۰

عده‌ای تلاش می‌کنند بین ایران و ملل عرب فاصله بیندازند

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت: مسئولان برخی کشورهای عربی تلاش دارند بین فرهنگ ایرانی و سایر ملل عرب فاصله بیندازند، این دوری به نفع هیچ یک از ملل مسلمان ایران و عرب نیست.
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، محمود اسعدی، استاد ارتباطات و جامعه‌شناسی فرهنگی دانشگاه تهران در حاشیه برپایی نشست‌های فرهنگی ایران و جهان عرب گفت: بنده در سال 71 ویژه نامه‌ای فرهنگی در ایران منتشر می‌کردم، زمانی که سردبیر کیهان فرهنگی بودم، در آن سال به طور اتفاقی به قاهره سفر کردم با مسئولان دانشگاه‌های آنجا و شخصیت‌ها گفت‌وگو کرده و ویژه‌‌نامه‌ای به این مناسبت با عنوان «فرهنگ مصر» منتشر کردم که مرجع مصرشناسی شد.
وی در ادامه اظهار داشت: در همان سال‌ها متوجه شدم که یکی از معضلات ما در جهان اسلام عدم ارتباط فرهنگی است همه می‌دانند که کار فرهنگی فراتر از کار سیاسی است حتی اگر ارتباط سیاسی هم بین کشورها نباشد نباید ارتباط فرهنگی، هنری، ادبی قطع شود چرا که رسالت فرهنگ تطهیر روابط انسانی است.
دبیر همایش «مدیریت رسانه» با اشاره به اینکه مصر به عنوان کشور تأثیرگذار در جهان عرب دارای پیشینه مشترک تمدنی با ایران است، اظهار داشت: بنابراین تصور می‌کنم گفت‌وگوها با کشورهایی مثل مصر مقداری از روابط خصمانه سیاسی می‌کاهد یا ارتباطات منفصل شده و کمرنگ را ترمیم می‌بخشد.
وی با تأکید بر اینکه دو کشور مصر و عربستان محور کشورهای عربی بوده و سایر کشورها براساس نظریه مرکز ـ پیرامون، حاشیه‌ای تلقی می‌شوند، توضیح داد: با این حال ما برای برقراری ارتباط فرهنگی باید از پیرامون آغاز کنیم چرا که ارتباطات با مصر و عربستان چندان مطلوب نیست بنابراین توجه به کشورهای تونس، مراکش، سوریه، الجزایر، عمان و ...مهم است.
وی افزود: یک تفکیکی هم باید صورت بگیرد چرا که در ذهن همگان کشورهای عربی فقط شاید عربستان متبادر شود درحالی که عراق و لبنان و سایر کشورها هم عرب هستند و به لحاظ رسانه‌ای و ارتباطی مهمی تلقی می‌شوند بنابراین گرچه عربستان در خاورمیانه به لحاظ اقتصادی وضعیت مطلوب و محوری دارد اما برای ارتباط بیشتر نباید تنها به این کشور توجه کرده و ارتباطمان را با سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها قطع کنیم.
این مدرس دانشگاه، درباره فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه راه اندازی گفت‌وگوی ایران و جهان عرب گفت: خوشبختانه این کار شروع شده و به زودی نتایجش به بار خواهد نشست.
اسعدی در ادامه افزود: مسئولان برخی از این کشورهای عربی تلاش دارند ما را از هم دور نگه دارند و این دور نگه داشتن به نفع هیچ یک از ملل مسلمان ایران و عرب نیست. باید همه تلاشمان این باشد که با فرهیختگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و اساتید کشورهای عربی ارتباط برقرار کنیم. مفاهمه، مکالمه و حتی مجادله به نفع هر دو طرف است، ما باید با هم گفت‌وگو کنیم و البته نقاط مشترک زیادی هم با هم داریم.
این استاد دانشگاه با تأکید بر برگزاری سمینارهای مختلف در این زمینه، گفت: به طور مثال ما تلاش داریم همایشی برای ابن خلدون تونسی در ایران برگزار کنیم چرا که وی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ اسلام است و ما در ایران کمتر وی را می‌شناسیم یا اینکه بزرگداشت «حسنین هیکل»، روزنامه‌نگار و شخصیت بزرگ مصری که با ایران هم در ارتباط بود، اکنون در دانشگاه علامه در حال برگزاری است.
وی با بیان اینکه مردم ما باید شخصیت‌های جهان اسلام را بشناسند و این تبادل فرهنگی می‌تواند کمک بزرگی به تمدن اسلام کند، توضیح داد:‌ ما در حقیقت ارتباطات سنگین و علمی خود را باید گسترده کنیم، با شناخت از کشورهای هم این شناخت ایجاد می‌شود. تبادل کتاب، برپایی نمایشگاه‌ها، بزرگداشت نخبگان کشور می‌تواند ما را در این مهم کمک برساند. چنین کاری هم به نفع ملل مسلمان منطقه و هم فی نفسه مطلوب است.
انتهای پیام/ فارس
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 432803
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *