۰
یادداشت؛

قیام امام حسین یکی از وقایع بزرگ و جان‌سوز جهان اسلام است

نهضت امام حسین (ع) از نادرترین رخدادهایی است که تفکر انسان‌ها را به خود معطوف داشته است و در تاریخ اسلام ارزش والایی دارد.
قیام امام حسین یکی از وقایع بزرگ و جان‌سوز جهان اسلام است
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما، علیرضا شهنوازان فرماندار تفتان در خصوص اربعین حسینی و نهضت آن نوشت: نهضت امام حسین (ع) از نادرترین رخدادهایی است که تفکر انسان‌ها را به خود معطوف داشته است و در تاریخ اسلام ارزش والایی دارد. شهادت حسین بن علی (ع) حیات تازه‌ای به اسلام بخشیده، خون‌ها را به جوشش آورد و تنها را از رخوت خارج ساخت. امام حسین (ع) با حرکت قهرمانانه خود روح مردم مسلمان را زنده و احساس ذلت و زبونی و اسارت را که از اواخر حکومت عثمان بر روح جامعه اسلامی حکم‌فرما شده بود، تضعیف کرد.
 
 آنچه امت اسلامی از زمان وقوع این حادثه عظیم تا امروز بر آن متفق است، این است که انقلاب کربلا هیبت و ابهت اسلام را که به علت حاکمیت فرمانروایان ضعیف‌النفس و تحقیر ارزش‌ها و مقدسات دینی رو به افول گذارده بود، احیا کرد. حرکت امام حسین (ع)، حرکتی است مستمر برای همه نسل‌ها و همه عصرها است.
 
 این انقلاب تنها انقلابی است که اگر کلیه صحنه‌هایش چنان که بوده، تصویر شود، هیچ‌کس نمی‌تواند از بروز احساس‌ها و عواطف فطری‌اش جلوگیری کند؛ زیرا این فاجعه به قول شافعی دنیا را لرزانده و نزدیک است قله کوه‌ها را آب کند.
 
 حادثه کربلا در میان اهل‌تسنن موجی ایجاد کرد که زبان و قلم دانشمندان آنان گاه ناخواسته و زمانی با شجاعت به توصیف و تجزیه‌وتحلیل آن پرداخته است. ضربه‌ای در کتاب «نیل الاوطار» در رد بعضی از سخنوران درباری می‌گوید: به تحقیق عده‌ای از اهل علم افراط ورزیده، چنان حکم کردند که: 
 
 «حسین (ع) نوه پیامبر که خداوند از او راضی باشد. نافرمانی یک آدم دائم‌الخمر را کرده و حرمت شریعت یزید بن معاویه را هتک کرده است.» خداوند لعنتشان کند، چه سخنان عجیبی که از شنیدن آنها مو بر بدن انسان راست می‌گردد.
 
 قیام امام حسین یکی از وقایع بزرگ و جان‌سوز جهان اسلام است. غالب اهل‌سنت جزء موافقان و تأییدکنندگان قیام حسینی هستند و بر این باورند که قیام امام حسین (علیه‌السلام) و خاندان و یارانش برحق و صحیح بوده است.
 بدون تردید امام حسین (ع) نواده پیامبر (ص) سید جوانان اهل‌بیت است که در قرآن بر محبت آن حضرت تأکید شده است. جایگاه آن حضرت نزد شیعیان بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا که آن حضرت را سومین امام منصوب از سوی خدا برای هدایت امت می‌دانند و اهل‌سنت نیز محبت آن حضرت را بر خود فرض و لازم می‌شمارند هر چند ناصبی‌ها و وهابیت با ایجاد بدعت در دین بسیاری از معارف آن را دگرگون کردند.

 بدون تردید امام حسین (علیه‌السلام) فرزند رسول خدا - صلی‌الله علیه و آله و سلم - یکی از سروران جوانان اهل بهشت و از اهل‌بیت پیامبر - علیه‌السلام - است که در قرآن کریم محبت و دوستی‌شان با آیه مودت ۲ بر مسلمین واجب گردیده است. وقتی که آیه شریفه «... قُلْ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی وَمَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ» نازل گردید، از رسول خدا (ص) سؤال شد این خویشاوندان شما کیست که محبت و دوستی آنان بر ما واجب شده است؟ رسول‌الله (ص) فرمود: علی، فاطمه و دو فرزند او (حسن و حسین) و نیز احادیثی از رسول خدا (ص) از طریق اهل‌سنت نقل شده که بر این محبت و دوستی تأکید دارند. یکی از این روایات که مشتمل بر جملات متعددی است با جمله «من مات علی حب آل محمد مات شهید» آغاز می‌گردد و به جمله «ألا و من مات علی بغض آل محمد مات کافراً و من مات علی بغضهم لم یشم رائحه الجنه» به پایان می‌رسد.
 حسین (ع) کشته ای بی‌گناه است که پیراهن او به خونش رنگین شده عجب از ما مردم آن است که ازیک‌طرف به آل پیامبر درودمی فرستیم و از سوی دیگر فرزندانش را به قتل می‌رسانیم و اذیت می‌کنیم!
 اگر گناه من دوستی اهل‌بیت پیامبر است، پس من هیچ‌گاه از آن توبه نمی‌کنم.
 
 شاعر بلندآوازه اهل‌سنت اقبال لاهوری (متوفای ۱۹۳۸ م) فلسفه عاشورا را در حریّت بخشی می‌داند. از دید اقبال، قیام امام حسین علیه‌السلام و یارانش برای حفظ آزادگی و گریز از بندگی طاغوت و غیر خدا و اثبات بندگی نسبت به خدا و برخوردار ساختن دیگران از آزادی در سایه تعبد الهی بود. وی این گونه می‌سراید: 
 
 در نوای زندگی‌سوز از حسین اصل حریّت بیاموز از حسین
 
 تا قیامت قطع استبداد کرد موج خون او چمن ایجاد کردبهر حق در خاک و خون غلطیده است پس بنای «لا اله» گردیده است
 
 و سپس درباره نتیجه قیام آن حضرت چنین می‌سراید: 
 
 خون او تفسیر این اصرار کرد ملت خوابیده را بیدار کردتیغ را چون از میان، او برکشیداز رگ ارباب باطل، خون کشید نقش «الاّ اللّه» بر صحرا نوشت سطر عنوان نجات ما نوشت...

انتهای خبر/
 
 
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 454241
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *