۲
با مشارکت دستگاه‌های اجرایی؛

سگ‌های بلاصاحب ساماندهی می‌شوند

ساماندهی سگ‌های بلاصاحب مستلزم مشارکت و هم‌فکری با دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.
سگ‌های بلاصاحب ساماندهی می‌شوند
در کشور ما چالش‌های متعددی در خصوص مدیریت جمعیت سگ‌های بلاصاحب وجود دارد که می‌توان به مواردی همچون عدم وجود قانون جامع مدیریت سگ‌ها، عدم آموزش و فرهنگ‌سازی کافی در زمینه سگ‌ها، جایگاه کم‌رنگ سازمان دامپزشکی در مدیریت سگ‌های بلاصاحب، ایجاد کانون سگ‌های بلاصاحب به‌واسطه دسترسی آزاد به پسماندها و غذارسانی غیراصولی، عدم توجه به نقش و ظرفیت سمن‌ها در حوزه مدیریت سگ‌های بلاصاحب، عدم وجود اطلاعات آماری دقیق از وضعیت جمعیت سگ‌های ولگرد و اشاره کرد.

تاکنون در زمینه ساماندهی سگ‌های بدون صاحب جلسات بسیار زیادی در سطوح مختلف برگزار شده است؛ اما چون قانونی در این زمینه وجود ندارد؛ ازاین‌رو به جایی نرسیده است این مسئله اگر صرفاً تابع احساسات مدیریت شود در آینده مشکلات زیادی پیش می‌آید که دیگر نمی‌توان آن را مدیریت کرد؛ بنابراین سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی حیات‌وحش، با برگزاری جلسه کارگروه نحوه کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب و گله‌دار در سازمان حفاظت محیط‌زیست باید در صدد ساماندهی این شرایط باشد و مهم‌ترین مسئله این است که دستگاه متولی نسبت به وجود و خطرات سگ‌های ولگرد جدی‌تر وارد عمل شود و تصمیمات جدی‌تری در جلسات کارگروه‌های تخصصی برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد گرفته شود.

مدیریت پسماندها، ضایعات کشتارگاه‌ها و همچنین دفع مناسب لاشه‌ها در مرغداری‌ها و گاوداری‌ها است، نکته بسیار مهم در مورد کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد است تا زمانی که غذای کافی در دسترس سگ‌های ولگرد قرار گیرد جمعیت آن‌ها بی‌رویه رشد خواهد کرد، بنابراین باید عزم جدی در کاهش میزان غذای در دسترس سگ‌های ولگرد از طریق مدیریت صحیح زباله‌ها و ضایعات قابل‌استفاده سگ‌ها مدنظر قرار گیرد تا بتوان از رشد جمعیت آن‌ها پیشگیری کرد.

هاشمزهی سرپرست شهرداری نوک‌آباد با اشاره به سگ‌های بلاصاحب در گفتگو با خبرنگار تفتان ما، بیان کرد: در بعضی از کشورها قوانینی وضع شده که از غذادادن دستی به سگ‌ها ممانعت می‌کند و برای این کار جریمه بالایی در نظر گرفته شده است. ما هم باید چنین قوانینی را داشته باشیم تا از آسیب سگ‌ها به جمعیت حیات‌وحش و جوامع انسانی جلوگیری شود.

 وی تصریح کرد: در شهرستان نوک‌آباد و تفتان الحمدلله تاکنون هیچ‌گونه سگ گزیدگی اعلام نشده و دامپزشکی شهرستان سال گذشته ۴۰۰ قلاده را واکسینه کردند و اعلام آمادگی واکسینه سگ‌های گله و صاحب‌دار را اعلام کردند.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شهرداری نوک‌آباد در سال گذشته ۳۲ قلاده اتلاف سگ بلاصاحب صورت‌گرفته و در سال جدید ۳ قلاده پس ازبین‌بردن سگ‌ها آن‌ها در چاله‌های ۲ متری ریخته و پائین و بالای لاشه آهک ریخته می‌شود و با خاک پوشانده می‌شود.

هاشمزهی در پایان خاطرنشان کرد: ازدیاد جمعیت سگ‌های بلاصاحب علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی می‌تواند احتمال شیوع بیماری‌های منتقله از حیوانات ناقل بیماری را افزایش دهد؛ بنابراین انتخاب روش‌های کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد را مستلزم مشارکت و هم‌فکری با دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تشکل‌های مردم‌نهاد و استفاده از ظرفیت افکار عمومی در شهرستان دانست و از دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را خواستار شد.
 


انتهای خبر/
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 454123
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *