۰

رکود و تورم تنها دستاورد 1000 روزه دولت/ هرمزگان خسته از وعده هایی که محقق نمی شود

در 1000روز گذشته از عمر دولت تنها عایدی مردم هرمزگان وعده های بی نتیجه ای بوده که دیگر رمقی برای مردم این شهر نگذاشته و حضور هر وزیر و معاون در استان مردم را به یاد وعده های قبلی می اندازند که با رفتنشان وعده های خود را با خود می برند.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از  هرمز؛خروج از رکود طی 100 روز یکی از وعده های انتخاباتی دکتر روحانی بود که مورد استقبال مردم کشور که در شرایط تورم و بحران اقتصادی به سر می بردند قرار گرفت و با پیروزی روحانی در انتخابات روز شماری مردم برای وعده 100 روزه رئیس جمهور آغاز شد اما کنون با گذشت بیش از 1000روز از وعده روحانی همچنان رکود و تورم در جامعه خود نمایی می کند و کشور با اوضاع نابسامان اقتصادی دست به گریبان است.
 
در حالی که رهبر انقلاب بر سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند و کارشناسان و اقتصاد دانان برجسته کشور تنها راه سامان دهی اقتصاد را اجرای سیاست های ابلاغی می دانند، اما دولت در این زمینه تاکنون اقدام سازنده ای انجام نداده و عمل به اقتصاد مقاومتی مانند وعده 100 روزه دولت در حد شعار مانده است.
 
اما مردم هرمزگان، قطب اقتصاد و دروازه طلایی کشور نیز با وجود اهمیت بالای این استان پهناور در اقتصاد از اوضاع اقتصادی و تورم و رکود در امان نماندند و شاید بتوان گفت بیشتر از سایر استان ها در معرض صدمات اقتصادی بوده اند و روند قیمت‌ها همچنان رو به رشد بوده و نه تنها کاهشی در کالاهای اساسی صورت نگرفته، بلکه بهای برخی اقلام به صورت چشمگیری افزایش داشته‌ است.
 
کاهش نقدینگی افزایش رکود به همراه داشت
 
علی ساربانی،جوان بندرعباسی و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق در گفتگو با هرمز با اشاره به گذشت 1000 روز از وعده روحانی گفت: در زمینه تورم نقطه به نقطه شاهد کاهش جزئی هستیم و دلیل آن هم این است که مجلس جلوی رشد نقدینگی را گرفته و با مصوباتی که در بودجه داشتیم اما از سوی دیگر کاهش نقدینگی موجب افزایش رکود در جامعه شده است.
 
قدرت خرید مردم در ماههای اخیر کاهش یافته است
زیبا، بانوی جوان و خوش سیمای هرمزگانی است که در سال های اخیر به دلیل فوت نابهنگام همسرش سرپرستی دو فرزندش را بر عهده دارد این روزها در کوچه های بازار برای امرار معاش و کسب روزی حلال سیب زمینی و پیاز مردم شهر را عرضه می کند؛ وی که در تابستان زود رس بندر با کودک چهار ساله خود سرگردان کوچه های بازار شهر است می گوید:اوضاع زندگی نابسامان است و اندک درآمدی که از فروش سیب زمینی و پیاز به دست می آورم پاسخگوی هزینه ها و اجاره خانه ام نمی باشد.
 
وی که کودکش را کنار دیوار خاکی و بر روی پتویی کهنه خوابانده بود، دستی از سر مهر بر روی صورت فرزند می کشد و می گوید: صبح های زود قبل از اذان صبح با حسین به میدان تربار شهر می روم اما قیمت ها هر روز نسبت به روز قبل افزایش داشته و این موضوع قدرت خرید ما را کمتر می کند از سوی دیگر مردم نیز مانند گذشته توان خریدشان را از دست داده اند و بار اندکی را هم که می آوریم باید آخر شب با قیمت پایین حراج کنیم تا از خراب شدن و ضررهای پس از آن جلو گیری نماییم.
 
بیکار شدن تعداد زیادی از مردم بندرعباس به دلیل واگذاری شرکت ها و تعدیل نیر نیز در دیگری بر پیکر این شهر اقتصادی است و روزانه شاهد تجمعات گسترده کارگرانی می باشد که بیش از 10 سال سابقه کار دارند و فریاد دادخواهی آنها طنین روزو شب شهر شده  و تاکنون جز وعده های توخالی چیز دیگری عاید شان نشده است.
 
دولت تنها شتاب تورم در جامعه را کنترل کرده است
 
سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی هرمز با اشاره گذشت 1000روز از عمر دولت تدبیر اظهار کرد:دولت روحانی در شرایط سخت اقتصادی وارد عرصه شد که شاهد تورم شدید، نقدینگی بالا و گرانی افسار گسیخته بود.
 
وی گفت: دولت با توجه به کنترل تورم تا حدودی مانع از شتاب تورم در جامعه شد و میزان افزایش آن را کنترل کرد.
 
هاشمی  با بیان اینکه کنترل نقدینگی گردش پولی را  محدود می کند که موجب افزایش رکود در جامعه می شود،تصریح کرد:گرانی در جامعه کمتر شده اما از مسوی دیگر نقدینگی وجود ندارد بر این اساس مردم تفاوتی در شرایط اقتصادی احساس نمی کنند.
 
وی تاکید کرد: کمبود نقدینگی در جامعه دست شرکت ها و نهادها را بسته که این امر موجب افزایش رکود است که بیکاری، مشکلات اقتصادی و فشار ار برای مردم به همراه دارد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه نتایج برجام به سطوح متوسط جامعه نرسیده است، افزود:مردم از دولت انتظار داشتند که تحولات سریع تر اتفاق بیافتد لذا کارگزارن دولت در سال پایانی از دور اول ریاست جمهوری را باید با قدرت بیشتر عمل کنند تا وعده هایی که در ابتدا مطرح بوده را جامعه عمل بپوشانند.
 
در 1000روز گذشته تنها عایدی مردم هرمزگان وعده های بی نتیجه ای بوده که دیگر رمقی برای مردم این شهر نگذاشته و حضور هر وزیر و معاون در استان مردم را به یاد وعده های قبلی می اندازند که با رفتنشان از استان وعده های خود را با خود می برند و مردمی را که با شعار امید رای داده بودند را از حضور بزرگ مردان کشور ناامید می کنند.
انتهای پیام/
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 432230
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *