به گزارش سرویس سياسي
تفتان ما، به نقل از خبرنگار
اقتصادی تهران نیوز؛ ماجرای خرید هوایپماهای غول پیکر از کشورهای اروپایی که نقش عمده ای در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ندارد این روزها به مسئله ای در بین کارشناسان تبدیل شده است.
براساس این گزارش، بخشی از این هواپیماها از نوع ایرباس A۳۸۰ یعنی بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. شرکت هواپیماسازی ایرباس متعهد شده در سریعترین زمان هواپیما ایرباس A۳۸۰ را در اختیار ایران قرار دهد. علاوه بر این، دهها فروند هواپیمای مسافری کوچک و متوسط برای مسیرهای داخلی خریداری شده است.
این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند که با مبلغی که برای خرید این هواپیماها درنظر گرفته شده است می توان خط تولید هواپیمای بومی را در کشور راه اندازی کرد.
حالا یک ایرباس به فرودگاه ما می نشیند، قول دادند که آن را تا چند سال دیگر به ما می دهند و عده ای سیل تا سیل می ایستند تا مثل عقدهای ها با آن عکس یادگاری بگیرند.
این درحالی است که ما در شاهین شهر هواپیما می ساختیم، ۱۵ سال پیش مجوز هواپیمایی به نام ایران ۱۴۳ گرفته شد و که یکی از آنها دو سال پیش زمین خورد و عده ای سر و صدای زیادی کردند که حق و شان ما خیلی بیش از اینهاست. و در دولت آقای روحانی خط تولید آن متوقف شد.
اگر همین یک میلیارد دلاری که قرار است هر ساله به کمپانی ایرباس بدهیم که معادل سه هزار میلیارد تومان می شود به شاهین شهر بیاید می توان مدل ۱۴۳ هواپیمای ایران را به ۱۵۰ و ۱۶۰ ارتقا داد، و با این اتفاق قطعا می توان تحول شگرفی را در صنعت هواپیمایی کشور ایجاد کرد.
در اینجا این سوال مطرح است که چرا هیچ کس نمی گوید ما به شما امکانات می دهیم که خودتان هواپیما تولید کنید. با این اقدام دولت صنعت هواپیما سازی برای همیشه از کشور حذف شد.
* جزئیات قرارداد ۱۰٫۵ میلیارد دلاری خرید ۱۱۸ ایرباس
با توجه به اینکه از گذشته مذاکرات خود را با تعدادی از کارخانجات سازنده هواپیما از جمله ایرباس انجام داده بودیم تا بعد از اجرای برجام و لغو تحریمها فرصت زیادی را برای مذاکرات از دست ندهیم و وارد مذاکرات نهایی برای خرید شویم که ایرباس نیز برای فروش هواپیما به ایران اظهار تمایل کرده بود.
هواپیماهایی که در قرارداد اولیه منظور شد در مجموع ۱۱۸فروند هواپیما ایرباس است که ۴۵ فروند هواپیما از خانواده ایرباس ۳۲۰ (اعم از ۳۲۰ و ۳۲۱) هستند که این حق انتخاب با ایران است که چه تعداد از این ۴۵ فروند ۳۲۰ و چه تعداد نیز ایرباس ۳۲۱ باشد و تعیین آن با نظر تخصصی کارشناسان شرکت هواپیمایی هما و نیاز بازار مشخص خواهند شد.
هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱ بیشتر برای پروازهای داخلی و منطقهای است؛ البته تعدادی از این تایپ هواپیماها در حال حاضر در ناوگان شرکت هواپیمایی هما عملیاتی هستند. همچنین ۴۵ فروند هواپیمای دیگر از نوع ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میانبرد و هواپیماهای میانبرد نزدیک به دور برد است.
۱۶ فروند دیگر از نوع ایرباس ۳۵۰ است این تایپ از هواپیماهای دوربرد محسوب میشوند و بسیار جدید و مدرن هستند که در منطقه تنها یکی دو ایرلاین از این تایپ از هواپیماها استفاده میکنند.
*تحویل فوری هواپیماهای نو سخت است
۱۲ فروند از این هواپیماها نیز از تایپ ایرباس ۳۸۰ برای مسیرهای قاره پیما و دوربرد هستند که البته این تعداد بسته به نیاز کشور قابل تغییر است. تحویل هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ طی ۴ تا ۵ سال آینده پیش بینی شده اما تحویل این ۱۲ فروند مشروط به فراهم شدن شرایط بازرگانی و توسعه زیرساختهای فرودگاهی کشور برای پذیرش هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ است چراکه این هواپیماها بسیار بزرگ و پهن پیکر هستند.
ارزش این ۱۱۸ فروند هواپیما رقمی بیش از ۱۰٫۵ میلیارد دلار است که در طول چند سال باید به نسبت پرداخت شود که بخش اعظم آن از طریق فاینانس تامین میشود.
طی مذاکرات صورت گرفته و وعده شرکت ایرباس قرار است بین ۵ تا ۸ فروند از این ۱۱۸ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۱ ماه مانده تا پایان سال میلادی) به ایران تحویل دهد.
گفتنی است؛ در بررسی بعمل آمده از ۸۰ میلیون جمعیت ایران کمتر از ۳ میلیون نفر سوار هواپیما میشوند یعنی ۷۷ میلیون نفر از این هواپیماها محروم هستند حال اوضاع زندگی ۷۷ میلیون مهمتر است یا ۳ میلیون نفر ؟؟!! دولت مدعی تدبیر بهتر است بجای این خریدهای بی ارزش اوضاع محیط زیست و کشاورزی و از همه مهمتر اشتغال و ازدواج جوانان را سامان دهد.
انتهای پیام/