۰
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خبر داد:

ارسال ۴۰۲ مقاله به دبیرخانه کنگره بین‌المللی تجارب کووید ۱۹/ تنوع واکسن کرونا در ایران بی‌نظیر است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ۶ نوع واکسن بسیار اثربخش در حوزه کرونا با پلتفرم‌های گوناگون داریم که در سطح جهان این تنوع واکسن وجود ندارد.
ارسال ۴۰۲ مقاله به دبیرخانه کنگره بین‌المللی تجارب کووید ۱۹/ تنوع واکسن کرونا در ایران بی‌نظیر است
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل ا زاهدنیوز، محمدکاظم مؤمنی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی تجارب کووید ۱۹ در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی کووید ۱۹ بیان کرد: ۴۰۲ مقاله توسط دبیرخانه این کنگره دریافت شده است که در ۴ مرحله داوری و در مجموع ۱۶۰۰ داوری مقالات صورت‌گرفته است، و در مجموع ۱۶۵ مقاله پس از داوری در این کنگره پذیرش شده که از این تعداد ۴۴ مقاله به‌صورت سخنرانی و سایر مقالات به‌صورت پوستر پذیرش شده‌اند‎.‎

وی با بیان اینکه این کنگره فرصتی است تا تجربیات و درس‌آموخته‌های متخصصان و کارشناسان کشورهای مختلف باهدف ارتقای توانمندی‌های جوامع در مدیریت این قبیل بیماری‌های نوپدید به اشتراک گذاشته شود، گفت: در این کنگره ۵۹ نفر از اساتید برجسته داخل و خارج کشور حضور دارند.

مؤمنی با بیان اینکه ۹ پنل تخصصی در این کنگره فعال است، افزود: این پنل‌های تخصصی شامل پنل گروه دارودرمانی، پنل گروه فوق‌تخصصی ریه، پنل گروه آمار و اپیدمیولوژی، پنل گروه ایمونولوژی آلرژی، پنل بیوتروریسم و تجربیات استارت‌آپ‌ها است که امیدواریم برای همه شرکت‌کنندگان در این کنگره به‌ویژه دانشجویان مثمرثمر باشد.

دانشمندان و محققان ایران از آزمون کرونا سربلند بیرون آمدند
پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه کنگره بین‌المللی کووید ۱۹ از قدرت علمی بسیار بالایی برخوردار است، گفت: دریافت بیش از ۴۰۰ مقاله از دانشمندان ایرانی و خارج از کشور و پذیرش ۱۶۰ مقاله حاکی از قدرت بالای علمی کنگره بین‌المللی تجارب کووید ۱۹ است.

وی با بیان اینکه دانشمندان و محققان ایران از آزمون کرونا سربلند بیرون آمدند، گفت: عملکرد مراکز علمی بخصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و نقش دانشمندان و محققان کشورمان در مدیریت بیماری کرونا مجاهدانه و بی‌نظیر بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در دوران ابتدایی شیوع ویروس کرونا که هیچ‌گونه واکسن و دارویی برای درمان این ویروس وجود نداشت و کشورهایی که تولیدکننده واکسن بودند از تحویل این فرآورده زیستی به ایران خودداری می‌کردند باهمت و تلاش دانشمندان و محققان ایرانی توانستیم به تولید و خودکفایی در واکسن دستیابی، گفت: تجربه کشور در حوزه کرونا و تولید واکسن بسیار عالی بود و در حال حاضر ۶ نوع واکسن بسیار اثربخش با پلتفرم‌های گوناگون داریم که با جرئت می‌توان گفت در سطح جهان این تنوع واکسن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه تحقیقات سلامت جایگاه ویژه‌ای در منطقه و جهان دارد، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز به برکت حضور دانشمندان و پزشکان در عرصه سلامت، جایگاه بسیار ویژه‌ای در سطح منطقه و جهان را دارد‎.‎

وی ادامه داد: شاید بتوان نقطه اوج این پیشرفت‌های پزشکی را در ۸ سال دفاع مقدس نام برد که انواع حملات شیمیایی علیه ایران انجام شد و برخی از جانبازان برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌شدند و در حال حاضر این عزیزان در داخل کشور پروتکل‌های پیشگیری و روند درمان را سپری می‌کنند.

پناهی با بیان اینکه متأسفانه بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی و... در حال افزایش است، گفت: متأسفانه بیماری‌های غیرواگیر طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است که از دلایل بروز آنها می‌توان به چاقی، عدم تحرک و رژیم غذایی نامناسب اشاره نمود و لازم است تحقیقات حوزه سلامت به سمت‌وسوی این بیماری‌ها برود.

به گفته وی؛ باید از مقالات دانشمندان ایرانی و خارجی و پنل‌های تخصصی کنگره کووید ۱۹ یک کتاب علمی جامع تهیه کرد که در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور و سایر کشورها قرار گیرد.


نظام شبکه یکی از ساختارهای موفق حوزه بهداشت و درمان ایران است
حبیب غزنوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی تجارب کووید ۱۹ با اعلام این مطلب گفت: نظام شبکه به‌عنوان یکی از ساختارهای درون‌زا و مبتنی بر نوآوری و بومی‌سازی بوده است که بعد از انقلاب اسلامی طراحی و اجرا گردیده و در حال حاضر در سایر کشورها نیز کپی‌برداری و استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه شاخص امید به زندگی یکی از مولفه‌های اصلی توسعه هر کشور محسوب می‌شود، گفت: در سال ۱۳۲۹(۱۹۵۰ میلادی) این شاخص ۴۰ سال بوده است درحالی‌که در همین زمان این شاخص در جهان ۴۷ سال بوده است‎.‎

غزنوی ادامه داد: در سال ۱۹۸۰ میلادی یعنی تقریباً یک سال پس از انقلاب اسلامی شاخص امید به زندگی در ایران به ۵۲ سال و در دنیا به ۶۲ سال می‌رسد، ۴۰ سال بعد در سال ۲۰۲۰ این شاخص در دنیا از ۶۲ سال به ۷۳ سال و در ایران به ۷۷ سال رسیده است.

به گفته وی؛ ۲۵ سال افزایش شاخص امید به زندگی نشان از موفقت «نظام شبکه» به‌عنوان یکی از ساختارهای درون‌زا و مبتنی بر نوآوری در کشور ما بوده ازاین‌حیث ایران یکی از موفق‌ترین کشورها در ایجاد این ساختار اثربخش مبتنی بر عدالت سلامت در دنیا است.‎

وی با اینکه در خصوص پاندمی کرونا یکی از مولفه‌های قابل‌قیاس بین ایران و دنیا «واکسیناسیون کووید» است گفت: واکسیناسیون بوستر در سنین بالای ۱۸ سال در آمریکا ۲۰ درصد و در ایران ۴۶ درصد بوده، این پوشش خوب واکسیناسیون نیز یکی دیگر از برکات نظام شبکه در کشور ما و افتخاری غیرقابل‌انکار در حوزه سلامت عمومی است‎.‎

ویروس کرونا اقتصاد جهان را در یک وضعیت رکود قرار داده است
مصطفی قانعی، رئیس انجمن ریه ایران هم گفت: ضرر و زیان بحران کرونا به اقتصاد جهان تا کنون ۱۲ تریلیون دلار بوده است و این هزینه‌ها در دنیا همچنان ادامه دارد و بنگاه‌های اقتصادی و بازار کار را تحت‌تأثیر قرار داده است.

انتهای خبر/

وی ادامه داد: در کشور ما برای مواجهه با چالش‌های حوزه بهداشت و درمان یک کمیته ویژه باهدف تصمیم‌سازی و تعیین راهبرد مبتنی بر کارشناسی و کارآزمایی بالینی وجود دارد‎.‎

این مقام مسئول اظهار کرد: تجربیات متعدد در خصوص مقابله با این بیماری چه در خصوص درمان و چه در خصوص واکسیناسیون نشان از اهمیت توجه به مطالعات دقیق و بی‌طرفانه به حل مسئله است‎.‎

دبیر هیئت بورد فوق‌تخصصی ریه ایران ادامه داد: باید تلاش کنیم که با دیدن واقعیت‌ها در بحران کرونا و ارائه و طرح شجاعانه گزاره‌ها و نتایج علمی هزینه مالی و جانی را در کشورمان در بحران‌های آتی کاهش دهیم‎.

قانعی افزود: خوشبختانه وجود زیرساخت‌های مناسب در ایران در خصوص ساخت تجهیزات درمانی و واکسن کرونا، باعث کاهش بار مالی و هزینه جانی در بحران کرونا شده است.
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 452972
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *