۰

تئاتر مستقل در ایران ۹۰ هزار مخاطب داشت/ اختصاص باکس رایگان اجرا برای جوانان و نخبگان

مصطفی کوشکی گفت: اولین و مهمترین اقدام تئاتر مستقل در سال 96 ایجاد یک باکس برای جوانان و نخبگان دانشجویی است این باکس اجرا کاملا رایگان است و مخصوص گروه‌هایی است که بدون وابستگی قصد اجرای تئاتر دارند.
تئاتر مستقل در ایران ۹۰ هزار مخاطب داشت/ اختصاص باکس رایگان اجرا برای جوانان و نخبگان
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،اولین نشست خبری تئاتر مستقل تهران با هدف تشریح برنامه تئاتر  مستقل در سال 96، برگزار شد. مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل در ابتدای این نشست گفت: ایده‌ تئاتر مستقل از بهمن و اسفند 93 شکل گرفت و به دنبال این بودیم مکانی برای نمایش داشته باشیم عملا تئاتر مستقل با نمایش «باطری چرا می‌لرزاند» شروع شد. 

وی افزود: تفکر و ایده چنین مکانی را با دعوت از نمایش‌هایی که با اهداف تئاتر مستقل همسو بودند شروع کردیم و از گروه‌های دعوت کردیم که وابسته به هیچ نهادی نبوده‌اند. در تئاتر مستقل سعی کردیم به اجرای بلندمدت فکر کنیم و تا حدودی به این هدف رسیدیم تئاترهایی به نمایش درآمد که از 90  تا 160 اجرا داشت و نزدیک 90 هزار مخاطب داشتیم که این اتفاق خوبی بود.
کوشکی گفت: اولین و مهمترین اقدام تئاتر مستقل در سال 96 ایجاد یک باکس برای جوانان و نخبگان دانشجویی بودیم که اسم آن را نگاه مستقل گذاشتیم و این باکس اجرا کاملا رایگان است و مخصوص گروه‌هایی است که بدون وابستگی قصد اجرای تئاتر دارند. 
وی با بیان اینکه مدیران تئاتری به سمت تئاترهایی که فرم‌های جدید را امتحان نمی‌کنند، گفت: در این اجراها هیچ تعرفه‌ای گرفته نمی‌شود و تئاتر مستقل وظیفه خود می‌داند مخاطبان ویژه را رصد و جذب کند.مسئله دیگری که در تئاتر مستقل به دنبال اجرایی کردن آن هستیم به دنبال پیدا کردن استعدادهای تئاتری و برای کشف استعداد سعی کردیم نمایش‌خانه‌ای در تئاتر مستقل اجرا کنیم و جوانان خوش‌فکری که وارد تئاتر می‌شوند را پیدا کرده و با آنان کار کنیم و برای دستیابی به این هدف از 5 نمایشنامه‌نویس و کارگردان دعوت کردیم، این افراد شامل معجونی، چرم‌شیر، رحمانیان، نادری‌مرند است. هر کدام از این کارگردانان دو نفر از شاگردان مستعد خود را به مجموعه می‌آورند و نمایشنامه‌های آنان را خوانش می‌کنند.

وی با بیان اینکه تئاتر مستقل تهران برای اولین بار مرکز مشاوره تخصصی تئاتر را راه‌اندازی کرده است، گفت: در این خصوص آقای دشتی که مسئول این کار در تئاتر مستقل است می‌تواند جزئیات کافی را ارائه دهد.
علی اصغر دشتی در ادامه این نشست گفت: به اندازه کافی در تئاتر ایران فضای آموزش وجود دارد و من با تجربه‌ای که با جوانان داشتم فهمیدم دانشجویان در کنار آموزش تئاتر فضای جدیدی را نیز نیاز دارند و یکی از اهداف مرکز مشاوره تخصص تئاتر رسمیت بخشیدن امر مشاوره در تئاتر است. نکته بعد دقت کردن در اجرای گروه‌هایی که در مکان‌های گوناگون اجرا دارند و این کیفیت و مشاوره می‌تواند نگرانی افت کیفی تئاتر را رفع کند.

وی افزود:‌این مرکز با 30 مشاور، مشاوره رایگان می‌دهد و تلاش کردیم در کنار مشاوره در تهران واحد شهرستان‌ها را نیز فعال کنیم و افرادی که به تهران آمدند با آنها گفت‌وگو کردیم از طریق مشاوران به استان‌ها و تلفنی مشاوره می‌دهیم.
کوشکی در ادامه این نشست گفت: اقتصاد تئاتر مسئله‌ای که کمتر  دیده شده است برای همین امر اهالی تئاتر درگیر اقتصاد تئاتر نیز بوده‌اند که کارگردان‌ها در تئاتر نقش تهیه‌کننده نیز برعهده داشتند، ما سعی کردیم بازاریابی امور فرهنگی را به بازاریاب‌های فرهنگی واگذار کنیم تا این بازاریاب‌ها با شناسایی مخاطب‌های آن نمایش بتوانند اقتصاد فعال و پویا داشته باشند. 
وی افزود: این بازاریاب‌ها بیرون از مجموعه تئاتری هستند که می‌دانند چه محصولی برای چه قشری مهم است به طور مثال برای نمایش «رویای یک نیمه شب تابستان»‌ما 30هزار مخاطب داشتیم که نشان‌دهنده موفقیت در این زمینه است.  برای ماه‌های آتی دو نمایش از دو هنرمند را دعوت کردیم که کیومرث مرادی  نمایش «مهاجران»‌ و علی شمس نمایش «شب دشنه‌های بلند» است.  با کارگردان‌های گوناگون از جمله سعید بهنام، رکسانا مهر‌افزون، کوروش نریمانی، حمید پورآذری، حمید دشتی، صحبت کردیم تا فضاهای جدید را برای جوانان ایجاد کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری منطقه 11 در ادامه تئاتر مستقل با ما همکاری داشت است، گفت: به نمایش «رویای شب نیمه تابستان» به کشور لهستان برای اجرای نمایش دعوت شده است.
در پایان این نشست حسن جودکی گفت:‌ در تئاتر تهیه‌کننده حرفه‌ای نداریم اما می‌شود با یک سازگاری تجربه کرد که تهیه‌کننده تئاتر داشته باشیم سرمایه‌گذارانی بودند که در تئاتر سرمایه‌گذاری کردند اما چون جنس کار را نمی‌شناختند با شکست روبه‌رو شدند و ما برای جبران این نقیصه در پی راهکار برای تهیه‌کنندگی تئاتر هستیم.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب: 439604
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *