۰
گزارشی از حاصل تلاش دولت در اشتغال:

بارکشی جوانان تحصیل کرده ماحصل رونق اقتصادی است / بیکاری اشتیاق جوانان را به کارهای کاذب بیشتر کرد/نشریه میس: ۲۸میلیون از ایرانیان بیکارند

کارگران بارکش بازار بزرگ تهران سال ها است با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند اما گویا با پیگیری آنها اوضاع بدتر می شود و باید همچنان با تمام توان حجم زیادی از بارها را به دوش بکشند تا شب دست خالی به خانه باز نگردند.
بارکشی جوانان تحصیل کرده ماحصل رونق اقتصادی است / بیکاری اشتیاق جوانان را به کارهای کاذب بیشتر کرد/نشریه میس: ۲۸میلیون از ایرانیان بیکارند
 به گزارش سرویس اقتصادي تفتان مابیکاری واژه‌ای است که این روزها خانواده‌های ایرانی، بیش از هر زمانی با آن درگیر هستند. در سال‌های اخیر ناکارآمدی قوانین تنظیم کننده مناسبات اقتصادی کشور به عنوان عامل اصلی افزایش بیکاری شناخته شده است و دولت در روند بهبود این معضل عملکرد مناسبی نداشت.
نشریه تحقیقات اقتصادی خاورمیانه (میس) در یک گزارش کامل تحلیلی از بحران بیکاری در ایران نوشت: «بحران بیکاری ۴۰ درصدی در ایران که ۲۸ میلیون را شامل می‌شود، جمعیت کل کشور را به طور نسبی دچار فقر اقتصادی کرده‌است.»
همان‌طور که شاهد هستیم این روزها موج استقبال از شغل‌های کاذب در بین جوانان به خصوص تحصیل کردگان بیشتر شده است. از دست فروشی، دلال‌های نامتعارف، داد زدن، کارت پخش کن و میلیون‌ها شغل زیر زمینی دیگر که  در گوشه و کنار شهر می‌توان به فراوانی یافت.
در واقع ادامه نابسامانی در بازار کار کشور باعث می‌شود تا گرایش افراد به انجام مشاغل کاذب افزایش یابد و تعداد بیشتری از بیکاران تمایل داشته باشند که برای فرار از بیکار ماندن، حتی برای یک‌بار هم که شده شغل کاذبی را تست کنند.
یکی از مشاغلی که این روزها با استقبال جوانان روبه رو شده است بارکشی با چرخ دستی است که به دلیل وضعیت نامناسب اشتغال روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود چرا که این کار سرمایه بالای نمی خواهد.
برای بررسی از نحوه ی کار و مشکلات بارکش ها به خیابان ۱۵خرداد و خیام تهران که تردد این افراد بیشتر به چشم می خورد رفتیم.
به گزارش خبرنگار شهری تهران نیوز، زمانی که از خیابان ۱۵ خرداد گذر می‌کنید تعداد زیادی از افراد را می‌بینید که مشغول جابه‌جایی بار با چرخ دستی هستند که در بین آن‌ها می‌توان از افراد مسن تا نوجوان را مشاهده کرد که به سختی در حال کشیدن گاری پر از بار هستند.
گاهی اوقات به خاطر اینکه سد معبر می‌کردند الفاظ رکیکی از طرف عابران پیاده می‌شنیدند ولی توجه ای نمی‌کردند و به راه خود ادامه می‌دادند. درمیان آن‌ها قومیت‌های مختلفی از ترک، لر، کرد،دیده می شد علاوه بر آن کارگان افغانی و پاکستانی هم میام آن ها بود.
بیشتر کسبه ۱۵خرداد حق من را می خورند و حاضر نیستن پول حمل بار را بدهند
dscn7950
محمد رضا اصلانی، جوانی ۲۰ ساله اهل اراک که به گفته خودش بیش از ۳ سال است که در این شغل مشغول است در گفت‌وگو با خبرنگار شهری تهران نیوز، گفت: زمانی که می‌خواستم وارد این شغل شوم با مخالفت شدید خانواده‌ام مواجه شدم. آن‌ها می‌گفتند که این کار سخت است و در توان تو نیست.
اصلانی افزود: آن زمان چرخ دستی قیمت بالای نداشت و توانستم با ۲۰۰هزار تومان این وسیله را تهیه کنم و در بازار ۱۵خرداد تهران مشغول به کار شوم.
وی بیان کرد: بعد از اینکه دیپلم گرفتم به دلیل مشکلات خانوادگی نتوانستم ادامه تحصیل بدهم به همین خاطر به اجبار وارد این شغل شدم.
این کارگر اذعان داشت: از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب کار می‌کنم و  بیشتر اوقات در حال حمل بار از خیابان ۱۵ خرداد تا ترمینال جنوب هستم.
وی با اشاره به وضعیت بد بازار افزود: سال های گذشته درآمد خوبی داشتم و ممکن بود به ماهی ۴میلیون تومان هم برسد ولی اکنون با این وضعیت به سختی می توانم ماهی ۲میلیون تومان درآمد کسب کنم.
اصلانی با اشاره به اینکه بیشتر بار کسبه را جابه جا می کنم اظهار کرد: شاید بتوان به جرات گفت که بیشتر کسبه ۱۵خرداد افرادی هستند که حق من را ضایع می کنند و حاضر نیستن پول حمل بار را کامل بدهند.
وی تصریح کرد: در این سه سال که در بازار کار می کنم به این نتیجه رسیدم که برخی از کسبه به خصوص جوان ترها افراد سالمی از نظر کسب درآمد نیستند و به عینه مشاهده کردم که چگونه حق مشتری را ضایع می کنند و اجناسی که خودم از مراکز توزیع کالای چینی و بی کیفیت می آورم با قیمتی بالا و به عنوان جنس با کیفیت می فروشند.
بارکشی جوانان تحصیل کرده ما حصل برنامه های دولت است
dscn7948
شیروان شیرکو یکی از کارگران بارکش خیابان خیام تهران در گفت و گو با تهران نیوز، گفت: حدود ۱۰ سال است که در این خیابان بارکشی می‌کنم  و هر روزاز ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد ظهر در حال جابه جا کردن بار  از خیابان  خیام تا شوش هستم.
شیرکو با اشاره به وضعیت اشتغال در کشور اظهار کرد: هر ماه تعدادی زیادی از جوانان را مشاهده می‌کنم که وارد این شغل می‌شوند. برخی از آن‌هاتحصیلات بالایی دارند که به ناچار تن به این کار می‌دهند.
وی تصریح کرد: حدود سه سالی می‌شود که  شاهد ورود  جوانان به این شغل هستم و این تنها به دلیل وضعیت بد اشتغال در کشور است که متأسفانهدولت به دنبال رفع این مشکل نیست.
این کارگر نداشتن بیمه، نبود امنیت شغلی و عدم مکان مناسب برای تردد را از مشکلات اصلی این شغل دانست و خاطر نشان کرد: زمانی که در خیابان در حال حمل بار هستیم از طرف مردم و حتی برخی از رانندگان مورد اهانت قرار می‌گیرم ولی چاره‌ای نداریم جز اینکه سکوت کنیم چرا که در همه حال ما را مقصر اعلام می‌کنند.
شیرکوه از کاهش درآمد این شغل در سال های اخیر گفت و  اذعان کرد: با ورود تعداد زیادی از جوانان به این حرفه و همچنین رکود بازار درآمد ما بسیار کاهش پیدا کرده است.
وی بیان کرد: این شغل انرژی و توان زیادی می خواهد و هر  کسی نمی تواند در این حرفه فعالیت کند در حالی که در این مکان نوجوانان و افراد مسنی را می بینم که برای کسب درآمد مجبور می شوند با چرخ دستی حجم بالای از بار را در مسافت طولانی حمل کنند.
dscn7945
بنا به گفته مسوولان بیش از ۵۰۰۰ باربر  در بازار بزرگ تهران در حال فعالیت هستند.
تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  با بیان این که جابه‌جایی بار و کالا در بازار تهران، وضعیت رقت‌باری دارد و توجه به زندگی کارگرانی که کار جابه‌جایی در بازار را بر عهده دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تاکید کرد: مدیریت بار و کالا در بازار تهران نیاز به ساز و کاری برای ایجاد سازمانی منسجم و منظم دارد، به نحوی که هم نیازهای معیشتی کارگران بازار را برطرف کند و هم بتواند پاسخ‌گوی نیاز انبوه شهروندانی که هر روز به قلب تجاری کشور مراجعه می­کنند، باشد.
برخی از این کارگران درباره مشکل قدیمی صحبت می کردند آن ها می گفتند : برای دریافت مجوز بارکشی با چرخ به شهرداری مراجعه کرده و مبالغ زیادی به همراه سفته‌های به شهرداری تحویل دادیم، بعد از مدتی به گفته مسوولان شهرداری پیمانکار که پول به حساب آن واریز شده فرار کرده و اکنون باید دوباره پول واریز کنید.
یکی از آن ها اظهار کرد: وقتی برای پیگیری موضوع به مراجع قضائی مراجعه کردیم آن ها گفتند ارتباطی به ما ندارد و باید با شهرداری موضوع راحل و فصل کنید.
 
dscn7939
وی افزود: برای اینکه در این شغل کار کنیم بار دیگر پول دریافت کردند و مشخص نیست که سفته ها و پولی که به پیمانکار قبلی شهرداری دادیم کجاست.
علاوه بر مشکلات مذکور یکی از این کارگران از برخورد نامناسب ماموران شهرداری گلایه داشت و تصریح کرد:  یک چرخ دستی داشتم و ماموران شهردای به زور آن را گرفتند، ولی الان مشخص نیست به کجا منتقل کردند و هر بار پیگیری می کنیم جواب های مختلف می دهند در حالی که برخی می گویند ماموران شهرداری آن را می فروشند و با پارکینگ‌ها تحویل نمی‌دهند؛
photo777592013942007748
  انتهای پیام/م تهران نیوز
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 435258
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *