۰
آکسفام مطرح کرد

سهم ثروتمندترین کشورهای جهان از پذیرفتن پناهجویان فقط ۹ درصد

۶ کشور ثروتمند جهان فقط ۹ درصد از پناهجویان را در کشورهایشان پذیرا شده‌اند.
سهم ثروتمندترین کشورهای جهان از پذیرفتن پناهجویان فقط ۹ درصد
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، فرانسه و انگلیس که به ترتیب ثروتمندترین کشورهای جهان هستند تنها سهمی 9 درصدی از خیل عظیم پناهجویان را به کشور خود راه داده‌اند.
بر اساس گزارش آبزرور، این شش کشور ثروتمند جهان که 56.6 تولید ناخالص داخلی در اقتصاد جهانی را در اختیار دارند فقط با پذیرفتن 2.1 میلیون پناهنده، 8.9 درصد از پناهجویان را پذیرفته‌اند و این در حالی است که بار سنگین پذیرایی از پناهجویان روی شانه‌های کشورهای فقیرتر سنگینی می‌کند.
با توجه به گزارش «آکسفام»، از این 2.1 میلیون نفر، میزبانی تقریبا یک سوم از پناهجویان برعهده آلمان و 1.4 میلیون نفر باقی‌مانده بین پنج کشور دیگر تقسیم شده است.
در این میان آکسفام با اشاره به سهم 168 هزار و 937 نفری انگلیس از پناهجویان این میزان را شرم‌آور خواند.
در مقابل، بیش از نیمی از پناهندگان جهان - تقریبا 12 میلیون نفر -در اردن، ترکیه، فلسطین، پاکستان، لبنان و آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند!
این در حالی است که باید به این نکته جالب توجه کنیم که سهم این کشورها از اقتصاد جهانی کمتر از 2 درصد است.
بنیاد «آکسفام» با انتشار این گزارش خواستار مشارکت بیشتر این 6 کشور در میزبانی از پناهجویان و کمک به کشورهای دیگری که میزبانی بخش بزرگتری از پناهجویان را برعهده دارند شد.
«مارک گلدرینگ»(Mark Goldring) مدیر اجرایی آکسفام در این رابطه می‌گوید:"این یکی از بزرگترین چالش‌های زمان ما است که هنوز کشورهای فقیر و مردم فقیر وجود دارند و کشورهای غنی از زیر بار مشکلات رفتن شانه خالی می‌کنند".
وی با اشاره به مسئله پناهجویان، افزود:"این یک بحران پیچیده است که نیاز به هماهنگ و واکنش جهانی دارد؛ واکنشی که در آن کشورهای ثروتمند سهم بیشتری از کمک و حمایت از پناهندگان را برعهده دارد".
«گلدرینگ» گفت:"این شرم آور است که انگلیس که یکی از غنی‌ترین اقتصادهای جهان را دارد سهمی کمتر از 1 درصد از پناهجویان جهان را دارد".
بر اساس این گزارش کمیساریای عالی پناهندگان  در رابطه با مسائل سال 2015، بیش از 65 میلیون نفر طی سال گذشته خانه‌هایشان را به دلیل خشونت، جنگ و نقض حقوق‌بشر ترک کرده‌اند.
این میزان بیشترین تعداد از آغاز به کار این بنیاد از سال 1963  تاکنون بوده است.
بر اساس گزارش آکسفام، بسیاری از این پناهجویان (40.8 میلیون نفر) در داخل کشور خود آواره شده‌اند، 21.3 میلیون نفر به عنوان پناهنجو و 3.2 میلیون نفر دیگر در انتظار پاسخ و تصمیمات مراکز پناهندگی در کشورهای صنعتی هستند.
در این میان تنش‌ها در سوریه نقش زیادی در  این مسئله داشته و درگیری‌ها در بروندی، آفریقای مرکزی، عراق، نیجریه، سودانجنوبی و یمن در رتبه‌های بعدی بیشترین میزان پناهجو
را به خود اختصاص داده‌اند.
اغلب پناهجویان به کشورهای همسایه نقل مکان کرده‌اند به طور مثال از سوریه به اردن و ترکیه؛ ترکیه با 2.8 میلیون پناهجو و اردن با 2.7 میلیون پناهجو بیشترین میزان پناهجو در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
انتهای پیام/تسنیم
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 434192
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *