۰

هر یک میلیارد دلار واردات 100000 فرصت شغلی را از بین می‌برد

استادیار دانشگاه امام حسین(ع) گفت: برآورد اقتصادی نشان می‌دهد که هر یک میلیارد دلار واردات چند صد هزار فرصت شغلی را در داخل از بین می‌برد.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، الله مراد سیف استادیار دانشگاه امام حسین(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی طنین یاس در خصوص فرمایشات رهبر معظم انقلاب و اینکه چرا بر ممنوعیت مطلق واردات هرگونه کالای دارا مشابه داخلی و اهمیت تولید داخل اصرار و تأکید دارند؛ گفت: در برنامه چهارم قانون مصوب مجلس ممنوعیت واردات لغو و ممنوعیت فیزیکی برداشته شد در حال حاضر فقط محدودیت‌های تعرفه‌ای در قانون داریم شاید تأکید رهبر معظم انقلاب بر این است که برخی جاها قانون اصلاح و منطبق بر ضرورت و نیاز اقتصاد مقاومتی محدودیت‌های لازم اعمال شود.
وی افزود: مسئله دیگر تأکید بر حمایت از تولید داخلی است که در این راستا باید واردات کالاهایی با مشابه داخلی کنترل و مدریت شود در خصوص این موضوع رهبر معظم انقلاب طی چند سال گذشته فرمودند که باید از واردات بی‌رویه جلوگیری شود.
استادیار دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اینکه واردات در دو بخش می‌تواند توجیه داشته باشد، اظهار داشت: یکی در تأمین نیازهایی که در داخل امکان تولید آنها نیست و دیگری تأمین نیاز تولید داخلی در بخش اقلام و کارهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است، بنابراین غیرازاین دو مورد که گفته شد اساساً واردات نباید موضوعیتی داشته باشد به‌ویژه در شرایطی که با کمبود منابع ارزی مواجه هستیم.
در شرایط سخت اقتصادی باید واردات مدیریت و کنترل شود
سیف بیان داشت: کشوری که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد باید واردات را مدیریت و کنترل کند البته این بخش رسمی قضیه است در بخش غیررسمی نیز که شامل واردات غیرقانونی و به‌اصطلاح قاچاق است نباید اجازه داد کالاهای خارجی وارد کشور شده و فروخته شود، در کشور ما 3 تا 20 میلیارد دلار قاچاق در سال برآورد شده است که رقم قابل‌توجهی بوده و باید به آن توجه شود.
 وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از کشورها مثل کشور ژاپن  روزگاری هیچ‌چیز نداشتند و از منبعی همچون نفت و گاز نیز بی‌بهره هستند، اما به دلیل خوداتکایی و بها دادن به محصولات و تولیدات داخلی خود امروز جزو کشورهای پیشرفته جهان محسوب می‌شوند؛ چطور می‌توان این امر را برای جامعه فرهنگ‌سازی کرد تا سراغ مصرف کالای داخلی روند، ابراز کرد: در خصوص مصرف کالای داخلی ما به یک تغییر رفتار در سطح ملی نیاز داریم که این مسئله از طریق آموزش بلندمدت امکان دارد تا افراد جامعه تقاضا برای خرید کالاهای خارجی نداشته باشند.
هر یک میلیارد دلار واردات صد هزار فرصت شغلی را از بین می‌برد
سیف ادامه داد: وقتی برای کالای خارجی تقاضا نباشد خودکنترلی اتفاق می‌افتد، این بخش فرهنگی کار است که رسانه‌ها موظف هستند فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم را داشته باشند تا مردم بدانند که چگونه واردات به زیان یک ملت تمام می‌شود، به‌عنوان مثال برآورد اقتصادی نشان می‌دهد که هر یک میلیارد دلار واردات چند صد هزار فرصت شغلی را در داخل از بین می‌برد.
استادیار دانشگاه امام حسین(ع) افزود: اما در بخش مدیریت نیز روابط ناسالمی پشت‌صحنه واردات وجود دارد که منافع گروه‌هایی اقتضا می‌کند تا این واردات وجود داشته باشد و همین‌ها در بخش رسمی و غیررسمی صحنه‌گردان واردات حجیم به کشور هستند، که این بخش کار سیاسی و اقتصادی است و ما باید تلاش کنیم تا روابط ناسالم حذف شود که راه آن شفافیت سازی اقتصادی است.
منفعت‌ها و رانت‌ها عامل ورود بی‌رویه کالاهای خارجی است
سیف در ادامه با اشاره به اینکه در شفاف‌سازی اقتصادی نیز باید صحنه‌گردانان قاچاق شناسایی‌شده و جلوی آنها گرفته شود، بیان داشت: تا وقتی منفعت‌ها و رانت‌ها وجود دارند شما علی‌رغم همه محدودیت‌های رسمی شاهد واردات بی‌رویه کالاهای خارجی خواهید بود.
وی افزود: به‌عنوان مثال در خصوص واردات میوه خارجی به کشور در شرایطی که میوه‌های داخلی توزیع نشده و از بین می‌رود به طور قطع منافعی در کار است که چنین اتفاقاتی می‌افتد، مشخص است که این حجم میوه نمی‌تواند توسط باربرها از کوهستان آمده باشد به طور قطع این حجم انبوه از مجاری قابل کنترل واردشده است یعنی دست‌های ناسالمی خارج از قانون در کار است که میوه با این حجم وارد و توزیع می‌شود.
استادیار دانشگاه امام حسین(ع)  در ادامه گفت: درباره واردات خودرو یا کالاهای اساسی دیگر نیز همینطور است در حقیقت منافع گروه‌هایی اقتضا می‌کند واردات غیرقانونی انجام شود که منافع این گروه‌ها و رابط‌های آنها در دستگاه‌های دولتی اقتضا می‌کند تا با همکاری یکدیگر چنین صحنه‌هایی به وجود آورند، تا وقتی ما به سمت شفافیت سازی اقتصادی نرویم چنین اتفاقاتی ادامه خواهد داشت.
زمینه پیدایش نوآوری در فضای رقابت سالم است
سیف ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند آن مغزی که می‌تواند موشک نقطه زن ابداع و طراحی کند آیا نمی‌تواند خودروهایی با مصرف سوخت پایین بسازد، زمینه پیدایش نوآوری در فضای رقابت سالم است که باید وجود داشته باشد یعنی اگر شما یک اقتصاد رانتی داشتید اساساً نو اوری معنا و مفهوم ندارد و همه دنبال سود و منفعت خود خواهند بود و زمینه پیداش نواوری از بین می‌رود.
فضای اقتصادی با رقابت سالم و شفاف سبب ایجاد نوآوری می‌شود
وی با بیان اینکه باید فضای اقتصادی به سمت رقابت سالم رفته و شفافیت در آن حاکم شود تا شاهد جوانه زدن نوع‌آوری ها باشیم، عنوان کرد: در غیر این صورت شما می‌توانید شاهد کسانی باشید که در صنعت خودروسازی داخلی ناکارآمد هستند اما بعضاً همان‌ها به شکل دیگری در پشت‌صحنه واردات خودروهای خارجی نیز دخالت دارند.
استادیار دانشگاه امام حسین(ع) در پایان خاطرنشان کرد: به همین سادگی ملاحظه می‌کنید که آنها به نام دیگری شرکت‌هایی تأسیس کردند که در کار واردات خودرو هستند و این صحنه اقتصادی را پیچیده‌تر می‌کند که شما در آن نمی‌توانید انتظار نوآوری داشته باشید زیرا منفعت بسیاری در این نیست که نوآوری‌ها اتفاق افتد و باید همان خودروی خارجی وارد شود تا این افراد از ساده‌ترین راه منافع سرشار خود را ببرند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 432549
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *