۰
والدین از مشکلات ثبت‌نام گلایه دارند؛

ممنوعیتی که جدی گرفته نمی‌شود

روزهای ثبت نام دانش آموزان در مدارس در حالی آغاز شده است که امسال نیز همانند سالهای گذشته والدین از مشکلاتی نظیر دریافت پول گلایه دارند.
ممنوعیتی که جدی گرفته نمی‌شود
به گزارش پایگاه خبری  تفتان ما به نقل از «عصرهامون»، این روزها تب ثبت‌نام در مدارس بالا گرفته است و هر روز بسیاری از خانواده‌های در صف ثبت‌نام، از مشکلاتشان برای ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس می‌گویند. این شکایت‌ها از دریافت پول اضافی از سوی مدیران مدارس و افزایش شهریه مدارس نمونه دولتی گرفته تا صدور کارنامه به‌ازای دریافت پول است.
 
 در شرایطی که مسئولان آموزش‌وپرورش اعلام کرده‌اند که مدیران مدارس تنها اجازه دریافت پول برای هزینه بیمه دانش‌آموزی را دارند، خانواده‌های بسیاری شکایت از دریافت پول‌های اضافی هم در هنگام ثبت‌نام و هم در نیمه سال تحصیلی را دارند.

 آموزش‌وپرورش نیز اگرچه هم‌زمان با آغاز فصل ثبت‌نام‌ها دستورالعمل‌های مختلفی را صادر می‌کند؛ اما شواهد و شکایت‌های مردمی حاکی از آن است که هیچ‌کدام از این دستورالعمل‌ها کارساز نبوده و مدیران آموزش‌وپرورش باید راهکارهای دیگری همچون افزایش نظارت‌ها بر نحوه ثبت‌نام را در دستور کار خود قرار دهند.
 
 والدین دانش‌آموزان در این روزها علاوه بر پیداکردن مدرسه برای فرزندان خود با مشکل تقاضای وجه نیز روبه‌رو هستند که مشکلات آنها را دوچندان کرده؛ زیرا بعضی خانواده دارای چند فرزند هستند و تأمین اجباری وجه برای آنان مشکلاتی را ایجاد کرده است.
 
 یکی از والدین چنین می‌گوید: چرا مدارس با وجود تخلف بودن شهریه، باز هم از والدین هزینه می‌گیرند. من که بچه دوقلو دارم چطوری هم‌زمان برای دوتا دانش‌آموز شهریه بدم. همه‌جا اعلام‌کردن که در مدارس دولتی نباید از دانش‌آموزان هزینه دریافت شود؛ اما در حال حاضر شرط ثبت‌نام را پرداخت این هزینه اعلام می‌کنند. ما همچون چاره‌ای نداریم پرداخت می‌کنیم.
 
 یکی دیگر از والدین هم گفت: فرزندم را برای ثبت‌نام کلاس اول به یکی از مدارس محل زندگی بردم که بعد از کلی معطلی و پر کردن فرم، مدیر مدرسه اعلام کرد که باید ۶۰۰ تومان بابت کتاب، بیمه و جشن کارت بکشید. وقتی ازش پرسیدم که مگر مدارس دولتی هم پول می‌گیرند با تندی جواب داد که بله می‌گیرند. در نهایت چون پول همراهم نبود ثبت‌نام نکرد و گفت برو هر موقع پول داشتی بیا ثبت‌نام نهایی کنید. چرا مدارس دولتی پول دریافت می‌کنند، مگر پول کتاب و بیمه چقدر میشه.
 
 در زمان ثبت‌نام، اخذ هر مبلغی جز حق بیمه حوادث تخلف است
 
 حسن بروشکی مدیر آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، بیان کرد: ثبت‌نام نکردن دانش‌آموز به علت معدل یا دریافت پول اضافه تخلف است. به‌جز پول بیمه مدیران مدرسه‌ها، هنگام ثبت‌نام حق دریافت هیچ هزینه‌ای را از والدین ندارند و در غیر این صورت مدیر مدرسه تخلف کرده و با او برخورد می‌شود.
 
 وی افزود: والدین در صورت مشاهده تخلف، می‌توانند با شماره‌تلفن‌های ۳۳۴۴۱۲۹۹ و ۳۳۴۴۲۶۴۴ که در ستاد ثبت‌نام هستند، تماس بگیرند و کارشناسان پاسخگوی آنان هستند.
 
 این مسئول ادامه داد: همچنین والدین می‌توانند در هر شهرستانی که زندگی می‌کنند، به دبیرخانه ستاد ثبت‌نام و واحد عملکرد و ارزیابی به شکایات مردمی در آموزش‌وپرورش مراجعه کرده و اطلاع دهند و از آن طریق هم پیگیری کنند.
 
 وی خاطرنشان کرد: در بعضی از مدارس که به‌صورت هیات‌امنایی و مشارکتی هستند، در قانون آمده است که در طول سال مبلغی به‌عنوان مشارکت والدین در طی سال باید پرداخت شود و اگر کسی پرداخت نکرده باشد در زمان دریافت کارنامه طبیعی است که باید بپردازد.
 
 بروشکی در پایان از خانواده‌ها خواست تا مشارکت و تعامل لازم را با مدارس داشته باشند که اگر وجود داشته باشد در فرایند یادگیری و تربیت دانش‌آموزان مؤثر است.

انتهای خبر/
 
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 454144
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *