۰

یک روز به شور حسینی در قطعه‌ای از بهشت مانده/ پرونده ویزای اربعین بسته شد/ خدمت‌رسانی ۱۶۸ موکب ایرانی در نجف/ محور مهران به ایلام یکطرفه است

در آستانه اربعین خیل مشتاقان سیدالشهدا(ع) در حال عزیمت به سمت کربلای معلی هستند و مسیرهای منتهی به کربلا شاهد حضور ارادتمندان به اهل بیت است.
یک روز به شور حسینی در قطعه‌ای از بهشت مانده/ پرونده ویزای اربعین بسته شد/ خدمت‌رسانی ۱۶۸ موکب ایرانی در نجف/ محور مهران به ایلام یکطرفه است
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،یک روز تا اربعین حسینی در عراق زمان باقی است ولی اربعین در ایران حسینی امروز است و شور حسینی برپا. 
شمار شرکت کنندگان ایرانی در گردهمایی اربعین در سال‌های 89 تا 95 از 40 هزار نفر به 2 میلیون و دویست هزار نفر رسید که نشان دهنده افزایش 55 برابری زائران در مدت 6 سال است که هر ساله افزایش بیش از 130 درصدی یافته است. 
آمار مختلفی از همه شرکت کنندگان در گردهمایی اربعین ارائه شده است. شمار افراد وارد شده به کربلا در سال 2014 نزدیک به 17 میلیون تن گزارش شده است. بر اساس منابع دیگر شمار راهپیمایان به سمت کربلا 20 میلیون تن در این سال اعلام شده است.
در سال 1396 (2016) وزیر راه عراق اعلام کرد شمار زائران اربعین از مرز 26 میلیون نفر عبور کرده است. 
همه ساله در مسیر راهپیمایی مکان‌هایی با نام موکب (هیئت عزاداری) به صورت مردمی و خودجوش برپا می‌شود. در این موکب‌ها خدمات و امکانات بهداشتی و رفاهی به صورت رایگان به زائران ارائه می‌شود. سالجاری ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه به بیش از 1600 موکب گواهی فعالیت یک ساله موکب‌داری اعطا کرد که نیمی از آنها در خاک عراق است. 
خبرگزاری فارس مهم‌ترین اخبار کنگره و راهپیمایی عظیم اربعین را در قالب یک گزارش خبری جهت اطلاع زائرین و مردم دل در گرو سید الشهدا (ع) و اهل بیت به صورت لحظه به لحظه منتشر می‌کند. 
گزارش روز‌های گذشته را می‌توانید اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا مشاهده کنید. 
گزارش لحظه به لحظه امروز بدین شرح است: 
پرونده صدور ویزای اربعین بسته شد 
مجتبی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، درباره آخرین جزییات صدور ویزای اربعین حسینی و تعداد ویزاهای صادر شده گفت: امسال از ابتدای فرآیند صدور ویزای اربعین تا هفدهم آبان بیش از 2 میلیون و 320 هزار روادید برای زائران ایرانی توسط سفارتخانه عراق در ایران، کنسولگری‌ها و دفاتر موقت صادر شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته حدود 2 میلیون و 40 هزار روادید اربعین حسینی برای زائران ایرانی صادر شد که امسال شاهد رشد نسبی صدور ویزاها و حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی هستیم.
رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه از اتمام فرآیند صدور ویزای اربعین حسینی در کشور خبرداد و تصریح کرد: 12 دفتر موقت که از ابتدای مهر در کنار سفارتخانه و کنسولگریها به صدور ویزای زائران مبادرت می‌کردند به کار خود پایان دادند.
وی افزود: در حقیقت فرآیند صدور ویزای اربعین حسینی به پایان رسیده و تنها برخی ویزاهای باقی‌مانده در حال صدور است و این مهم نیز به سبب تسهیل در امور اعزام زائران تدارک دیده شده که از همکاری طرف عراقی و مسئولان کشورمان در این رابطه تشکر می‌کنیم.
رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه تصریح کرد: هیچ کدام از دفاتر کارگزاری‌ها و شرکتهای قانونی دیگر هیچ مدرکی برای صدور ویزا را دریافت نمی‌کنند و این روند به پایان رسیده است.
خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی و افغانستانی تا 4 روز پس از اربعین حسینی
حجت‌الاسلام اصغرسلطانی درباره خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی گفت: به دلیل حضور زائران از سراسر کشور و همچنین عبور زائران افغانستانی و پاکستانی از استان مرکزی، خادمان افتخاری آستان مقدس امامزاده محمد عابد (ع) برنامه طبخ روزانه 1200 پُرس غذای گرم را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
وی افزود: طبخ روزانه غذا در آستان مقدس امامزاده محمد عابد (ع) تا 4 روز بعد از اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی یادآور شد: موکب حضرت سیدالشهداء (ع) استان مرکزی در مسجد جامع براثا واقع در شهر کاظمین به‌صورت شبانه‌روزی به بیش از 3 هزار نفر از زائران اربعین حسینی خدمات رایگان رفاهی، پذیرایی و اطعام روزانه ارائه می‌دهد.
خدمت‌رسانی 168 موکب ایرانی در نجف اشرف
احمد جلیل با اشاره به اینکه تعداد زائران ایرانی بیشتر از سالهای گذشته است، گفت: امسال سطح هماهنگی‌ها بین مقامات بلندپایه ایران و دولت عراق افزایش چشمگیری داشته است. 
وی با بیان اینکه استانداری نجف نیز همکاری بسیار نزدیکی با ایرانی‌ها دارد، افزود: برپایی‌ چنین موکب‌هایی سبب شده تا روابط بین ایران و عراق افزایش یابد و این افزایش سطح روابط حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را در می‌گیرد.
معاون استاندار نجف اشرف با تاکید بر اینکه مردم ایران و عراق با یکدیگر انس گرفته‌اند، ابراز کرد: سال گذشته آرزوی قلبی بنده این بود که امسال پذیرای تعداد بیشتری از زائران اباعبدالله الحسین(ع) باشیم که این آرزو محقق شد و برای سال آینده نیز همین موضوع را آرزومندم.
وی با بیان اینکه بازدید از موکب‌ها را در دستور کار خود قرار داده و از بیشتر موکب‌ها نیز بازدید کرده‌ایم، گفت: تا این لحظه با توجه به بازدیدهایی که بنده داشتم نزدیک به 170 موکب ایرانی در نجف اشرف مستقر هستند اما به نظر تعداد موکب‌های ایرانی در نجف بیشتر از این تعداد باشد.
جلیل بیان کرد: در روزهای آینده آمار دقیق موکب‌های ایرانی مستقر در نجف اشرف را اعلام خواهیم کرد.
وی با اشاره به موکب‌هایی که دیگر کشورها در نجف اشرف برپا کرده‌اند، افزود: با توجه به گشت‌زنی‌هایی که ما داشتیم شاهد حضور موکب‌هایی از بیشتر کشورهای جهان هستیم که جای خوشحالی دارد.
معاون استاندار نجف اشرف با بیان اینکه ما شاهد استقرار موکبی از آمریکا (میشیگان) در نجف اشرف هستیم، اظهار کرد: باید توجه کنیم که این موکب با نام آمریکا مستقر نشده بلکه نام ائمه اطهار(ع) را درموکب خود استفاده کرده است.
وی با اشاره به اینکه ما در حال بررسی و شناسایی موکب‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: با شناسایی تمامیموکب‌ها آمار دقیق موکب‌های خارجی مشخص و اعلام می‌شود.
جلیل با ابراز امیدواری از سربلندی هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی تصریح کرد: برای تمام مردم ایران نیز آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
محور مهران به ایلام یکطرفه شد 
سرهنگ جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا اظهار داشت: با توجه به شرایط ترافیکی و جهت تسهیل تردد زائران، محور مهران به ایلام از ساعت 16 روز گذشته یکطرفه شده و تردد از ایلام به مهران ممنوع است.
وی افزود: همچنین جاده ایلام به ملک شاهی مهران نیز از سه راه ملک شاهی به سمت مهران یکطرفه خواهد بود.
تا روز گذشته بیش از 10 میلیون زائر خود را به کربلای معلی رسانده‌اند
«جمال الشهرستانی» رئیس بخش اطلاع‌رسانی آستان قدس حسینی (ع) اعلام کرد که بر اساس آمار اولیه طی 5 روز اخیر، نزدیک به 10 میلیون زائر از داخل و خارج از عراق در مراسم زیارت اربعین مشارکت کرده‌اند.
به نوشته پایگاه خبری عراقی «موازین نیوز»، وی افزود: شمار زائران ایرانی به 3.5 میلیون نفر، زائران پاکستانی به 7 هزار نفر و زائران افغان به 5 هزار نفر می‌رسد. همچنین بیش از 12 هزار هندی و 32 هزار لبنانی در این مراسم شرکت کرده‌اند. اما درباره زائران کشورهای حاشیه خلیج فارس، آمار دقیقی در دست نیست.
بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که بیش از 25 میلیون زائر در مراسم اربعین امام حسین (ع) در سراسر عراق در سایه تدابیر و طرح‌های امنیتی شدید و ارائه خدمات در سطحی بالا، مشارکت کنند. اخباری در دست است که نشان می‌دهد، بیش از 35 هزار نیروی امنیتی مامور حفظ جان زائران هستند و در کنار آنها، شماری از نیروهای داوطلب از دو آستان قدسی امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، قرار دارند.
از سوی دیگر، شورای استانداری کربلای معلی، نیز اعلام کرد که بیش از 13 میلیون زائر طی 11 روز اخیر وارد این استان شده‌اند، بدون اینکه هیچ حادثه جنایی یا تروریستی در این روزها ثبت شده باشد.
«عقیل المسعودی» رئیس کمیته امنیتی در شورای استانداری کربلا افزود: استان کربلا، طی 11 روز اخیر، ورود بیش از 13 میلیون زائر عراقی، عربی و خارجی را ثبت کرده است و هنوز ورود زائران به کربلای معلی ادامه دارد.
وی تاکید کرد: فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف، هنوز روزانه میزبان بیش از 120 پرواز ویژه زائران است.
ورود بیش از یک میلیون زائر به کشورمان
حسین ذوالفقاری گفت: بر اساس گزارش‌ها اربعین امسال در مقایسه با پارسال تغییرات محسوسی دارد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بخشی از مشکلات پارسال برطرف شد.
وی با اشاره به برخی از عوامل رضایتمندی بیشتر زائران اربعین امسال در مقایسه با پارسال گفت: زیرساخت‌ها از جمله جاده و پارکینگ و تامین آب در مقایسه با پارسال بهتر شد.
ذوالفقاری افزود: روزانه توان تامین آب را برای 300 هزار نفر در منطقه مرزی مهران و به همین میزان در چزابه داریم و بیش از 30 میلیارد تومان هزینه آبرسانی به چذابه شد.
خروج 80 هزار و 500 زائر افغانستانی از ایران 
وی با اشاره به اینکه از حدود 3 روز پیش میزان رفت زائران در مقایسه با برگشت آن‌ها کمتر شده است، ادامه داد: مدیریت مردم در زمان سفر بهتر شده است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه تعدادی از زائران پیش از ماه صفر از مرزها خارج شدند گفت: با احتساب آن‌ها و حدود 80 هزار و 500 نفر اتباع افغانستانی مقیم ایران که از مرزها خارج شدند حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر از مرزها خارج شدند.
ذوالفقاری افزود: با توجه به میزان روادیدهایی که صادر شد حدود 35 هزار نفر هنوز از کشور خارج نشدند که احتمالاً فردا یا پس فردا یا هفته آینده که منتهی به 28 صفر می‌شود خارج می‌شوند.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 800 هزار نفر از زائران به کشور بازگشتند.
صدور حدود 2 میلیون و 350 هزار ویزای اربعین 
ذوالفقاری درباره برگزاری همایش‌های بین‌المللی در حاشیه مراسم اربعین گفت: در این همایش‌ها فرهنگ اربعین، جهت گیری‌های کلان و بررسی آسیب‌هایی که ممکن است متوجه مراسم اربعین شود مطرح شد همچین همایش‌هایی در داخل کشور در جهت سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های اربعین برگزار شد.
وی افزود: هدف نهایی اربعین کمک به اتحاد و انسجام جهان اسلام و ادیان دیگر الهی و توسعه و گسترش فرهنگ اصیل اربعین و عاشورای امام حسین (ع) است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: امسال حدود 2 میلیون و 350 هزار روادید برای زائران صادر شد که در مقایسه با پارسال حدود 300 هزار روادید افزایش داشت.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه تقریباً دفاتر صدور روادید برای اربعین، جمع آوری شده است، افزود: کنسولگری‌ها و سفارت عراق در چند روز گذشته فعال بودند و موارد جامانده را انجام دادند.
تدارک 55 میلیون وعده غذایی برای زائرین 
وی گفت: حدود 55 میلیون وعده غذایی با کمک مردم، هیئت‌های مذهبی و برخی از نهادها و سازمان‌ها برای مدت 20 روز تدارک دیده شده است.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه با توجه به تجارب سال‌های گذشته تا جمعه موکب‌های عراقی فعال هستند، افزود: تدابیری اندیشیده شده است که تا 4 روز پس از اربعین خدماتی در عراق و مرزها ارائه شود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اسکان حدود یک و نیم میلیون نفر در عراق را در مرزها پیش‌بینی کردیم، اضافه کرد: زائرانی که سرماخوردگی یا بیماری دارند پیش از ورود به کشور در مناطق مرزی به مراکز بهداشت و درمان مراجعه کنند.
بازگشت 100 هزار زائر بدون ویزا قبل از ورود به مرز
وی با اشاره به اینکه امسال با صراحت اعلام کردیم که عبور افراد بدون ویزا از مرز مقدور نیست، از نیروی انتظامی برای مدیریت افراد بدون ویزا تشکر ویژه کرد و گفت: خود این افراد هم همکاری کردن و قانع شدند و برگشتند و آمار آنها بیش از 100 هزار نفر بود.
ذوالفقاری افزود: تعدادی افراد از راه‌های بیراهه قصد خروج داشتند که متوقف شد و کمتر از 50 نفر هم توسط نیروهای عراقی دستگیر شدند و با توجه به تعامل بین ما و نیروهای عراق به کشور عودت داده شدند.
وی با بیان اینکه ستاد اربعین تلاش کرد هزینه‌ها را کاهش دهد، گفت: هزینه ویزا، بیمه، هلال احمر و شرکت‌های کارگزاری نسبت به قبل از اربعین بیش از 80 هزار تومان کاهش یافت.
رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: از یکشنبه تا کنون با توجه به اینکه رفت و برگشت‌ها تقریباً 2 طرفه شد انجمن رانندگان کمک کرد و بخش عمده‌ای از مسافران هزینه بلیط یک سر حرکت را دادند.
دفاتر هواپیمایی متخلف فروش بلیط اربعین 100 میلیون جریمه شدند
ذوالفقاری با اشاره به اینکه تاکنون جواز حدود 8 دفتر هواپیمایی تعلیق و یک دفتر لغو شد، گفت: افرادی که در فروش بلیت هواپیما تخلف کردند، حدود 100 میلیون تومان جریمه شدند.
وی ادامه داد: زائرانی که قیمت بالاتر از نرخ تعیین شده بلیط هواپیما یعنی یک میلیون و 200 هزار تومان از تهران به بغداد و نجف و یک میلیون و 500 هزار تومان از مشهد به نجف پرداخت کردند پس از سفر هم می‌توانند وارد سایت سازمان هواپیمایی کشوری شوند و مستندات را اعلام کنند و مطمئن باشند که با متخلفان برخورد می‌شود.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه این هزینه‌ها نسبت به پارسال، مدیریت و کنترل شد، افزود: برای کاهش هزینه‌ها باید رویکردها در کشور درست شود و باید در عین انجام وظایف حاکمیتی و ایجاد زیرساخت ها، تلاش کنیم هزینه‌ها را کاهش دهیم از جمله اینکه روادید را لغو کنیم.
فوت 50 زائر اربعین به صورت عادی و تصادف
وی گفت: لغو روادید به موافقت طرف مقابل نیاز دارد همچنین باید زیرساخت‌ها آماده شود از جمله حمل‌و‌نقل، خدمات‌دهی، اسکان، تغذیه و خدمات درمانی، بهداشتی و امنیتی فراهم شود تا عزت و کرامت زائران حفظ شود.
ذوالفقاری تاکید کرد: باید زیرساخت‌ها آماده شود و لغو روادید در طول سال برای اتباع ایرانی و عراقی انجام شود تا زائران 2 کشور با سهولت بیشتری تردد کنند.
وی با اشاره به اینکه برخی از زائران بیمه نیستند، اضافه کرد: بر اساس آمارها حدود یک میلیون نفر از زائران با بیمه طرف قرارداد سازمان حج و زیارت بیمه شدند.
ذوالفقاری با بیان اینکه اکثر کسانی که در عراق تصادف کردند بدون بیمه هستند، گفت: در طول این مدت در داخل ایران و عراق 50 نفر فوت شدند که تعدادی فوت عادی و تعدادی هم در تصادفات فوت کردند.
متاسفانه اختصاص بودجه اربعین در مجلس کنار گذاشته شد 
وی با تاکید بر اینکه برای کاهش هزینه‌ها دولت و مجلس شورای اسلامی باید کمک کنند، افزود: پیشنهادی را مطرح کردیم که ردیف بودجه‌ای برای اربعین برای ضرورت‌ها در نظر گرفته شود اما در مجلس این پیشنهادات را کنار گذاشتند.
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: در غیر اربعین هلال احمر 18 هزار تومان دریافت می‌کند اما اکنون این رقم به 5 هزار تومان کاهش یافت.
ذوالفقاری افزود: سازمان هلال احمر 190 تن دارو به ارزش حدود 8 میلیارد و 400 میلیون تومان به عراق ارسال کرده است و این علاوه بر خدمات دیگر این سازمان است.
وی گفت: هیچ سازمان و نهادی پولی بابت اربعین دریافت نمی کند و همه سازمان‌ها و نهادها از 10 تا 20 میلیارد تومان برای اربعین هزینه کردند.
سال آینده وضعیت زیرساخت‌های بهبود می‌یابد
ذوالفقاری افزود: در مورد جاده‌ها و زیرساخت‌ها طرح‌های ملی داریم و کارهای زیادی انجام شد اما برخی از طرح‌ها به پایان نرسید.
وی ادامه داد: قطعاً برای سال آینده وضعیت زیرساخت‌ها در داخل و مرزهای ایران به حد قابل قبول و مناسبی خواهد رسید.
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: تاکنون هیچ ناامنی برای زائران در داخل کشور عراق وجود نداشته است.
بازگشت یک میلیون زائر تا شب گذشته
مسئول کمیته امنیتی و انتظامی ناجا نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: از ابتدای ماه صفر تاکنون 820 هزار نفر از زائران به کشور بازگشتند و امروز هم تا ساعت 21 حدود 161 هزار نفر از هموطنان به میهن اسلامی بازگشتند.
سردار محسن فتحی زاده افزود: تمهیدات لازم برای پذیرایی از زائران در پایانه های مرزی شلمچه، چزابه و مهران پیش بینی شده و هماهنگی‌های لازم انجام شده است.
وی اضافه کرد: تیم‌های عملیاتی بیشتری در منطقه فعال هستند تا مسیر زائران را برای عبور ایمن مهیا کنند.
فتحی زاده گفت: از امروز بعد ازظهر با توجه به افزایش بازگشت زائران؛ مسیر مهران به ایلام را یک طرفه کردیم و اگر کسی از ایلام به مهران بخواهد بیاید باید از مسیر ملکشاهی این مسیر را طی کند.
نظارت پلیس بر جاده‌های اربعین با هزار تیم
مسئول کمیته امنیتی و انتظامی ناجا با بیان اینکه اکنون ترافیک پرحجم و روان است و مشکل ترافیکی خاصی نداریم، افزود: با هزار تیم عملیاتی پلیس راه بر مسیرها نظارت داریم.
فتحی زاده ادامه داد: یکطرفه بودن مسیر تا 48 ساعت دیگر ادامه دارد اگر حجم ترافیک کم شود مسیر را به حالت عادی برمی‌گردانیم در غیر این صورت تمدید می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به خستگی و خواب آلودگی به زائران توصیه می‌کنیم پس از بازگشت به کشور چند ساعتی را در موکب‌ها استراحت کنند سپس رانندگی کنند تا شاهد حوادث نباشیم.
آمادگی پذیرایی و اسکان از ۱۰۰ هزار زائر در مرزهای ایران
 حسن پلارک در خصوص طرح‌های مربوط به بازگشت زائران نیز گفت: در حال حاضر تمرکز ما بر بازگشت زائران است و پیش بینی شده که پنج‌شنبه و جمعه با بزرگترین موج بازگشت مواجه شویم.
پلارک افزود: موکب‌های ما در آن سوی مرز به خدمت رسانی خود ادامه می‌دهند و در این سوی مرز نیز موکب‌های ما برای پذیرش 100 هزار نفری آماده شده‌اند. 
رئیس کمیته اسکان و تغذیه زائران اربعین گفت: در حال حاضر فقط در مرز مهران نیم میلیون بطری آب ذخیره شده است تا زائران از نظر آب آشامیدنی نیز دچار مشکل نشوند.
پلارک با استقبال از همکاری و همراهی زائران در ثبت نام و دریافت روادید، اظهار داشت: در دست بودن آمار دقیق به برنامه‌ریزان کمک کرد که با دقت بیشتری اقدامات مورد نیاز را انجام دهند و این آمار و ارقامی که درباره موکب‌ها، مراکز درمانی و ... ارائه می‌شود بر اساس همان موضوع در دست بودن آمار زائران است.
وی ادامه داد: حتی فضای خواب نیز برای زائران در نظر گرفته شده و نیازی نیست که هموطنانمان به محض بازگشت از عراق، سوار بر خودروشان شده و با حالت خستگی رانندگی کنند، بلکه آنها می‌توانند پس از عبور از مرز، استراحت کرده و در زمان و شرایط مناسب‌تری راهی شهرشان شوند.
هماهنگی ورود ۴ هزار و ۲۵۰ خودروی تجاری و عمومی به عراق
رجبعلی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، درباره اقدامات معاونت آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایام اربعین به عنوان مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و پذیرایی گفت: الحمدالله به لطف خدا و عنایت ائمه غریب 3 هزار و 350 دستگاه کامیون کالای ایرانی مربوط به خدمات دهی به زائرین اربعین از 2 مرز مهران و شلمچه وارد عراق شد.
وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: در مجموع  4 هزار و 21 دستگاه خودرو شامل کامیون و وانت‌ بار و همچنین خودروهای خدماتی این انتقال کالا را انجام دادند که از این تعداد 676 دستگاه خودروی خدماتی بوده‌اند.
انتقال 600 هزار پتو، هزار و 258 سرویس بهداشتی و 420 دوش حمام 
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: در مجموع  4 هزار و 250 دستگاه اتوبوس، آمبولانس، حمل زباله و جرثقیل بوده‌اند. ضمن اینکه حدودا هزار و 646 تن آرد، هزار و 631 تن برنج، 670 تن گوشت و مرغ، 210 تن روغن و 420 تن حبوبات بخشی از اقلامی بوده که توسط موکب‌ها از ایران وارد عراق شدند. 
وی خاطرنشان کرد: برخی از اقلام پروتیئنی مانند گوشت و مرغ موکب‌‌ها هم از کشور عراق تهیه شد. 
عرب با بیان اینکه سال‌های گذشته مقداری از امکانات اسکان زائرین توسط موکب‌ها وارد عراق کردیم که عمده آنها جهت بهره‌برداری در ایام اربعین در عراق ماندند خاطرنشان کرد: 600 هزار تخته پتو، هزار و 258 چشمه سرویس بهداشتی، 420 چشمه دوش حمام و 258 دستگاه نانوایی و تنور متعلق به موکب‌ها را به عراق فرستادیم. 
بسته شدن پرونده ویزای خادمین 13 روز قبل از اربعین 
وی افزود: امسال تقریباً تعداد خودروهایی که برای نقل و انتقال کالاها فعالیت داشته‌اند 2 برابر بوده که نشان دهنده افزایش کالاها و خدمات‌دهی محسوب می‌شود؛ یعنی تمامی امکانات و احداث موکب‌ها هم نسبت به سنوات قبل رشد چشمگیر و 2 برابری داشته است.
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال ما بحث هماهنگی‌های با دولت عراق را زودتر از سال‌های گذشته آغاز کرده بودیم خوشبختانه در بحث ویزا برای موکب‌داران و ارسال کالا هیچ مشکلی نداشتیم؛ در بحث ویزا حدوداً 13 روز قبل از اربعین پرونده ویزای خادمین بسته شد یعنی ما تمام تعهدات و فراتر از تعهدات را در بحث ویزای خادمی اقدام کردیم.
وی خاطرنشان کرد: تعهدی که داده بودیم و جدولی که برای آن مشخص کردیم تا 3 بار افزایش دادیم که در این رابطه موکب‌ها مشکلی نداشتند و الحمدالله ما این کار را با موفقیت انجام دادیم.
خاتمه پیدا کردن انتقال کالا به عراق 12 روز قبل از اربعین 
عرب گفت: خوشبختانه هیچ دغدغه و مشکلی در رابطه با بحث اعزام موکب‌ها و خدمات وجود نداشت و همهموکب‌ها کاملاً از فرآیند راضی بودند؛ هیچ خادم یا موکبی نبود که در بحث ویزا مشکلی داشته باشد؛ در بحث ارسال کالا هم با وجود اینکه وقفه 48 ساعته به خاطر ناهماهنگی در عراق پیش آمده بود اما با همت دوستان و تلاش شبانه‌روزی همکاران در مرزها این وقفه سریعاً جبران شد.
وی تصریح کرد: الحمدالله نسبت به سال گذشته بسیار جلوتر بودیم یعنی حدودا 10 تا 12 روز قبل از ایام اربعین انتقال‌های اصلی و جزیی خود را به عراق خاتمه دادیم و فقط برخی چیزهای متفرقه برای خادم‌ها وموکب‌داران بود که ادامه یافت.
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: شرایط ما امسال در بحث ارسال زیرساخت‌هایموکبها، اعزام خادمین و ارسال کالاها بسیار خوب و منظم انجام گرفت و نسبت به سال‌های گذشته مناسب‌تر بود.
هماهنگی بین مسئولین ستاد عتبات و گمرک ایران 2 ماه قبل از اربعین 
وی گفت: در رابطه با ویزا نیز باید بگویم با توجه به اینکه ارتباطات خوبی که ستاد بازسازی عتبات عالیات با سفارت عراق داشت و همکاری که دولت عراق به خصوص شخص سفیر با این ستاد انجام داد این مرحله بسیار سریع‌تر و با سهولت بیشتری برای خادمان انجام گرفت.
عرب خاطرنشان کرد: در بحث ارسال کالا هم جلسات مختلفی با مسئولین گمرک جمهوری اسلامی و با مسئولین گمرکی که مرزی مثل استان کرمانشاه، استان ایلام و استان خوزستان برگزار کردیم و هماهنگی‌ها را 2 ماه قبل اربعین انجام دادیم.
وی افزود: مکاتبات لازم در گمرکات انجام شد و خواسته‌های خود را اعلام کردیم که کارهای تسهیل در امور و همکاری‌های لازم برای تسریع در برنامه‌ها انجام گرفت.
حذف پرداخت هزینه‌های گمرکی ورود به عراق با هماهنگی دولت این کشور
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: خوشبختانه در بحث گمرک ایران هیچ مشکلی وجود نداشت اما در بحث عراق با توجه به این که یک تفاهم نامه کلی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق امضا شده بود در متن تفاهم نامه دو - سه موضوع خوب اشاره نشد که به همین دلیل ما یک وقفه‌ای را در این میان داشتیم اما با تلاش دوستان در سفارت ایران در عراق و همچنین در وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران آن مشکل ایجاد شده رفع شد. ضمن اینکه با تعاملی که ستاد بازسازی عتبات عالیات با مجموعه گمرک عراق داشت ما توانستیم آن خلا به وجود آمده 48 ساعته را پر کنیم و انتقال ماشین‌ها را به روز کنیم.
وی اظهار داشت: ستاد بازسازی عتبات عالیات توانست با افزایش تعامل با طرف عراقی هزینه‌ها را هم کم کند؛ به عنوان مثال شما به عنوان تجاری یک کالایی که به عراق می‌فرستید هر کامیونی بین 6 میلیون تا 8 میلیون دینار هزینه عوارض گمرکی دارد که الحمدالله مسئله عوارض گمرکی حذف شد و ما فقط یک هزینه جزئی که به عنوان رسم هزینه‌های جاری گمرکی هست را پرداخت کردیم که خود این موضوع با توجه به تعداد ماشین‌ها رقم بسیار بالایی است.
انتقال حجم انبوه کالای اربعین در ایام دفاع مقدس هم سابقه نداشته
عرب گفت: در بحث ویزا هم برای خادمین هزینه 40 دلاری را پرداخت نکردیم؛ این خدمات ستاد بازسازی عتبات با مدیریت مسئولان این ستاد انجام گرفته است؛ ستاد بازسازی عتبات تا کنون در راستای ماموریت خود در زمینه پشتیبانی بسیار موفق عمل کرده است.
وی گفت: بعید می‌دانم کار ساماندهی و سازماندهی با این حجم در نقطه‌ای دیگر دنیا وجود داشته باشد و بی شک این موضوع با الطاف الهی و عنایات اهل بیت انجام گرفته است.
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: هیچ جای دنیا سابقه ندارد که ظرف 6 تا 7 روز این حجم انتقالات از یک کشور به کشور دیگر آن هم با سیر مراحل اداری انجام شود و به نظر بنده این کار در دفاع مقدس هم سابقه نداشته است.
کاهش مشکلات انتقال کالا با استفاده از سیستم مسلم
وی خاطرنشان کرد: یکسری مواد و کالاهایی که ارسال شده مصرفی هستند، یعنی آنجا مصرف می‌شوند؛ برخی امکانات هم که امسال فرستادیم همانند سالهای گذشته دوباره آنجا باقی می‌ماند. ضمناً برخی خودروهایی که دیگر نیازی نبودند جنس‌ها را برگردانند به کشور بازگشته‌اند که تعداد آن 40 درصد مقدار ذکر شده بوده است؛ البته یکسری خودروها باقی مانده‌اند تا وسایل بعضی موکب‌های استانها را به کشور بازگردانند.
عرب افزود: معمولا تا یک هفته بعد اربعین انتقال کالاها به کشور ادامه می‌یابد؛ بعضا شاید مقداری حدود 10 درصد نیز تا 30 صفر هم بمانند که این مجموعه‌ها در این ایام نیز خدمات لازم را ارائه می‌دهند.
وی گفت: امسال با راه‌اندازی سیستم و کد مسلم، بسیاری از مشکلات نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته بود و به همه موکب‌داران توصیه می‌کنم که به این مهم توجه داشته باشند.
لزوم استفاده موکب‌ها از سیستم مسلم برای تایید خروج کالا
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات در توضیح بیشتر این موضوع اظهار داشت: سیستم و کد مسلم، سیستم مکانیزه اداری است که تمام اطلاعات موکب‌ها و کالاهای ارسالی و حتی خادمان به همراه نیروی انسانی را ثبت می‌کنند.
وی افزود: ما نیز براساس آن اطلاعاتی که این دوستان ثبت می‌کنند مجوزها برای نیروی انسانی و ویزا را صادر می‌کنیم و حتی خروج کالاها نیز بر اساس این سیستم ثبت می‌شود.
عرب گفت: امسال طرف عراقی مستندات سیستم و کد مسلم، را برای تاییدیه خروجی کالاها مورد استفاده قرار داده بود که این موضوع مورد لحاظ 2 طرف واقع شد و از سال‌های بعد با دقت بالاتری مورد توجه قرار می‌گیرد.
استان خوزستان بیشترین موکب و استان تهران بیشتر ماشین آلات
وی تصریح کرد: امسال برای ثبت کالاها غالباً از سیستم و کد مسلم استفاده کردیم و استان‌هایی که آن را لحاظ نکردند باید در سال آینده به این مهم دقت کافی را داشته باشند.
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت:‌ بحث دیگری که به استانها دارم به خصوص ستاد استانی موکب‌هایی که اطلاعاتشان را ثبت می‌کنند به این موضوع دقت کافی را داشته باشند؛ نکته دیگر داشتن نماینده هر استان در مرز برای خروج کالا و سایر موضوعات است که باید به این مهم نیز دقت ویژه‌ای شود.
وی در پایان با بیان اینکه بیشترین موکب‌ها از آن استان خوزستان بوده گفت: برای امسال تعداد ماشین آلات استان تهران بیشترین حجم را داشته است؛ تقریبا 182 کامیون 20 وانت 166 تریلی از استان تهران در این ایام فعالیت داشت که رتبه بعدی در این زمینه به خراسان رضوی، اصفهان، خراسان جنوبی و البرز بود.
ترافیک نیمه‌سنگین در مهران/ ترافیک پرحجم در چذابه و شلمچه
سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامیخبرگزاری فارس در مورد آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور به خصوص مرزهای سه‌گانه مهران، چذابه و شملچه اظهار داشت: در حال حاضر بار بازگشت زائران راهپیمایی اربعین حسینی در مسیر مهران به ایلام در محور صالح‌آباد نیمه‌سنگین است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: تردد در محور چذابه - بستان - سوسنگر پرحجم است؛ همچنین وضعیت ترافیکی در محورهای سرابله - حمیل - اسلام‌آباد - ماهیدشت پرحجم گزارش شده است.
وی افزود:‌ محور شلمچه - خرمشهر- اهواز نیز دارای وضعیت ترافیکی پرحجم گزارش شده است.
این مقام ارشد راهور ناجا به مداخلات جوی به صورت باران در اکثر محورهای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان و اردبیل اشاره کرد و گفت:‌ مه‌گرفتگی در محورهای هشترود و بستان‌آباد در آذربایجان شرقی، ماکو در آذربایجان غربی و همچنین اسالم به خلخال و اردبیل به آستارا در استان اردبیل مشهود است.
در حال بروز رسانی ...
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 442347
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *