به گزارش سرویس خبری
تفتان ما، به نقل از ایسنا ، شیر و فرآوردههای لبنی از جمله شیر خشک، ماست، دوغ، کره، پنیر و غیره جزو محصولات صادراتی است که ایران سالهاست آن را به کشورهای مختلف میفروشند، اما سال گذشته متفاوت از سالهای دیگر بود، چرا که ایران در پی افزایش مشتریان خود روسیه را به جمع مشتریان لبنیات خود اضافه کرد و از طرفی روسها که با آمریکا و کشورهای اروپایی روابطشان تیره و تار شده بود، اصرار داشتند تا انواع فرآوردههای لبنی و دیگر محصولات غذایی خود را از طریق ایران و دیگر کشورهای آسیایی تامین کنند.
اما با وجود اینکه روسها در جلسات متعدد خواهان خرید محصولات لبنی ایران بودند و حتی چهار کارخانه لبنی ایرانی مورد تایید هیات بازرسی و ارزیابی روسیه قرار گرفتند، ایرانیان نتوانستند از این فرصت خوب استفاده کنند و حجم صادرات محصولات لبنی خود را افزایش دهند.
چرا که با وجود تایید شدن چهار شرکت ایرانی از ابتدای بهمنماه سال گذشته، هیچ یک از کارخانههای لبنی نتوانستند در دو ماهه پایانی پارسال لبنیات خود را به روسیه صادر کنند و طی 40 و چند روز ابتدای امسال تنها چند محموله جزیی به این کشور صادر شده است.
براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک سال گذشته 354 هزار و 100 تن انواع محصولات لبنی به ارزش 528 میلیون و 300 هزار دلار به 22 کشور مختلف صادر شدند که از نظر وزنی 6.2 درصد و از نظر ارزشی 8.4 درصد نسبت به سال 1393 کاهش داشته است.
پاکستان، آذربایجان، آلمان، اتریش، ازبکستان، افغانستان، امارات، بحرین، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، سوریه، سنگال، عراق، عربستان، غناء، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت و مالزی همه مشتریان شیر و فرآوردههای لبنی ایران در سال گذشته هستند.
به گفته کارشناسان، یکی از دلایل ناتوانی تاجران در صادرات محصولات لبنی گرانی این محصولات بوده که ناشی از بالا بودن قیمت تمام شده آنهاست و در این میان کشورهایی مانند ترکیه به راحتی میتوانند بازارهای منطقه را قبضه کنند و سهمی برای ایران قائل نشوند.
اما باید دید که در سال جاری با باز شدن راه صادرات لبنیات ایران به روسیه و وجود پتانسیل 500 میلیون دلاری برای بازار لبنیات ایران، میتوان صادرات این محصولات را افزایش داد؟
انتهای پیام/