۰

از تابستان داغ کنسرت‌ها تا حرکت صعودی در مرکر تجسمی حوزه هنری

باید دید کارنامه مسعود شجاعی طباطبایی با کوله‌باری از تجربه و تعهد و پایمردی در مرکز تجسمی حوزه هنری چگونه خواهد بود. هر چند از همین حالا معلوم است که او آن مرکز را با حرکت صعودی و شتابی چشمگیر، به سوی موفقیت هدایت خواهد کرد.
از تابستان داغ کنسرت‌ها تا حرکت صعودی در مرکر تجسمی حوزه هنری
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،کیوان امجدیان: هر هفته در حوزه فرهنگ و هنر اتفاقات ریز و درشت زیادی می‌افتد. اتفاقاتی که ممکن است بی هیچ تحلیلی و صرفاً به عنوان یک خبر بیایند و بروند. «یک هفته و چند نکته» مجالیست برای تحلیل بعضی خبرهای هفته گذشته و یادآوری دوباره آنها. نظرهای شما در مورد انتخاب خبرها و تحلیل آنها و حتی نفس انجام این کار و یا هر مورد دیگری بی شک کمک کننده و راهگشاست. این بار نگاهی داریم به اعلام دبیر جشنواره فجر، برگزاری جشنواره موسیقی جوان، برگزری کنسرتها، اکران فیلیم ارزشمند با نام «تابستان داغ» و دیده شدن نشانه‌های تحول در بخش تجسمی حوزه هنری:
1-اعلام دبیر جشنواره فیلم فجر
تا چهارشنبه تقریبا همه گمان می‌کردند دبیر جشنواره فیلم فجر قرار است یا شاهسواری باشد و یا رضا میرکریمی. شاید دلیلش احتمال تغییر جشنواره فیلم فجر به سود جشن خانه سینما بود و این‌که به‌نظر می‌رسید این دو نفر، بیش از همه آماده انجام این تغییرات باشند. اما در نهایت  آخر هفته سازمان سینمایی گل زد و با اعلام نام «ابراهیم داروغه‌زاده» منتقدانش را آچمز کرد. اگرچه داروغه‌زاده کاربلد است و قبلا سابقه دبیری جشنواره‌های مختلفی را داشته و مدیری است که می‌تواند بر حاشیه ها چیره شود اما باید دید که آیا می‌تواند از آتش تغییرات احتمالی جشنواره به سلامتی عبور کند؟ 
2- جشنواره موسیقی جوان
این جشنواره یکی از اصیل‌ترین و بهترین جشنواره‌هایی است که در حوزه موسیقی برگزار می‌شود. جشنواره هایی که حالا انگار حضور در آن به عهدی نانوشته میان بزرگان موسیقی بدل شده است و چهره هایی مانند حسین علیزاده، مجید کیانی، بهداد بابایی و ... همیشه در هر شرایطی خود را ملزم به حضور در این جشنواره و حمایت از جوانا می‌دانند.
این جشنواره و حضور یکپارچه چهره‌های سرشناس موسیقی در آن نشان می‌دهد که اهالی موسیقی برای حمایت از جوانان از هیچ کوششی دریغ ندارند و هرجا پای نام آنها در میان باشد با تمام وجود حاضرند هنر و نام و تجربه خود را در طبق اخلاص گذاشته و تقدیمشان کنند و باعث شده‌اند جشنواره‌ای شکل بگیرد که حتی کارکرد و هیجانش از برگزاری جشنواره موسیقی فجر هم بیشتر باشد.
شاید اگر جشنواره‌هایی مانند موسیقی جوان با این اتحاد و همدلی در همه بخش‌های فرهنگ و هنر برگزار می‌شد هم اوضاع فعلی فرهنگ و هنرمان تغییر محسوسی می‌کرد و هم چشم انداز آنها دیدنی تر می‌شد.
3- تابستان داغ 
بعضی فیلم‌ها و خصوصا فیلم‌های نسل جوان سینما هستند که از جایی حمایت و سفارش نمی‌گیرند اما چنان با ظرافت مفاهیم و اصول انسانی و اخلاقی را هنرمندانه و زیرپوستی و دیدنی ترویج می‌کنند که گمان می‌کنی لابد از چند جا حمایت گرفته‌اند و فلان امکانات را به آنها داده‌اند و ...
نمونه این فیلمها فیلمی است با نام «تابستان داغ». فیلمی از یک کارگردان جوان که اگرچه موضوعی اجتماعی دارد و تلنگر می‌زند و اگرچه بعضی صحنه‌هایش تلخ و تکان دهنده است اما چنان با ظرافت موضوعاتی مانند مهاجرت معکوس و لزوم رسیدگی به فرزندان و خوب و بد کار پدر و مادر را طرح کرده است که هم مخاطب را پس نمی‌زند و تا پایان دنبال خود می‌کشد و هم تلاش می‌کند تا این مفاهیم اخلاقی را در ذهن او حک و ضبط کند. تابستان داغ از آن فیلم‌هایی است که شاید حتی لازم باشد خانواده‌ها با وجود شرایط پیچیده این ایام وقت بگذارند و آن را ببینند.
 4- کنسرت‌های بی‌نظیر
این روزها فصل داغ برگزاری کنسرت‌هاست و از سال‌هایی است که کنسرت‌های جدی در آن بیش از کنسرت‌های معمولی بودند. از کنسرت‌های جدی که یا در حال برگزاری هستند یا قرار است برگزار شوند میتوان به اینها اشاره کرد
موسیقی نمایش سی با صدای همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری و با حضور بازیگرانی مانند بهرام رادان و دلنیا آرام و سحر دولتشاهی و مهدی پاکدل. این برنامه با کمک ویدئو مپ‌های بی‌نظیر و موسیقی دلنشین و صدای زیبای همایون توانست نظر خیلی‌ها را جلب کند و خاطره خوبی برایشان بسازد.
کیهان کلهر هم که دیگر گفتن ندارد و مگر می‌شود در کنسرت «برنده جایزه گرمی» حاضر شوی و از شنیدن نواگری او لذت نبری؟! کیهان کلهر از آنهاست که اصلا کار ضعیف یا متوسط ندارد و همه کارهایش در تراز بالا و بسیار شنیدنی هستند. چه آنها که تکنوازی بوده و چه دونوازی و اجرای گروهی‌اش. چه آنها که فقط کمانچه نواخته و چه آنها که خودش هم خوانده... در هر حال کیهان کلهر و موسیقی او همیشه زیبا و شنیدنی است.
پرواز همای هم این روزها قرار است متفاوت‌ترین کارش را که به قولی اولین اپرای واقعی در ایران به‌شمار می‌رود، با همکاری امیر دژاکام اجرا کند. اپرایی با نام عقل و عشق و آدمی که آن هم با اجرای جمعی از هنرمندان نمایش و موسیقی اجرا خواهد شد. همای نشان داده است که در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو است و در هر کنسرت، مخاطب را با همایی نو و نواهایی شنیدنی مواجه می‌کند. همایی که شاید با یک گروه چهار پنج نفره  مانند مستان به سادگی می‌تواند مخاطبش را داشته باشد اما ظاهرا علاقه او به نوآوری و به وجد آوردن مخاطبش بیش از علاقه به گیشه است.
در این مدت خوانندگان پر قدرت موسیقی سنتی مانند سالار عقیلی و علیرضا قربانی و احمد معتمدی هم کنسرت خواهند داشت که به‌نظر می‌رسد آنها هم قصد دارند بهترین‌هایشان را به مخاطب ارائه دهند. درباره علیرضا قربانی و صدای پرقدرت و تکنیک بالای او از همین حالا آنقدر توصیف و تعبیر شنیده می‌شود که نمی‌شود به سادگی از این کنسرت گذشت و آن را از دست داد.
5 مرکز تجسمی حوزه هنری
چند وقتی است مسعود شجاعی طباطبایی که هنرمندی خستگی‌ناپذیر و همیشه پر انرژی است، بر مسند اداره مرکز تجسمی حوزه هنری نشسته است. انصافا هم از وقتی او در این جایگاه نشسته است می‌توان به‌طور محسوسی اثرات تلاش برای تغییر و حرکت رو به جلو را دید. برگزاری مراسم‌ها و جشنواره کوچک اما بسیار کاربردی و اثرگذار و برگزاری نشست‌های تخصصی و ورک‌شاپ‌های حرفه‌ای و اجرای نقاشی‌های تاثیرگذار و ...
حالا باید نشست و دید مسعود شجاعی طباطبایی با اخلاق حرفه‌ای و با کوله باری از تجربه و تعهد و پایمردی چه می‌کند. هرچند از همین حالا معلوم است که او مرکز تجسمی حوزه هنری را با پیشرفت و حرکت صعودی و شتابی چشمگیر، به سوی موفقیت هدایت خواهد کرد.
انتهای پیام/
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 441131
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *