علی حیدری نیا، مدرس دانشگاه فرهنگیان و کارشناس معارف اسلامی در گفتگو با خبرنگار
تفتان ما، به مناسبت قرارگرفتن در دهه کرامت بیان کرد: باتوجهبه وظیفه اصلی مدارس که آموزش و تعلیموتربیت است دهه کرامت میتواند فرصتی برای بازاندیشی و بازخوانی یکی از اصول تربیتی اسلام در امر تعلیموتربیت برای نسل جوان باشد.
مدرس دانشگاه فرهنگیان زاهدان ضمن بیان این امر که اصل کرامت نفس یکی از پایههای مهم در تربیت اسلامی است بیان کرد: آگاهی به شرافت و کرامت ذاتی است و کسب فضایل اخلاقی لازمه تربیت انسان و اوج کرامت و ارزش نزد خداوند بر پایه تقوا است؛ لذا ما باید در تعالی فضایل اخلاقی و کسب تقوای الهی کوشا باشیم.
وی افزود: از آن جایی که قرآن کریم به تعلیم و یادگیری سفارش شده است همچنین یاددادن و یا گرفتن کرامت و بخشش برشمرده شدهاند خداوند متعال در مقام علمآموزی به پیامبر (ص) در سوره علق میفرماید: معلم شما خدای اکرم است: «اقرا وربک الاکرم» یعنی پروردگار تو عطایش فوق عطای هر کس دیگر است چرا هرکسی بهاندازه لیاقت و شایستگی فرد چیزی به او میبخشد؛ ولی پروردگار بدون درنظرگرفتن این شاخصه و چهبسا بسی فراتر از شایستگی ما به ما لطف و بخشش ارزانی میدارد.
مدرس دانشگاه فرهنگیان زاهدان همچنین با بیان این موضوع که اولین برخورد والدین با فرزند در همه ادوار تربیتی موجب احساس کرامت در نفس فرزند میشود و بی رغبتی به گناه را در وجود او نهادینه میکند عنوان کرد: کار همه ارکان مدرسه از جمله فضای فیزیکی، مدیر، مستخدم، معلم این است که با نحوه برخورد، گفتار و رفتار، کرامت و شرافت دانشآموز را حفظ کرده و او را نسبت به کرامتمندی خود هشیار کنند چرا که همهدانش آموزان بهصورت فطری تکریم پذیر و تحقیرآمیز هستند. انسان در قسمتهایی از زندگی قدر و منزلت خود را نمیشناسد؛ لذا این امور مهم تربیتی باید به شیوه و روشهای درست برای نسل جوان تبیین و آگاهسازی شوند.
وی در ادامه گفت: پیامبر گرامی اسلام دست کارگر را بوسید تا کارگر به کرامت و ارزش وجودی خود آگاه شود. در سیره امام رضا علیه السلام برخورد کریمانه این گونه تجلی یافته است. حضرت سفرهای را برای خودشان پهن میکردند غلامان خود را هم بر سر سفره مینشاندند و در جواب اعتراض برخی همراهان فرمودند: خداوند یکی و مادر و پدر یکی و مکافات با اعمال هر کسی است. در کتاب عیون الاخبار رضا، آمده است که امام رضا (ع) هیچ گاه حتی به کلمهای قلب کسی را نرنجاند، کلام کسی را قطع نمیکرد تا فرد به طور کامل حرف خود را بزند. هیچ گاه پای خود را جلوی کسی دراز نمیکرد و اگر در برابر فردی نشسته بود اگر او تکیه نمیداد امام نیز تکیه نمیداد. در موقع خنده قهقهه نمیزدند. وقتی سفره پهن میکردند تمام افراد حتی دربان نیز باید با حضرت بر سر یک سفره غذا میخوردند. اینها همه رفتارهای کریمانه است و حضرت از آن جهت که همه آنها انسان بودند آنها را اکرام میکردند.
وی در انتها عنوان کرد: لازمه تربیت انسان کرامتمند جریان و سریان کرامت در تمام ابعاد و مؤلفههای آموزش و تربیت از جمله در ثبت نام، محتوای کتاب، روش تدریس، تکلیف، تشویق و تنبیه، ارزشیابی، محیط فیزیکی کلاس است؛ بسیاری از آسیبهای اجتماعی معلول و بر آیند از بین رفتن کرامت انسانی در محیطهای آموزشی و تربیتی است.
وی به بیان پارهای از فضایل و مناقب حضرت فاطمه معصومه (س) پرداخت و گفت: آن بانوی بزرگوار محل رجوع بسیاری از بزرگان و سردمداران علم و دانش بود و دلیل بزرگی و منشأ توجهایشان همین درجه والای علم و دانش آن بانوی همام بود.
مدرس دانشگاه فرهنگیان در ادامه گفت آن حضرت از چنان شخصیتی برخوردار بودن که هیچ هم کفوی برایایشان در آن زمان وجود نداشته است.
وی گفت: زنان ودختران دارای روحیهی لطیف و انعطافپذیری هستند به گونهای که در بسیاری از موارد مقام معظم رهبری در سخنانشان فرمودند اگر حضور زنان نبودانقلاب اینگونه به ثمر نمینشست و تأثیرگذار نمیشد.
حیدری نیا با اشاره به دهه کرامت و بهرگیری از این ایام در تبیین الگوی سوم زن در تمدن اسلامی، اظهار کرد: دهه کرامت یک فرصت ارزشمند و هدیهی الهی در ابتدای ماه ذیالعقده است و خداوند در این روزها عنایات و لطف خاصی نسبت به بندگانش دارد در حقیقت دهه کرامت یک فرصت بسیار طلایی است.
وی افزود: حضرت معصومه (س) الگوی بینظیر در حوزه عفاف و حجاب هستند و به عنوان یک بانوی اثربخش در طول تاریخ است و میتوانیم با زیبایی تمام از این جلوه الهی استفاده و به دختران جامعه منتقل کنیم.
انتهای خبر/