۰

جای خالی "گلستان" در تفاهم نامه 1000 میلیاردی وزارت بهداشت با وزارت دفاع / قطب سرطان گلستان ؛ مرکز جامع تشخیص و درمان بیماران سرطانی در مازندران !

کارشناسان، تبعات ناشی از عدم پیگیری های لازم و مکفی مسوولین دانشگاه برای موضوعی که چند ماه قبل از آن مطلع بودند را بیش از حدود 250 میلیارد تومانی می دانند که می توانست مستقیما در استان گلستان برای بهداشت و درمان استان هزینه گردد.
جای خالی "گلستان" در تفاهم نامه 1000 میلیاردی وزارت بهداشت با وزارت دفاع / قطب سرطان گلستان ؛ مرکز جامع تشخیص و درمان بیماران سرطانی در مازندران !
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از گلستان ما ؛ چندی پیش در خبرگزاری ها و صدا و سیما خبری منتشر شد مبنی بر اینکه توافق نامه ای به امضای آقایان دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سردار سرتیپ دکتر حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیده است .
بنا بر این توافق نامه از طریق یک صندوق مشترک سرمایه گذاری بین وزارت دفاع و بهداشت با سرمایه ای حدود یک هزار میلیارد تومان و با سهم 81 درصدی وزارت دفاع و 19 درصدی وزارت بهداشت به منظور ساخت و تجهیز مراکز جامع تشخیص و درمان بیماران سرطانی در 4 استان کشور به بهره برداری برسد.
شنیده شده مسوولین دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سفر آقای دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت متبوع به این استان و چند ماه قبل از امضای این توافق نامه از آن پیشاپیش مطلع شده بودند.
بر همین اساس ؛ انتظار می رفت تا استان گلستان نیز که به دلیل شیوع بالای سرطان مری به عنوان قطب جهانی این بیماری در دنیا شناخته می شود از یکی از این مراکز جامع درمانی سرطان برخوردار گردد.
گلستان قطب سرطان جهانی
شیوع این بیماری در استان گلستان و بر اساس آمارهای بین المللی در ابتدا حتی به بیست برابر متوسط شیوع جهانی می رسید که با اقدامات بهداشتی انجام شده در این منطقه اندکی کاهش یافته است اما هنوز بیماران زیادی در گلستان با این نوع سرطان دست و پنجه نرم می کنند.
متاسفانه چند ماه پس از اطلاع مسوولین دانشگاه علوم پزشکی گلستان مشخص شد دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان یکی از این مراکز انتخاب گردیده است.
نکته قابل توجه این است که سازمان های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) و انستیتو ملی بهداشت (NIH)، در پروژه بین المللی تحت عنوان GEMINI ، استان گلستان را به عنوان قطب جهانی سرطان مری برای تحقیقات خود  انتخاب می نمایند و حتی در کتب معتبر درسی و نشریات بین المللی در کشورهای  دیگر، نوار شرقی دریای خزر و استان گلستان را به عنوان یک ناحیه پرخطر به دانشجویان پزشکی در سراسر دنیا می شناسانند.
به همین علت مسولین دانشگاه علوم پزشکی گلستان به عنوان متولیان اصلی بهداشت و درمان این استان می توانستند با پیگیری های لازم و مکفی و رایزنی های مستمر خود در راستای حل یک مشکل بهداشتی منطقه، استان گلستان را از خدمات پزشکی این توافق نامه در این حیطه مهم که به شدت مورد نیاز مردم استان می باشد مستقیما برخوردار نمایند تا بیماران برای معالجه مجبور به مسافرت به استان دیگر نباشند و نسل آینده نیز از تدابیر آنها بهره مند گردند.
به نظر کارشناسان چه اولویتی مهمتر از حل و فصل مشکلات عمده بهداشتی و درمانی مردم استان از این دست برای مسوولین دانشگاه وجود دارد که مانع پیگیری این موضوع مهم شده است؟
اطلاع آیت الله نورمفیدی از این موضوع می توانست موثر باشد
سوال دیگر اینکه با توجه به اینکه مسوولین دانشگاه حتی بعضا برای جلسات اداری چندین بار از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان برای حضور در دانشگاه دعوت به عمل آورده اند و ایشان علی رغم گرفتاریها قبول کرده اند آیا مسوولین دانشگاه علوم پزشکی گلستان این مساله مهم را به واسطه "قائم مقام رئیس دانشگاه در امور مشارکت های اجتماعی" (حجت الاسلام و المسلمین لیوانی) که از معتمدین و نزدیکان آیت الله نورمفیدی است به ایشان منتقل شده است .
چرا که ایشان می توانست از طریق وزیر بهداشت و درمان رایزنی های لازم را انجام دهد ، تا بیماران گلستانی در آینده مجبور نباشند از این استان به عنوان قطب جهانی سرطان مری برای معالجه به استان دیگر مراجعه کنند؟
 آیا چنانچه مسوولین دانشگاه در همان چند ماهه قبل از انعقاد تفاهم نامه که فرصت کافی داشتند، استاندار محترم و نمایندگان محترم استان گلستان را که علی القاعده توسعه استان در اولویت کاری آنها قرار دارد در جریان قرار می دادند در پیگیری این امر موثر واقع نمی گردید؟
بدیهی است انتخاب استان دیگر بجای گلستان یک تصمیم اتفاقی نبوده است و کارشناسان پیش بینی می کنند رایزنی هایی توسط مسوولین استانهای دیگر قبل از این تصمیم صورت گرفته است.
خسارت 250 میلیارد تومانی به گلستان
کارشناسان، تبعات ناشی از عدم پیگیری های لازم و مکفی مسوولین دانشگاه برای موضوعی که چند ماه قبل از آن مطلع بودند را بیش از حدود 250 میلیارد تومانی می دانند که می توانست مستقیما در استان گلستان برای بهداشت و درمان استان هزینه گردد.
در صورت پیگیری های لازم و تحقق آن، این امر می توانست ضمن جلوگیری از تحمیل مخارج اضافه بر هزینه های دارویی و درمانی به بیماران و خانواده های آنها و ممانعت از اضافه شدن خطرات و هزینه های ناشی از این سفرها در کنار مشکلات ناشی اقامت بیماران و همراهان آنها در یک استان دیگر برای کاهش آلام آنان، بیش از 1000 شغل "مستمر و پایدار" و چندین هزار شغل غیرمستقیم دیگر مرتبط و غیر مرتبط برای جوانان و متخصصین این استان ایجاد نماید.
 از دیدگاه توریسم درمانی نیز برای بیماران کشورهای همجوار در شرق و شمال ایران و کشورهای آسیای میانه، گرگان به دلیل موقعیت استراتژیک و توریستی خاصی که دارد مقصد مناسب تری محسوب می شد، امکانی که می توانست علاوه بر ارتقای بهداشت و درمان استان، در اشتغالزایی و رشد و توسعه اقتصادی این استان نیز نقش بسزایی داشته باشد.
انتهای پیام /
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 424103
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *