۰

گلشنی: از نظر استاد مجتهدی باید همواره دانشجو ماند/ کلباسی: مجتهدی تقابل میان سنت و تجدد را نمی‌پذیرد/ مجتهدی: آموختن بزرگترین نعمت خدا به انسان است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مجتهدی درصدد چرایی پاسخ به اهمیت تأمل فلسفه غرب برآمده است، گفت: در حالی که اکثر نگاه‌ همه به سوی غرب است، اما ایشان در این رابطه تطبیق انجام دادند تا شأن فلسفه بیش از پیش روشن شود.
گلشنی: از نظر استاد مجتهدی باید همواره دانشجو ماند/ کلباسی: مجتهدی تقابل میان سنت و تجدد را نمی‌پذیرد/ مجتهدی: آموختن بزرگترین نعمت خدا به انسان است
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،مراسم بزرگداشت کریم مجتهدی فیلسوف، استاد دانشگاه و مترجم برجسته کشور شامگاه روز چهارشنبه 29 شهریور ماه با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، حسین کلباسی استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی،‌ مهدی محقق استاد دانشگاه تهران و جمعی از مفاخر در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
*بلخاری: استاد مجتهدی را مرز فلسفه غربی و فلسفه اسلامی می‌دانم
در ابتدای این مراسم حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با اشاره به اینکه کریم مجتهدی به شدت شیفته و علاقه‌مند فلسفه است، بیان داشت: جناب استاد، استاد فلسفه ایرانی اسلامی است، من ایشان را مرز فلسفه غربی و فلسفه اسلامی می‌دانم.
وی افزود: اندک کسانی هستند که هم تحصیل فلسفه غربی را دارند هم اینکه بستر این تاملات را فلسفه اسلامی می‌دانند.
بلخاری اظهار داشت:  پایان‌نامه ارشد استاد در رابطه با  «بررسی تحلیل استعلایی کانت»‌ تحت راهنمایی استاد معروف پاریس «ژان وال» بوده است، همچنین استاد راهنمای دکترای او پروفسور «گوندیاک» بوده است. رساله استاد مجتهدی جنبه‌ فلسفه‌ تطبیقی داشته و با فلسفه‌های شرق مربوط بوده است.
وی ادامه داد: استاد بعد از مشورت با پروفسور «هانری کربن» فیلسوف و شرق‌شناس فقید، دو رساله از «افضل‌الدین کاشانی»‌را به زبان فرانسه ترجمه کرده و در یک شرح تفصیلی، در ضمن به مقایسه‌ افکار نوافلاطونیان متأخر با سنت‌های اسلامی پرداخته است.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران خاطرنشان کرد: استاد مجتهدی روی مرز فلسفه غربی و فلسفه اسلامی ایستاده است و من به ایشان احترام می‌گذارم، زیرا ما به امثال استاد برای احیای گفت‌وگو میان فلسفه غرب و شرق نیاز داریم.
*گلشنی: از نظر استاد مجتهدی باید همواره دانشجو ماند/استاد مجتهدی درصدد چرایی پاسخ به اهمیت تأمل فلسفه غرب برآمده است
مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: همواره مجتهدی به عنوان استاد الگو بودند، وی از نظر بی‌توجهی به ظواهر دنیوی و عدم توجه به مدرنیته الگو هستند.
وی با اشاره به اینکه محیط اطراف ما از نظر فرهنگی نابه‌هنجار است، افزود: نابه‌هنجاری فرهنگی هم در محیط دانشگاه است و هم در خارج از آن، در این دوره علم برای مقام و پول شده است، از نظر استاد مجتهدی باید همواره دانشجو ماند و یادگیری را جدی گرفت.
گلشنی با بیان اینکه متأسفانه نسل جوان امروز خودش را مرکز معلومات عالم می‌داند، اظهار داشت:‌ یکی از دغدغه‌ و نگرانی‌های استاد مجتهدی عدم توجه به زبان فارسی است که مقام معظم رهبری هم بارها این مورد را تذکر دادند.
وی ادامه داد: در سفری که به ترکیه داشتم دیدم که اکثر تابلوها به زبان ترکی است و زبان انگلیسی کم‌تر دیده می‌شود، ترکیه‌ایی‌ها به شدت به زبان خودشان علاقه دارند،‌ بگذریم که بسیاری از بزرگان ما را به نام خودشان تملک کردند و ما درباره زبان فارسی بسیار کم‌همتی کردیم. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه استاد مجتهدی درصدد چرایی پاسخ به اهمیت تأمل فلسفه غرب برآمده است، ابراز داشت: در حالی که اکثر نگاه‌ همه به سوی غرب است، اما ایشان در این رابطه تطبیق انجام دادند تا شأن فلسفه بیش از بیش روشن شود.
وی با اشاره به اینکه در علم‌آموزی توجه به بنیان‌ها کم شده است،‌ افزود: اکنون فقط سطحی‌نگری مطرح است و اصلاً فهم مهم نیست در حالی که طبق نظر استاد مجتهدی علم باید شرط نو بودن خودش را حفظ کند.
گلشنی در پایان تصریح کرد: نقش فلسفه در اسلام و عمق‌بخشی به معلومات در دهه‌های اخیر بسیار در استعداد‌های درخشان کشور رشد کرده است.
*کلباسی:مجتهدی تقابل میان سنت و تجدد را نمی‌پذیرد
حسین کلباسی استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه بیش از یک دهه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افتخاری همکاری با استاد مجتهدی را داشته است، ابراز داشت: دکتر کریم مجتهدی هم در نظر و عمل و هم در سلوک عملی مخاطب خودشان را متحول کرده‌اند.
وی با بیان اینکه امتیازات ایشان بسیار استوارتر و غیرقابل انکار است، افزود: از جهت سلوک تعلیماتی و معلمی، تعقل و تحقیق به معنای واقعی کلمه، سلوک دانشجویی و جستجو و پایش مستمر، جدیت، شخصیت، حرمت معلمی و حرمت دانشجویی،‌ صداقت در سلوک معلمی و دانشجویی ممتاز هستند.
کلباسی اظهار داشت: دکتر مجتهدی فهم ویژه‌ای از دین و تجدد دارند و تقابل میان سنت و تجدد را نمی‌پذیرد، بلکه تجدد و سنت را در انعکاس به یکدیگر می‌دانند.
وی ادامه داد: ایشان معتقد هستند هر تحولی منجر به آگاهی می‌شود، همچنین به آفات مهلک فرهنگ اهتمام داشتند و در گفتار ایشان انعکاس دارد.
*مجتهدی: پس از بازنشستگی بیشتر دانشجو بوده‌ام
در ادامه این مراسم اهدای لوح تقدیر و نشان زرین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سایر هدایای سازمان‌های مختلف به کریم مجتهدی اهدا شد.
مجتهدی با بیان اینکه پس از بازنشستگی بیش از هر عنوان دیگر یک دانشجو بوده است، گفت: بعد از بازنشستگی کتاب‌هایی را که بلد نبودم، خواندم، فلسفه عشق به یادگیری است.
وی نعمت آموختن را بزرگترین نعمت خداوند به انسان دانست و افزود:‌ همان طور که اگر کسی نعمت حیات را از ما بگیرد، به ما ظلم کرده است، اگر کسی بخواهد نعمت یادگیری را از انسان بگیرد نیز ظلم کرده است.
این استاد فلسفه با اشاره به اینکه امروز از دانشگاه‌ها نتایج مثبت حاصل نمی‌شود، اظهار داشت: این برای کشوری که فرهنگی کهن دارد، مایه تأسف است. متاسفانه امروز خواست آموختن چندان مورد توجه نیست.
وی با بیان اینکه نمی‌توان هویت ایرانی را به لحاظ منطقی تعریف و حد تام آن را بیان کرد، ادامه داد: تعریف روانشناختی هویت ایرانی در ضمیر ناخودآگاه ما ایرانی بودن نهفته است، هم نمی‌تواند تعریف درستی باشد،‌ به نظرم ایرانی بودن به این معناست که کسی اراده می‌کند ایرانی بماند.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 441419
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *