۰
سیستان و بلوچستان بهشت میوه‌های گرمسیری است؛

برداشت نوبرانه گرمسیری در دل زمستان

گواوا نوبرانه‌ای از مناطق گرمسیری سیستان و بلوچستان آن هم در فصل زمستان که همه نقاط کشور در گیرودار برف و سرما هستند، آغاز و راهی بازار مصرف می‌شود.
برداشت نوبرانه گرمسیری در دل زمستان
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تفتان ما ، جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل تنوع آب‌وهوایی و اقلیم خاصی که دارد یکی از مناطق بی‌نظیر و مستعد برای کشت انواع محصولات کشاورزی در کشور به شمار می‌رود.

این تنوع آب‌وهوایی در این استان زمینه را برای کشت انواع میوه‌های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده به‌طوری‌که هم اکنون از ۸۰ هزار هکتار باغات استان ۸ هزار هکتار آن به کشت انواع میوه‌های گرمسیری اختصاص دارد، میوه‌های که نظیر آن را در هیچ کجای کشور نمی‌توان یافت.

گواوا یکی از این میوه‌های گرمسیری است که گواوا؛ محصول بی‌نظیر استوایی شبیه گلابی است و میوه رسیده آن سبز متمایل به زرد است و دارای دانه‌هایی شبیه گلابی و دارای عطروطعم خاصی بوده به‌گونه‌ای که افراد بومی منطقه از آن به‌عنوان خوشبوکننده خودرو و یخچال استفاده می‌کنند.

گواوا درختچه‌ای همیشه‌سبز است که ارتفاع آن معمولاً به ۶ متر می‌رسد و معمولاً تا ۴۰ سال عمر می‌کند، این محصول در ایران به نام زیتون محلی نیز شهرت دارد.

برداشت ۲۵۰۰ تن میوه گرمسیری گواوا در شهرستان زرخیز زرآباد

مدیر جهاد کشاورزی زرآباد با اشاره به اینکه برداشت میوه گرمسیری گواوا از اواخر آذرماه در این شهرستان آغاز شده است، بیان کرد: برداشت این محصول تا اوایل فروردین‌ماه ادامه دارد.

به گفته محمدامین هوت ۲۵۰ هکتار از باغات شهرستان به کشت گواوا اختصاص دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول در شهرستان زرآباد برداشت و روانه بازار مصرف استان و سایر استان‌های کشور به‌خصوص استان‌های هرمزگان و بوشهر شود.

وی تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون ۴ هکتار باغ جدید گواوا با حمایت جهاد کشاورزی در سطح اراضی باغی شهرستان زرآباد احداث شده است.

وی اظهار کرد: شهرستان زرخیز زرآباد دارای ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انواع میوه‌های گرمسیری با تولید سالیانه ۱۹۵ هزار تن محصول است.

گفتنی است؛ گواوا منبع خوب ویتامین A، ویتامین C، نیاسین، ویتامین B۶، فولات، تیامین، ریبوفلاوین، کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن و پتاسیم است و این محصول را به‌صورت خام برای تهیه انواع سالاد میوه، انواع دسر، آب گواوا، ژله گواوا و به‌صورت گواوا پخته برای تهیه مربا و مارمالاد گواوا استفاده می‌کنند.

انتهای خبر/
شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 453609
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *