۰

قربانی کردن اقتصاد مقاومتی پیش پای واردکنندگان/ القای مصرف کالاهای خارجی با همراهی سازمان غذا و دارو

نخستین نمایشگاه بین‌المللی واردات صنایع غذایی و آشامیدنی کیش، هفته گذشته در این جزیره با حمایت و همراهی مسئولان سازمان غذا و دارو در سال اقتصاد مقاومتی برگزار شد.
قربانی کردن اقتصاد مقاومتی پیش پای واردکنندگان/ القای مصرف کالاهای خارجی با همراهی سازمان غذا و دارو
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،علیرضاوهاب‌زاده: شاید تصور نخستین از برگزاری چنین نمایشگاهی آن است که پتانسیل‌های کشورمان در عرصه بین‌المللی به نمایش گذاشته شود. تولیدکنندگان مواد غذایی و سلامت محور، محصولات و دستاوردهای خود را به عرصه نمایش درآوردند و در سوی مقابل، بازدیدکنندگان به دنبال عقد قرارداد برای خرید اقلام ایرانی باشند. خصوصاً اینکه مدیرکل اداره غذای سازمان غذا و دارو در آیین افتتاحیه آن به ایراد سخنرانی بپردازد و در حاشیه این نمایشگاه نیز با همکاری انستیتو تغذیه ایران، چندین نشست تخصصی برگزار شود.
اما زمانی که خبردار می‌شویم که این نمایشگاه از سوی انجمن واردکنندگان مواد غذایی برپا شده است، یک‌باره همه‌چیز تغییر می‌کند. طبیعتاً نمی‌توان از واردکنندگان توقع داشت که به دنبال توسعه تولید ملی باشند. آن‌ها منافع خود را در واردات اقلامی همچون انواع شکلات، نسکافه، قهوه، بیسکویت، سس و انواع کمپوت و کنسرو می‌بینند و طبیعتاً کاری به تولید ندارند. مگر آن دسته از ایشان که صرفاً به واردات مواد اولیه صنایع غذایی مانند انواع رنگ‌ها، طعم‌دهنده‌ها، آنزیم‌ها و... می‌پردازند که آن‌ها هم به دنبال توسعه تولید مواد اولیه در داخل کشور نیستند و بیشترین هم‌وغمشان، واردات مواد اولیه است.
حال سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که درحالی‌که کشور در شرایطی است که به دنبال پیاده‌سازی اصول اقتصاد مقاومتی است، واقعاً مأموریت چنین نمایشگاه‌هایی چیست؟ آیا به‌غیراز القای مصرف و ایجاد شبکه توزیع کالای خارجی، ثمره‌ای نیز به دنبال چنین نمایشگاه‌هایی ایجاد می‌شود؟ آیا کشورهای توسعه‌یافته به‌واسطه فضای پسابرجام به دنبال وابسته کردن ذائقه مردم به محصولات خارجی نیستند؟ بی‌شک این موضوع هم می‌تواند از جنبه سلامت تبعات مختلفی به دنبال داشته باشد و هم از جنبه امنیت ملی می‌تواند حائز اهمیت باشد.
اما رنج‌آور این است که کشور ما داری پتانسیل بسیار غنی در تولید و عرضه مواد غذایی است و یکی از اهداف تعریف‌شده در سند چشم‌انداز کشور، توجه به بحث تولید اقلام غذایی و امنیت و ایمنی آن‌ها است و درعین‌حال تولیدکنندگان داخلی دارای نشان سلامت از سازمان غذا و دارو که باید موردحمایت قرار گیرند، با مشکلات مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برخی از آن‌ها رو به ورشکستگی هستند.
سؤال مهم‌تری که در رابطه با این نمایشگاه مطرح می‌شود، فلسفه حضور مدیران دولتی دستگاه‌های ناظر بر سلامت است. در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های دارویی بین‌المللی، اعزام پزشکان به مناطق گردشگری را به دلیل واهمه از سوءبرداشت پرداخت رشوه‌های غیر نقدی، از برنامه‌های بازاریابی خود حذف کرده‌اند، چه دلیلی وجود دارد که به بهانه برگزاری نشست‌های تخصصی و حضور در آیین افتتاحیه در جزیره کیش، مدیران و کارشناسان دولتی با واردکنندگان همراه شوند؟ خصوصاً اینکه مدیرانی که از سوی انجمن واردکنندگان مواد غذایی، در این نمایشگاه، به جزیره زیبای کیش دعوت‌شده بودند، جزو بدنه دستگاه‌های ناظر بر سلامت مردم هستند و اخذ مجوز واردات اقلام غذایی باید از طریق آن‌ها و با امضاء آنها صورت پذیرد. حال آنکه برای نظارت و اطلاع از عملکرد واردکنندگان نیاز به حضور و تائید عملکرد آنها در محفلی که صرفا بحث واردات در ان مطرح است نبوده و نیست.
انتهای پیام/فارس
 
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 434969
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *