۰

بی‌تدبیری دولت تدبیر برای آلودگی کلان شهرها/ آیا آلودگی تا انتخابات همراه روحانی خواهد بود؟

نیم نگاهی به عملکرد دولت نشان می دهد که گرچه از شعارهای محیط زیستی استفاده کرده است لکن به آن پایبند نبوده است.
بی‌تدبیری دولت تدبیر برای آلودگی کلان شهرها/ آیا آلودگی تا انتخابات همراه روحانی خواهد بود؟
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از مطالبه گر، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران هوای پایتخت در روز سه‌شنبه را ناسالم دانست و از تداوم آلودگی هوا در روزهای آتی خبر داد. محمد رستگاری عدد شاخص آلایندگی در پایتخت را 110 عنوان کرد که نشان‌دهنده شرایط ناسالم برای گروههای حساس، سالمندان، زنان و کودکان است. 
 
وی ادامه داد: بیشترین عدد شاخص‌های آلودگی هوا مربوط به ایستگاه قائم با عدد 146 بوده است که این اعداد حکایت از ناسالم بودن هوای پایتخت برای گروههای حساس دارد.
 
در حالی که به لطف باد و باران الهی مردم تهران چند روزی هوای سالم را تنفس کردند هوای پایتخت از روز سه‌شنبه باز هم برای گروههای حساس ناسالم شد.
 
خبر بالا توصیفی بر اوضاع و احوال آذرماه و دی ماه مردم تهران و بسیاری از کلان شهرهاست. زمانی که افزایش تعداد فوت شدگان تهرانی از عدد 160 به 190 در روز می رسید، نگرانی ها افزایش می یافت. هنوز از کوران آلودگی نیمه دوم آذرماه و نیمه اول دی ماه نگذشته است که خبرها از احیای دوباره آلودگی می رسد. همگان واقف هستند که این آلودگی آسیب های زیادی به مردم ما زده و می زند.
 
اما از آن سو نیم نگاهی به عملکرد دولت نشان می دهد که گرچه از شعارهای محیط زیستی استفاده کرده است، ولکن به آن پایبند نبوده است. عدم پرداخت کامل و به موقع مطالبات دولت به متروی تهران شاید مهم ترین عامل آلودگی های امروز تهران باشد. براستی اگر تمام نه خط متروی تهران افتتاح بشود، آیا بازهم مشکلات ترافیکی و آلودگی تهران لاینحل است؟ به عنوان مثال افتتاح خط 3 متروی تهران تا حدود زیادی از بار مسافران خطوط اتوبوس های تندرو نیمه ی جنوبی خیابان ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف کاهش داد. این بدان معناست که از دود اتوبوس ها کاسته شد.
 
همچنین این مشکل در کلان شهرهایی همچون مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز به چشم می خورد. بودجه رسانی به موقع به متروی این شهرها از مشکل ترافیک و آلودگی این شهرها به شدت خواهد کاست. اما این ها تمام مسائل آلودگی تهران نیست. کارشناسان معتقدند، تخلیه ی انبار خودروسازان که 120 هزار خودروی خود را به کمک یارانه دولت فروختند، تاثیر بسزایی در تشدید آلودگی های تهران خواهد داشت. این اقدام جای سوال فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است که چرا دولت در حالی که پولی برای هزینه های جاری خود با توجه به کاهش شدید قیمت نفت ندارد، اقدام به پرداخت چنین یارانه ای به خودروسازان کرده است؟
 
از سوی دیگر تعطیل کردن تولید بنزین از پتروشیمی، و واردات بی رویه ی بنزین از جیب مردم، ان هم با کیفیت پایین به آلودگی هوا دامن زاده است به نظر می رسد در این موضوع نیز افتتاح هر چه زودتر پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه حل قطعی باشد. گرچه تعلل دولت در افتتاح این پروژه نیز  سوال برانگیز است. زیرا که مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در آبان ماه سال جاری افتتاح زودهنگام طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان آذرماه را وعده داده بود. اما اکنون مدیر بهره برداری این پالایشگاه از بهره برداری آن در صورت رسیدن منابع مالی تا پایان سال جاری خبر می دهد.
 
با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 35 میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان 95) و 14 میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه 4 میلیون لیتر گاز مایع، 3 میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود 11 میلیون بشکه است. ساخت این پالایشگاه با 700 هکتار مساحت از سال 1385 آغاز شده است و در صورت تأمین بموقع منابع مالی تا پایان سال 1394 به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می‌شود. میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در حدود 63 میلیون لیتر و گازوییل در حدود 102 میلیون لیتر است. تولید روزانه بنزین در پالایشگاههای ایران هم اکنون 43 میلیون لیتر و گازوییل بیش از 91 میلیون لیتر است که با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین به 78 میلیون لیتر و تولید روزانه گازوییل به 105 میلیون لیتر در روز می‌رسد.
 
به نظر می رسد اگر آلودگی هوا تا روزهای آینده ادامه پیدا کند، نتیجه قابل توجهی را در انتخابات پیش رو خواهد گذاشت.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 424310
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *