۰

جنگ با خدا و بی اعتنایی به نظر مراجع تقلید!

سخن گفتن از بخشش ملوکانه بانک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از مراجع تقلید دریافت سود برای تأخیر در وام‌های بانکی و ادای دین، ربا و حرام می دانند.
جنگ با خدا و بی اعتنایی به نظر مراجع تقلید!
به گزار سرویس مذهبي تفتان ما،به نقل از مرآت، همینطور که از بلوار 17 شهریور(بخوانید بلوار بانک‌ها!) رد می‌شدم، یک بنر زردرنگ کوچک که بر دیوار یکی از بانک‌ها نصب شده بود توجهم را جلب کرد. بنری که از یک فرصت استثنایی مبنی بر «بخشش» جرائم تأخیر و وجه التزام تسهیلات بدهکاران بانکی بابت تسویه بدهی غیرجاری و اقساط معوق خبر می‌داد! این واژه «بخشش» واژه بانمکی است!
آبان‌ماه امسال بود که محمدباقر نوبخت مژده داد که آیین‌نامه «بخشش» جرائم دیرکرد در هیأت دولت تصویب و ابلاغ شود.
دو هفته قبل هم یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که این قانون یک اقدام عملی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم است.
سخن گفتن از بخشش ملوکانه بانک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که آیت‌الله نوری همدانی در فروردین‌ماه امسال تصریح کردند: دریافت سود برای تأخیر در وام‌های بانکی و ادای دین، ربا و حرام است. معظم‌له یازده سال قبل نیز تأکید کرده بودند:«ما بارها نوشته و حتی در دیدار با مسئولان محترم بانک‌ها هم اعلام کرده‌ایم که این جرایم اخذ شده در قبال دیرکرد اقساط بانکی، حکم ربا را دارد و حرام است و حرام مسلم است و امیدواریم که بانک‌های ما از حرام پاک و منزه باشند...»
پیش‌تر آیت‌الله بهجت نیز خسارت تأخیر ادای دین و دیرکرد را حتی با وجود شرط ضمن عقد، حرام و ربا اعلام کرده بودند. دیگر مراجع عظام تقلید نیز نظرات صریحی در این باب ارائه کرده‌اند.
برای دریافتن افتضاحی که بانک‌ها با نظام گرگ‌مآبشان به بار آورده‌اند البته لازم نیست جای دوری بروید؛ همین که نگاهی به دور و برتان بیاندازید در همین سمنان خودمان کسانی را می‌بینید که شیره جانشان با این به اصطلاح بازپرداخت‌ها گرفته شده! و از آن ساده‌تر کافی است کامنت‌های سایت‌هایی که خبر «بخشش» جرائم دیرکرد را منتشر کرده‌اند ببینید:
- 5 میلیون تومان وام گرفته‌ام اما باید 14 میلیون تومان پرداخت کنم.(خواننده عاقل می‌داند که این موضوع هیچ ربطی به نزول‌خواری ندارد)
- برای بخشش جریمه‌ام به بانک مراجعه کردم اما آن‌ها با تمسخر به من گفتند نمی‌توانی از ما چیزی بکَنی!
- وضعیت زندگی ما به جایی رسید که فرزندانم به خاطر بازپرداخت چند برابری یک وام 15 میلیون تومانی یکسال نتوانستند به مدرسه بروند
- 25  میلیون تومان وام گرفتم و حالا باید 67 میلیون تومان پرداخت کنم؛ راهی برای بخشش هست؟
- بانک‌ها تبلیغ می‌کنند که جرائم را می‌بخشیم اما وقتی به بانک مراجعه می‌کنیم هزار جور تبصره می‌آورند که این کار را نکنند!
- 12 میلیون تومان وام گرفتم و حالا یا باید 37 میلیون تومان نقد و یا 55 میلیون تومان به صورت اقساط بپردازم؛ اگر نتوانم این مبلغ را بپردازم -که نمی‌توانم- بانک طی چند روز آینده منزل مسکونی‌ام را مصادره خواهد کرد.
- 50 میلیون تومان وام گرفتم و با تأخیر زیاد همه آن را تسویه کردم؛ حالا می‌گویند 38 میلیون تومان دیگر بدهکاری!
اگر امام خمینی، معمار کبیر این انقلاب نفرموده بود که «اگر ربا از بانک‌ها حذف نشود، جمهوری‌مان اسلامی نیست» من بشخصه جرأت نمی‌کردم آن را بنویسم و می‌دانم اگر کسی بدون ذکر قائل کلام این سخن را عنوان کند، حسابش با کرام‌الکاتبین است!
به برادران بانکی‌مان هم که به قول آیت‌الله جوادی آملی نان خود را با مال حرام آغشته‌اند و برای اخذ نکردن یک  وجه حرام از عبارت منت‌آلود و تحقیرآمیز «بخشش» استفاده می‌کنند نیز سخن پیامبر اکرم(ص) را یادآور می‌شوم که فرمود: الملک یبقی الکفر و لایبقی مع‌الظلم...
نقل از مرآت
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 437098
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *