۰
کارشناس مذهبی:

حضرت رقیه(س)نقش بسزایی در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تفتان گفت:یکی از شهدای قیام حسینی در روز دهم محرم سال ۶۱ ه. ق که نقش بسزایی داشت حضرت رقیه (س)بود.
حضرت رقیه(س)نقش بسزایی در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت
حجت الاسلام والمسلمین محمد نوری در گفتگو با خبر نگار تفتان ما،در خصوص وجود مقدس حضرت رقیه بیان کرد:یکی از شهدای قیام حسینی در روز دهم محرم سال ۶۱ ه. ق که نقش بسزایی در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت، حضرت رقیه (س) است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری کارشناس مذهبی  گفت: یکی از شهدای قیام حسینی در روز دهم محرم سال ۶۱ ه. ق که نقش بسزایی در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت، حضرت رقیه (س)، دختر سه ساله امام حسین (ع) است. حضرت رقیه (س) در روز پنجم ماه صفر سال ۶۱ ه. ق، مظلومانه به شهادت رسید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:حضرت رقیه (س) در شهر مدینه به دنیا آمد و در سن سه سالگی همراه پدر بزرگوار خود، امام حسن (ع) و اهل بیت ایشان به درخواست کوفیان عازم کربلا شد. امام حسین (ع) تا قبل از روز عاشورا بار‌ها حضرت رقیه را مورد شفقت و مهربانی خود قرار داده و از ایشان دلجویی کردند و در مورد آن حضرت به حضرت زینب (س) سفارش نمودند.


وی افزود: پس از واقعه عاشورا، حضرت رقیه (س) به همراه حضرت زینب (س)، امام سجاد (ع) و سایر اسرا به کوفه و سپس به شام برده شد و در این مسیر رنج‌های بسیاری را متحمل شد.

وی عنوان کرد:آن چیزی که سه ساله ابی عبدالله (س) را از دیگر شهدای کربلا متمایز کرده است، بردباری، صبر و استقامت این دختر است. ایشان را باب الحوائجه نامیدند و امروزه مردم نسبت به حضرت رقیه(س) ارادت خاصی دارند.


وی ادامه داد: نقل است که ۹ نفر از دختران ابی عبدالله (ع) در مسیر اسارت به شهادت رسیدند؛ اما این خیلی عجیب است که نام دیگر دختران امام حسین (ع) در تاریخ کمتر مطرح شده است. به عنوان مثال در شهر بعلبک در «دمشق» یکی از دختران امام حسین (ع) به نام «سیده خوله» مدفون است که مردم لبنان و بیروت به آن خانم ارادت خاصی دارند و به زیارت ایشان می‌روند.

حجت الاسلام و المسلمین نوری درباره وجه تمایز حضرت رقیه (س) با دیگر دختران و زنان کاروان کربلا، اظهار کرد: استقامت ایشان در بین اهالی کاروان بسیار زبانزد بود و مابقی دختران امام دارای چنین بردباری نبودند.


وی افزود: در میان دختران حضرت سیدالشهدا (ع)، حضرت رقیه (س) و حضرت سکینه (س) ترفیع درجه داشتند و توسل به آن‌ها بسیار  وارد شده است؛ چراکه خودشان سختی و صبر فراوان کشیده‌اند و باب الحوائجة هستند.


حجت الاسلام و المسلمین نوری علت اختلاف در تاریخ و تحریف درباره حضور حضرت رقیه (س) را کمبود اسناد تاریخی دانست و گفت: اینکه ابی عبدالله (ع) دختری به نام حضرت رقیه (س) یا فاطمه صغری داشتند و در سن سه یا پنج سالگی در شام به شهادت رسیدند، قطعی است.

وی با اشاره اینکه به لحاظ تاریخی، درباره خیلی از شهدای کربلا ما مطلبی نداریم تصریح کرد:شهیدی در کربلا داریم که گفته اند، آمد در میدان کارزار، کشت و کشته شد، فقط همین و هیچ اطلاعی از قبل آن نداریم. درباره شخصیت حر با این عظمتش اصلا هیچ چیز در تاریخ  پیدا نمی کنید. خب حضرت رقیه هم مثل حضرت علی اصغر فقط یک لحظه و در یک مقطع کوتاه جاودانگی پیدا می کند به جهت عظمتش و گرنه ما چیزی در دست نداریم که بخواهیم نقش اینها را بررسی کنیم.    

وی عنوان کرد:درباره شخصیت حضرت رقیه باید به کتاب کامل بهایی مراجعه کرد البته کامل بهایی از یک کتاب قدیمی تری که فکر می کنم به نام مطاعن معاویه باشد نقل می کند البته آن کتاب در دسترس ما نیست که بتوانیم به آن اعتماد کنیم. ولی خب به کسی که نقل می کند یعنی عماد الدین طبری می شود اعتماد کرد. عماد الدین طبری این کتاب را در اولین دوران شیعی به بهاء تقدیم کرده که حرف های شیعه زیاد در آن است.

​انتهای خبر/
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 453194
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *