۰

«انتظار» مفهوم مشترک میان ایرانی‌ها و روس‌ها است

الکساندر دوگین، فیلسوف روس و مشاور رئیس‌جمهوری روسیه گفت: ایرانیان در انتظار امام مهدی و روس‌های ارتدوکس در انتظار بازگشت مسیح هستند و این مفهوم مشترکی بین ایرانیان و روس‌ها است.
«انتظار» مفهوم مشترک میان ایرانی‌ها و روس‌ها است
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، چهارمین «شب علوم انسانی» به همت مجله عصر اندیشه با مشارکت شبکه افق، مرکز تحقیقات صدرا و فرهنگسرای اندیشه شب گذشته (دوشنبه ۲۰ بهمن) در این فرهنگسرا برگزار شد.
در این مراسم از نیم قرن تلاش‌های علمی منوچهر آشتیانى جامعه‌شناس سرشناس ایرانى تقدیر به عمل آمد، همچنین پرفسور الکساندر دوگین فیلسوف شهیر روس و مشاور رئیس‌جمهوری این کشور درباره «تئوری چهارم سیاست» سخنرانی کرد.
وی گفت: ایران و روسیه در حال جنگ با مخالفان دولت سوریه هستند، در این همکاری نظامی دو تمدن قدیمی و کهن در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. مواجهه ما در سوریه یک نوع مواجهه سیاسی، ژئوپلتیکی و متافیزیکی است، اتحادی هم که به لحاظ فرهنگی بین ایران و روسیه ایجاد شده، تجسّم همین متافیزیک است.
این فیلسوف سیاسی روس با اشاره به اینکه بر اساس یک ایده فلسفی هر فردی یک فرشته‌ای دارد و سهروردی نیز در «عقل سرخ» این نکته را بازخوانی کرده است،‌ توضیح داد: نگاه ایران و روسیه آنتولوژیک و مشترک است، ایرانیان در انتظار امام مهدی و روس‌های ارتدوکس در انتظار بازگشت مسیح هستند و این مفهوم مشترکی بین آنهاست.
دوگین با اشاره به اینکه امپریالیسم در هر دو فرهنگ ایران و روس،‌ نمادی از شیطان است، توضیح داد: مواجهه با امپریالیسم نه تنها سیاسی بلکه امری فرهنگی است. ابتدا باید طبیعت لیبرالیسم را به خوبی بفهمیم و سپس خواسته‌های اصلی آن را بدانیم، طبیعت لیبرالیسم نمادی از مدرنیته است بنابراین جنگیدن علیه لیبرالیسم مبارزه‌ای علیه مدرنیته هم محسوب می‌شود.
نویسنده کتاب «تئوری چهارم سیاست» با تأکید بر اینکه باید به ریشه‌ها،‌ هویت و حقایق فرهنگی خود بازگردیم، توضیح داد: این شرایط هم برای ایران و هم روسیه مهم است، باید هم کمونیسم، لیبرالیسم و هم ایدئولوژی غربی را تقبیح کنیم، در این صورت روح روسیه برجسته خواهد شد، همانطور که در گذشته تاریخی ایرانیان با انقلاب اسلامی روح خود را در برابر امپریالیسم و غرب قوی کردند.
دوگین با اشاره به اینکه بر اساس تفکر سهروردی باید به روح عقلانی خود باز گردیم و این بازگشت به نوعی به سمت الگوها و نمادهای مهم باید باشد، توضیح داد: پروسه فلاسفه روسیه به منظور برجسته‌سازی مشخصه‌های فلسفی‌شان است، همان که ایرانیان در انقلاب اسلامی به سمت ریشه‌های شیعی رجعت کردند.
وی با اشاره به اینکه لیبرالیسم، کمونیسم و مدرنیته را رد می‌کند، گفت: این تنها راهی است که ما را در مسیر صحیح همان تئوری چهارم مورد نظر بنده هدایت می‌کند. تئوری انقلاب اسلامی با لیبرالیسم، کمونیسم، فاشیسم و ناسیونالیسم ناهمخوان بود، در نهایت امروز روس‌ها و ایرانی‌ها در یک مسیر و در یک لحظه تاریخی مشترک قرار گرفته‌اند در نهایت از همه دوستان ایرانی که در این جلسه حضور داشتند، تشکر می‌کنند.
انتهای پیام/ فارس
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 426842
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *