۰

افزایش مصرف قرص های نشاط آور در میان دختران نوجوان/ فروش آزاد مواد مخدر صنعتی در عطاری ها!

هر کدام از مواد مخدر زیر مجموعه مواد توهم زا ، سستی زا و نیرو زا ، به اشکال طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود که به نوبه خود سبب افزایش یکی از بیماریهای قلبی و عصبی در بین مصرف کنندگان می شود و به خصوص نسل جوان را روز به روز به مرگ نزدیک تر می کند.
افزایش مصرف قرص های نشاط آور در میان دختران نوجوان/ فروش آزاد مواد مخدر صنعتی در عطاری ها!
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،، متاسفانه عدم وجود اماکن و مجتمع های تفریحی جهت پر کردن اوقات فراغت جوانان در شهرستان خاش موجب شده تا خیل عظیمی از جوانان و دانشجویان شهرستانی و مقیم خاش جهت پر کردن این خلع به سمت استفاده از مواد افیونی خصوصاً قرص های نشاط آور روی بیاورند و عدم توسعه و پیشرفت اماکن تفریحی و مجتمع تفریحی  همچون جاده سلامت (باغ وحش و فضایی ورزشی برای جوانان) که می توانست همچون کلاته رزاق زاده زاهدان(پارک ملت) فضایی را برای تفریحاتی سالم برای جوانان ایجاد کند تا جوانان با استفاده از این امکانات رفاهی، ورزشی در دام اعتیاد این بلای خانمان سوز کشیده نشوند.
علی ای حال اگر کوتاه نظری بیافکنیم متوجه می شویم که بیشتر جوانان به دلیل عدم وجود تفریحات سالم و پر کردن این خلع از قرصهای نشاط آور همچون متادون و ترامادول استفاده میکنند. که به راحتی و در دسترس بودن این قرصها راه را برای استفاده بیشتر جوانان هموار کرده است و بستر را به گونه ای محیا بوده که طبق آمار رسمی به تازگی مد شده که بیشتر دختران کم سن سال هم از این قرصها استعمال می کنند و سن استفاده از این قرصها در دختران به سرعت در حال کاهش بوده و بیشتر دختران 12 تا 20 سال از این مواد افیونی استفاده می کنند.
بر اساس شنیده ها بیشتر دختران برای استفاده و خرید این قرصها از دوستان خود که اغلب پسر هم هستند، استفاده می کنند. بیشتر دختران مجبور بوده برای استفاده از این قرصها با یک پسر دوست شوند و از این طریق دسترسی آسان به این نوع قرصها داشته باشند که در برابر پسرها در ازای خرید قرص برای طرف مقابل خود از آنان توقعات شوم دارند که این دو یعنی استفاده از قرصهای افیونی توسط جوانان دختر و پسر و گسترش روابط نامشروع به بهانه خرید قرص های نشاط آور بصورت جداگانه به تازگی به دو معضل لاینحل مبدل شده است.
 

 
* مسئله اعتیاد، با توجه به رشد نرخ بیکاری و فقر در جامعه در حال افزایش است
کارشناس ارشد روانشناسی شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: متأسفانه اعتیاد این بلای خانمان سوز امروزه با توجه به رشد نرخ بیکاری و فقر در جامعه در حال افزایش است.
مریم مقدم با بیان اینکه اقدامات سازنده ای در راستای پیشگیری از اعتیاد در سطح جامعه در حال انجام است، گفت: آموزش مهارت نه گفتن، آشنایی با مواد مخدر و شناخت عارضه های آن از جمله اقداماتی است که برای مبارزه با اعتیاد انجام می شود.
 

 
این متخصص با اشاره به دوره حساس نوجوانی و آموزش این گروه سنی با مضرات مواد افیونی، خاطر نشان کرد: دوستان ناباب یکی از مهمترین عوامل گسترش اعتیاد در نوجوانان است که خانواده ها می توانند با آموزش فرزندانشان نسبت به مضرات مواد مخدر از گرفتار شدن آنها در دام اعتیاد جلوگیری کنند.
* سن مصرف کنندگان مواد مخدر کاهش پیدا کرده است
کارشناس ارشد روانشناسی شهرستان خاش با اشاره به کاهش سن مصرف کنندگان به مواد مخدر، اذعان کرد: بر اساس گزارشات سازمانهای دولتی این روزها در کشور استعمال دخانیات از نوع صنعتی خصوصاً قرص های توهم زا در حال افزایش است که این افزایش با کاهش سن مصرف کنندگان روبه رو است.
 

 
مقدم اظهار کرد: متأسفانه در حاشیه شهرها به دلیل فقر، امکانات محدود در زمینه های مختلف و نا آگاهی مردم این مناطق در مورد اعتیاد، تعداد افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند به مراتب بیشتر از سایر نقاط شهری است.
انتهای پیام
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 439250
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *