۰

ملیکا با امام زمان(ع) چه نسبتی دارد؟/ ایمان و باور به وجود منجی اصل مشترک همه ادیان است

مسئول بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: ملیکا یا نرجس خاتون مادر امام زمان (ع) نوه قیصر روم و از نوادگان حضرت شمعون جانشین و وصی حضرت عیسی (ع) است.
ملیکا با امام زمان(ع) چه نسبتی دارد؟/ ایمان و باور به وجود منجی اصل مشترک همه ادیان است
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،مهدی شریعتی تبار مسئول بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرنگار با حبرنگار گوهرشادنیوز، با بیان اینکه حضرت مهدی(ع) یگانه فرزند امام حسن عسگری در شب نبمه شعبان سال 255 هجری چشم به جهان گشود و در دامان پر مهر مادری به نام نرجس خاتون رشد و نو یافتند، تصریح کرد: به طور کلی مادران ائمه به دلایل متقن و بسیار محکم قرآنی و حدیثی به علاوه شواهد تاریخی بسیار با فضیلت ترین زنان زمان خودشان بودند به واقع ایشان در دینداری، عقل و معرفت  و ارزش های اخلاقی نسبت به سایر زنان عصر و زمانه خود شأن برتری داشته اند.
 
شریعت تبار در ادامه تصریح کرد: مادران ائمه (ع) حال چه کنیز بوده اند و چه زنان آزاده در حقیقت بزرگترین و مقدس ترین زنان تاریخ بوده اند و من جمله حضرت نرجس خاتون که این افتخار را پیدا می کنند که در دامان پر مهر شان حجت خدا را پرورش دهند.
 
مسئول بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی با بیان اینکه ملیکا یا نرجس خاتون مادر امام زمان (ع) است، اظهار داشت: این بانوی مکرمه نوه قیصر روم و از نوادگان حضرت شمعون جانشین و وصی حضرت عیسی (ع) هستند البته این بانوی بزرگوار داستان زندگی جالب و درس آموزی دارند که به همه بانوان گرامی پیشنهاد مطالعه آن را دارم.
.
این کارشناس تاریخی ادامه داد: همین قدر بدانیم که ایشان بعد کلی اتفاقات خاص به عراق و سامرا می رسند تا اینکه به همسری امام حسن عسگری (ع) در می آیند.
 
وی با اشاره به اینکه در تمام ادیان الهی و حتی غیر الهی مسئله ای به نام منجی و نجات بخش وجود داشته است، اظهار داشت: همه ادیان الهی معتقدند یک رجل الهی و یک مرد آسمانی در آخر الزمان ظهور کرده و با عدل و داد خودش ظلم و جور را از بین می برد.
 
مسئول بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی با بیان اینکه اصل ایمان و باور به وجود منجی یک اصل مشترکی است که یهودی ها، مسیحی ها و مسلمانان اعم از شیعه و سنی و همه فرق اسلامی به ان اعتقاد دارند، اظهار داشت: حتی در میان ادیات غیر آسمانی، بوداییان و ادیان چینی ایمان و باوری به عنوان یک اصل مشترک در باره ظهور منجی وجود دارد.
 
این کارشناس تاریخی با اشاره به اینکه اعتقاد به منجی بشریت نشان از امید انسان ها به آینده ای روشن دارد، تصریح کرد: این گونه نیست که همیشه ظلم، ستم، تاریکی و فساد حاکم باشد بلکه روزی خواهد رسید که این فساد و ظلم ریشه کن شده و عدل و علم و داد در زندگی انسانها حاکم شود.
 
شریعتی تبار ضمن بیان این مطلب که مسأله مهدویت در فرهنگ اسلامی، به صورت شفاف و روشن به بحث منجی بشریت پرداخته است، بیان داشت: این بحث به صورت مشترک بین همه مسلمان چه اهل سنت و سایر فرق اسلامی وجود دارد به عبارتی همه مسلمانان وجود مهدی و مهدویت باور دارند.
 
وی با اشاره به حدیث پیامبر(ص) درباره ظهور حضرت مهدی (عج) گفت: ایشان می فرمایند که اگر از دنیا یک روز بیشتر هم نمانده باشد خداوند آن را روز را به قدری بلند می کند که مردی از اهل بیت من، که هم اسم و هم کنیه من است خواهد آمد و زمین را پر از عدل و داد می کند این حدیث را همه محدثین اسلامی نقل کرده اند.
 
مسئول بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی با بیان اینکه در فرهنگ تشیع مسأله مهدویت روشن تر مطرح شده است، خاطر نشان کرد: حضرت مهدی(عج) دوازدهمین امام شیعیان و فرزند امام حسن عسگری هستند مادرشان حضرت نرگس خاتون، ملیکا یا ملیکه نام دارند نوه قیصر روم و انز نوادگان حضرت شمعون وصی حضرت عیسی می باشند.
 
این کارشناس تاریخی با اشاره به غیبت صغری و کبری حضرت مهدی، اظهار داشت: غیبت کبری بعز از 69 سال پس از غیبت صغری رخ داده است آنچه در دوران عیبت کبری اهمیت دارد مسائلی چون انتظار فرج، وظایف منتظران در زمان غیبت و زمینه سازی برای ظهور است که تمام اینها در روایت و احادیث به روشنی بیان شده است.
 
 
وی با بیان اینکه در خصوص بحث ظهور حضرت مهدی(عج) روایات متعدی توسط اهل سنت و شیعه ذکر شده است، ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند بعد از من دوازده نفر جانشین من خواهند بود که همه شان از بنی هاشمند که از این میان نه نفر از فرزندان امام حسن می باشند.
 
 
انتهای پیام/
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 438486
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *