ظاهرا برداشته شده اما عملا آن «اتفاق خاص» رخ نداده است.

در چنین وضعیتی مسئولان در حال القای چیزی هستند که اصلا وجود خارجی ندارد! دولتی‌ها دارند القا می‌کنند با برجام اتفاقات خوبی افتاده و مردم دارند دستاوردهای برجام را حس می‌کنند. در این سیاست اگر عبارات عجیب و در عین حال باورنکردنی شنیدید نباید تعجب کنید؛ عباراتی چون برجام آفتاب تابان است، مردم قدم به قدم برجام را لمس می‌کنند، زیبایی‌های جدید و ابعاد تازه‌ای از برجام توجهم را به خود جلب کرده است، دوران بعد از برجام با قبل از برجام متفاوت است و...

افراطی مجلس ششم: لاریجانی اگر می‌خواست کاری کند تا حالا کرده بود

عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم گفت: دوران لاریجانی به سرآمده و عارف باید رئیس شود.

ناصر قوامی به روزنامه اجاره‌ای آرمان گفته است: حتما باید آقای عارف کاندیدای ریاست مجلس شود چرا که نزدیک به 130 نفر از اصلاح‌طلبان به مجلس آمده‌اند.

وی می‌افزاید: فکر می‌کنم دوران آقای لاریجانی سرآمده و دو دوره ریاست بر مجلس برای او کافی است بهتر است خود آقای لاریجانی تلاش کند تا آقای عارف به عنوان فردی تازه نفس وارد عرصه شود.

وی در پاسخ این سؤال که برخی معتقدند ریاست آقای لاریجانی می‌تواند فشار طیف مخالف را بر مجلس دهم کمتر کند نظر شما چیست؟ گفت: من فکر می‌کنم بیان چنین مباحثی روش‌هایی برای استمرار ریاست آقای لاریجانی است چرا که ایشان اگر می‌خواست کاری کند تاکنون انجام داده است.

اتفاقاتی در مجلس نهم همچون تصویب برجام هم کار لاریجانی نبود.

عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم در عین حال درباره نمایندگان اصلاح‌طلب تصریح کرد: من اکثر افراد لیست 30 نفره امید را نمی‌شناسم و نمی‌دانم اکنون و درگذشته چه‌مواضعی داشتند و آیا صددرصد اصلاح‌طلب هستند یا خیر اما در آینده و با شروع کار مجلس این موضوع روشن می‌شود.

نشریه ایتالیایی: آمریکا با برجام ثابت کرد قابل اعتماد نیست

یک نشریه ایتالیایی نوشت ملت ایران هرگز نباید به سیاست‌های آمریکا در منطقه اعتماد کند.

ایل‌فارو در مطلبی با عنوان «ایران و توافق هسته‌ای،‌آخرین فریب آمریکا» به غارت 2 میلیارد دلار از اموال ملت ایران از سوی آمریکا اشاره کرد و نوشت: در حالی که حسن روحانی رئیس جمهور ایران همواره با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کند و امید به بهبود روابط میان تهران و واشنگتن دارد، آمریکا خصومت خودعلیه ایران را تجدید و با صدور حکم توقیف 2 میلیارد دلار اموال ایران، به نوعی تأیید کرد که ملت ایران نمی‌تواند هرگز به سیاست‌های آمریکا در منطقه اعتماد کند.

این نشریه افزود: می‌بینیم که همواره آمریکا است که تصمیم می‌گیرد چه کسی قربانی و چه کسی گناهکار است. ایران با دزدی خواندن این حکم قصد مراجعه به دادگاه بین‌المللی لاهه برای جلوگیری از توقیف مجدد دارایی‌هایش را دارد.

ایل‌فارو می‌نویسد: با اینکه توافق هسته‌ای در سال گذشته  میان تهران و شش قدرت بزرگ به نتیجه رسید، ماجرای اخیر حاکی از عدم پایان خصومت‌های آمریکایی علیه ایران است.

این نشریه ایتالیایی افزود: آیت‌الله علی‌خامنه‌ای بالاترین مقام ایرانی باتوجه به تحولات اخیر قابل پیش‌بینی در روابط میان ایران و آمریکا،‌ هرگونه امکان عادی‌سازی روابط میان دو کشور را رد کرده است. همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، توافق هسته‌ای پر سر و صدا میان ایران و آمریکا از همه جا نشت می‌کند.

نشریه ایتالیایی معتقد است: آنچه رسانه‌های غربی به عنوان توافق تاریخی عنوان کرده‌اند فقط چندمین فریبی است که آمریکا و متحدان او علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی کردند. البته بخشی از مسئولیت آن برعهده برخی دولتمردان ایرانی نیز می‌باشد که رفتاری بسیار نرم و آسانی را در قبال آمریکا و غرب اتخاذ کرده‌اند در حالی که غرب در عمل هرگز اراده‌ای دقیق برای آغاز روابط واقعی و صمیمانه با ایران را نشان نداده است.

این نشریه افزود: با نگاهی به رویدادهای تروریستی 50 سال اخیر که ملت ایران متحمل آن شده این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان به غرب که خود همدست و مسئول این جنایت‌ها بوده و دستانش هنوز آغشته به خون است، اعتماد کرد؟ البته بخشی از سیاسیون ایرانی نیز ظاهراً فداکاری‌هایی که ملت ایران در طول ده‌ها سال از سوء قصدهای هدفمند تا تحریم‌ها و تلاش برای کودتا و جنگ تحمیلی عراق را متحمل شده‌اند فراموش کرده‌اند. غرب برای این رویدادها تاکنون متحمل هزینه نشده و عذرخواهی نیز نکرده است.

رأی‌الیوم: اسرائیل با دیده حقارت به عربستان می‌نگرد

سردبیر روزنامه رأی‌الیوم تصریح کرد دو مقام امنیتی سابق سعودی و صهیونیست به اسم مناظره در آمریکا مغازله کردند و این نشانه انحطاط دربار سعودی است.

عبدالباری عطوان از مناظره شاهزاده ترکی‌الفیصل رئیس سابق استخبارات عربستان با ژنرال یعقوب عمیدور (مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل) به عنوان بهبود مناسبات ریاض و تل‌آویو و پایه‌گذار  آغاز روابط ائتلاف راهبردی علیه ایران نام برد. این مناظره پنجشنبه گذشته توسط مرکز تحقیقات خاور نزدیک واشنگتن (وابسته به لابی صهیونیستی) برگزار شد.

عطوان می‌نویسد: هر کس این مناظره را دنبال کند به خوبی درخواهد یافت که روند عادی‌سازی مناسبات میان عربستان و اسرائیل ادامه دارد و این مناظره صرفا یکی از حلقه‌های این روند به شمار می‌آید. این مناظره پایه‌گذار یک همکاری راهبردی میان عربستان و اسرائیل علیه ایران وحزب‌الله است زیرا از نظر ریاض اسرائیل دیگر دشمن محسوب نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ژنرال عمیدور در طی مناظره تاکید کرد اتحادیه عرب تغییر یافته و تقسیم شده است و تاریخ مصرف طرح صلح اعراب سپری شده و غیرقابل استفاده است و چاره‌ای جز بهبود مناسبات و همکاری با کشورهای دارای منافع مشترک یعنی اسرائیل و کشورهای خلیج(فارس) وجود ندارد.

عطوان افزود: خطرناک‌ترین و گمراه‌کننده‌ترین مطلب ابراز شده از سوی شاهزاده ترکی‌الفیصل این است که «من همواره به تماشاگران یهود می‌گویم که با عقل و اندیشه عربی و اموال یهودی می‌توانیم در تمامی زمینه‌های علمی و فن‌آوری به شکل خوبی پیش برویم.» مشکل ما در اینجا است که دولت‌ها و حکمرانان عرب و در راس آنها سعودی‌ها دارایی‌ها را از بین بردند و اندیشه‌ها را کشتند و اندیشه‌های زنده مانده را وادار به مهاجرت کردند.

عطوان می‌نویسد: اسرائیل با اعراب مذاکره نخواهد کرد و اگر هم مذاکره کند هیچ امتیاز اساسی نخواهد داد و ژنرال اسرائیلی در مناظره این موضوع را توضیح داد زیرا اعراب هیچ قدرت خطرناکی برای اسرائیل به شمار نمی‌آیند.

وی اظهار داشت: اسرائیل به اعراب در گذشته که با آن در نبرد به سر می‌بردند، برای انجام مذاکره توسل می‌جست اما هم اکنون وضع فرق کرده و این اعراب و یا بخشی از آنان هستند که برای بهبود مناسبات با صهیونیست‌ها توسل می‌جویند. اسرائیل هم‌اکنون به اعراب به عنوان افرادی ضعیف می‌نگرد که شایسته‌ ترحم هم نیستند.

وی افزود: عربستان هم‌اکنون در سردرگمی بسر می‌برد و تصمیمات سرانش چه در داخل و یا در سطح منطقه و جهان از جمله عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل و جنگ‌هایش در یمن، سوریه و عراق از این سردرگمی حکایت دارد.

عربستان همچون کسی است که از گرما به آتش پناه آورده است. بدون شک سیاست عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل بر بحران داخلی عربستان خواهد افزود.

عطوان تاکید کرد: آقای شاهزاده! اگر اندیشه‌های خلاق در حکومت عربستان وجود داشت هم‌اکنون امت عرب دچار چنین انحطاطی نمی‌شد.

خراسان

هشدار درباره پرداخت فوق العاده ویژه به کارکنان دولت

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد نظارتی به تعدادی از مدیران وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، به آن ها تاکید شده است که با توجه به مجوزهای صادره توسط هیات دولت در سال های 93 و 94 در خصوص پرداخت فوق العاده ویژه به بخشی از کارکنان دستگاه های اجرایی، مدیران مذکور باید توجه داشته باشند که ضمن دریافت تاییدیه از سازمان مدیریت مبنی بر وجود اعتبار لازم برای آغاز پرداخت فوق العاده مذکور، نسبت به بررسی حدود متوسط پرداختی به کارکنان مشمول دقت لازم را مبذول دارند تا سقف تعیین شده برای آن کاملا رعایت شود.
 
لغو یک مجوز دولت دهم درباره طرح های بزرگراه

در حالی که بر اساس مجوز تیرماه سال 92 محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق مقرر شده بود برخی طرح های بزرگراهی کشور با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی وقت عملیاتی شود و سود مشارکت و بهره برداری در آن نیز تعیین شده بود، بر اساس ابلاغیه جدید دولت به سه عضو کابینه، اعلام شده است که بنا بر تصمیم جدید کابینه، مقرر شده ضمن لغو مصوبه سابق، شرایط جدیدی برای ساخت، بهره برداری و سود مشارکت در این موضوع اجرایی شود.

جمهوری اسلامی

برکناری ناگهانی استاندار خوزستان

درحالی که روز سه شنبه قرار بود گفت و گوی خبری استاندار خوزستان با خبرنگاران در اهواز برگزار شود ناگهان ضمن اعلام لغو این جلسه معاون وزیر کشور برای تودیع مقتدایی وارد استانداری خوزستان شد تا وی برکناری با طعم بازنشستگی را بچشد.

عبدالحسین مقتدایی در هفته جاری در اقدامی غیرمنتظره 20 جابجایی را در سطح فرمانداران و مدیران ستادی در استان خوزستان انجام داده و همچنین قرار بود این تغییرات ادامه داشته باشد.

مراسم تودیع استاندار خوزستان نیز به صورت ناگهانی و بدون حضور خبرنگاران انجام شد و خبرنگاران نیز به بیرون از استانداری هدایت شدند. فرج‌الله خبیر معاون سیاسی استاندار خوزستان بعنوان سرپرست استانداری خوزستان معرفی شده است.

 در حکم وزیر کشور علت تعویض استاندار تقاضای بازنشستگی وی عنوان شده است. اکنون سوالات و ابهامات زیادی برای مردم وجود دارد که انتظار دارند کسی به آنها پاسخ دهد.

شیخ‌زکزاکی چگونگی شهادت پسرانش را تشریح کرد

شیخ ابراهیم زکزکی، رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه از چگونگی شهادت دو فرزندش «حمد» و «حمید» پرده برداشت.

به گفته افرادی که اخیراً با شیخ زکزکی دیدار داشتند وی گفت: مهاجمان، حمد و حمید را در مقابل چشمان پدر و مادرشان به طرز وحشیانه‌ای به قتل رساندند.

در این دیدار، شیخ زکزکی گفت که حمد (15 ساله) با شلیک مستقیم گلوله نظامیان ارتش نیجریه به گردنش به شهادت رسید. بینی حمید (13 ساله) نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از شکافته شدن مغزش، شهید شد.

راویان گفتند: شیخ زکزکی و همسرش به خاطر جراحات وارده، همچنان تحت مداوا قرار دارند و چشم چپ شیخ بشدت آسیب دیده است.

آرمان

دارای سیستم راهبردی اس۳۰۰ شده‌ایم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امروز قادر هستیم بدون نیاز به دیگران سیستم‌های پدافندی، توپخانه و موشکی را تولید کنیم و در آینده نیز در این زمینه گام‌هایی را به پیش برخواهیم داشت.

 سردار حسین دهقان با اشاره به اینکه امروز قابلیت تولید سیستم‌های پدافندی، توپخانه و موشکی را بدون نیاز به دیگران داریم اظهار کرد: ما باید در آینده نیز در این زمینه گام‌هایی را رو به جلو‌برداریم و امروز به ملت عزیزمان اطلاع می‌دهم که با عنایت ‌الهی دارای سیستم راهبردی اس۳۰۰ شده‌ایم و سعی می‌کنیم در آینده سیستم پدافندی راهبردی را نیز به خط تولید وارد کنیم.

ماهواره‌های مصباح ۲ و ناهید در حال ساخت

رئیس سازمان فضایی ایران از ساخت ‌ماهواره‌های مصباح۲ و ناهید خبر داد و گفت: ماهواره «مصباح»آماده پرتاب است. محسن بهرامی اظهار داشت: امیدواریم مرکز فضایی ماهدشت در دراز‌مدت یکی از مراکز اصلی فعالیت‌های سازمان فضایی شود.

وی افزود: ماهواره‌های مخابراتی، ماهواره‌های سنجشی و مراکز کنترل اصلی ان‌شاءا... در این مرکز راه‌اندازی می‌شود. بهرامی با اشاره به تاسیس این سازمان در سال ۸۲ اظهار داشت: از جمله دستاوردهایی که داشتیم، استفاده از ماهواره‌های موجود و پرتاب ماهواره‌های بدر۵ و بدر۶ به هوا بود.

دستور لاریجانی درباره «خان‌طومان»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه اگر شلیک آزمایشی موشک بالستیک ایران صحت داشته باشد این مساله را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهیم داد، اظهار کرد: دولتمردان آمریکایی تلاش می‌کنند از هر بهانه‌ای برای عدم پایبندی به اجرای تعهدات خود در برجام استفاده کنند.

 حسین نقوی حسینی همچنین درباره اعزام تیمی از کمیسیون امنیت ملی مجلس به منطقه خان طومان خاطرنشان کرد: با توجه به دستور رئیس مجلس،کمیسیون امنیت ملی مجلس وظیفه دارد که ابعاد این حادثه را بررسی و گزارش کامل و جامعی را از آن به مجلس ارائه دهد.

مهلت ۱۰ روزه ایران به عربستان

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه زمان زیادی تا تصمیم‌گیری نهایی درباره حج باقی نمانده است، تاکید کرد: چنانچه عربستان تا ۱۰ روز آینده به رفتار نامتعارف خود ادامه دهد، برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی حج را درخواست می‌کنیم تا درباره حج تمتع ۹۵، تصمیم نهایی گرفته شود.

 مذاکرات حج در حالی وارد محدوده قرمز زمانی شده که عربستان با تغییر وزیر حج خود، بازی جدیدی را آغاز کرده و پیش‌بینی سازمان حج و زیارت آن است که این تغییر، وضع موجود را با چالش جدی‌تری مواجه خواهد کرد.

 از همین رو «سعید اوحدی» در نامه‌ای که به تازگی برای دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی فرستاده، درخواست کرده عربستان نسبت به رفتار تبعیض‌آمیز و غیرمسئولانه و همچنین خُلف وعده‌هایش پاسخگو باشد.

آمریکا دست از پا خطا کند...

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ۲۴ ساعته، شناور‌ها و توانمندی‌های آمریکایی‌ها را در منطقه رصد می‌کنیم. دریادار پاسدار علی فدوی با اشاره به اینکه «آمریکایی‌ها منافع زیادی در این منطقه دارند» افزود: اکنون حدود ۶۰ فروند شناور نظامی بیگانه که بیشترین آنها آمریکایی و همچنین فرانسوی و انگلیسی هستند در این مناطق حضور دارند. وی با اشاره به اینکه «عبور از آب‌های سرزمین مقرراتی دارد» گفت: با توجه به اینکه مصداق عبور بی‌ضرر آمریکایی‌ها در آب‌های سرزمینی ما وجود ندارد سال‌هاست آنها از آب‌های سرزمین ما عبور نمی‌کنند. فدوی تاکید کرد: گفت: آمریکایی‌ها اطمینان دارند که اگر دست از پا خطا کنند ناوهای آنها در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان غرق می‌شود.

پیگیری وضعیت میرمحمود موسوی

وزیر خارجه کشورمان ضمن تماس تلفنی و اعزام نماینده‌ای جهت دیدار از میر محمود موسوی در جریان وضعیت سلامتی این دیپلمات ارشد وزارت خارجه قرار گرفت.

ایسنا نوشت؛ بر اساس اعلام یک منبع آگاه محمد جواد ظریف در پی حمله ناجوانمردانه به میر محمود موسوی سفیر سابق جمهوری اسلامی در هندوستان و پاکستان ضمن تماس تلفنی و اعزام نماینده‌ای جهت دیدار از وی در جریان وضعیت سلامتی این دیپلمات ارشد وزارت خارجه قرار گرفت.

 وزیر امور خارجه ضمن محکوم کردن این رویداد تلخ و دعا برای سلامتی میر محمود موسوی ابراز امیدواری کرد ابعاد دقیق این حادثه با پیگیری وزارت کشور و مراجع قانونی ذی‌ربط مشخص شده و تدابیر لازم جهت برخورد با آن اتخاذ شود.

قطار دولت تدبیر و امید ترمز دارد

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری گفت: قطار دولت تدبیر و امید، ترمز دارد و جایی که نیاز باشد ترمز می‌گیرد و جایی هم که نیاز باشد سرعت می‌گیرد. محمد شریعتمداری افزود: توافق ما با جامعه جهانی اقدامی توام با سرافرازی بود.

 وی گفت: در حوزه سیاست خارجی دولت قدم‌های بزرگی برداشت و این قدم‌ها براساس سه اصلی بود که رهبری درباره آنها صحبت کرده بودند و سیاست خارجی کشور براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت شکل گرفت. وی اظهار کرد: عزم دولت برای تدبیر و امید منجر به رفع تحریم‌های ظالمانه شد و در قالب هم آوری فکری، حقوقی و بین‌المللی در این عرصه اتفاقات خوبی رخ داد.

 معاون اجرایی رئیس‌جمهوری گفت: پس از تلاش‌های ایران در عرصه بین‌المللی در بهبود روابط با کشورها پیشرفت حاصل شد و با آنها مطرح کردیم که ایران بازار فروش محصولات شما نیست بلکه بازاری برای تکنولوژی و فناوری است. وی با اشاره به کاهش قیمت نفت افزود: در حال رسیدن به شرایط مطلوب‌تری در زمینه فروش نفت هستیم.

ایران

اختلاف نظر در باره میزان دارایی‌های بابک زنجانی

مسئول کمیته وصول مطالبات وزارت نفت  رقم اعلام شده از سوی سخنگوی قوه قضائیه درباره اموال شناسایی شده بابک زنجانی را نادرست خواند. محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود گفته بود که میزان دارایی‌های شناسایی شده داخلی و خارجی زنجانی، چیزی بیش از 5 هزار میلیارد تومان است.

اما مسئول کمیته وصول مطالبات وزارت نفت معتقد است که احتمالاً سخنگوی دستگاه قضا اشتباه لفظی  کرده است.  به گفته اصغر هندی، اموال شناسایی شده زنجانی قدری کمتر از دو هزار و 600 میلیارد تومان است. دیروز همچنین رسول کوهپایه‌زاده وکیل زنجانی در گفت‌وگویی با تسنیم، از اظهارات اخیر وزیر دادگستری که گفته اعدام زنجانی پول نمی‌شود، استقبال کرد و آن را موضع دولت خواند.

 وی با بیان اینکه تحقق سخنان وزیر دادگستری راهکار دارد، افزود: «راهکار آن اعمال ماده 242 قانون جدید آیین دادرسی کیفری و تبدیل قرار بازداشت موکل است تا زنجانی بتواند از زندان بیرون بیاید و حداقل تحت تدابیر حفاظتی و ممنوع‌الخروجی، رابطه‌اش با شرکا و امانتدارانش قطع نشود.

پیگیری ظریف از وضعیت سلامت میرمحمود موسوی

وزیر خارجه کشورمان ضمن تماس تلفنی و اعزام نماینده‌ای برای دیدار از میرمحمود موسوی، در جریان وضعیت سلامتی این دیپلمات ارشد وزارت خارجه قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام یک منبع آگاه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پی حمله ناجوانمردانه به میرمحمود موسوی سفیر سابق جمهوری اسلامی در هندوستان و پاکستان ضمن تماس تلفنی و اعزام نماینده‌ای برای دیدار از وی در جریان وضعیت سلامتی این دیپلمات ارشد وزارت خارجه قرار گرفت.

 وزیر امور خارجه ضمن محکوم کردن این رویداد تلخ و دعا برای سلامتی میرمحمود موسوی، ابراز امیدواری کرد ابعاد دقیق این حادثه با پیگیری وزارت کشور و مراجع قانونی ذیربط مشخص شده و تدابیر لازم جهت برخورد با آن اتخاذ شود.   انتهای پیام/ راه دانا
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 432649
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *