۰

مبارزه متوازن و همه جانبه راهکار برون رفت از اعتیاد در جامعه

معاون کاهش تقاض و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مبارزه متوازن و همه جانبه و مشارکت های تمامی دستگاهها و نهادهای دولتی و غیر دولتی را راهکار برون رفت از اعتیاد دانست.
مبارزه متوازن و همه جانبه راهکار برون رفت از اعتیاد در جامعه
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از کیش پرس، پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور در جمع کارکنان نیروهای نظامی و انتظامی جزیره کیش در مسجد امام حسن مجتبی پس از برگزاری زیارت عاشورا گفت: به گفته معصومین سلامتی و امنیت دو نعمت بزرگ الهی هستند که انسان پس از، از دست دادن آن ها به ارزش و اهمیت آن پی می برد.
وی افزود: کشور ایران علی رغم حضور در کانون بحران ها که همواره در طول تاریخ آماج تهاجمات بوده و علی زغم تمامی توطئه های معاندان در امنیت کامل به سر می برد و این نعمتی است که امروز کمتر ارزش آن درک می شود.
افشار سلامتی را نعمت دیگری خواند که انسان با داشتن آن همانند ماهی است که در آب زندگی می کند اما نعمت حضور آب در زندگی را نمی داند و تنها پس از اینکه دچار عارضه و مشکل شد به قدر و ارزش آن پی می برد.
وی با بیان اینکه متاسفانه هردوی این نعمت های الهی امروز در جامعه بشری دچار چالش شده اند افزود: زیاده خواهی انسان ها و استفاده از مسکن های دروغین و کاذب به جای حرکت به سوی معنویت و حق تعالی انسان را در مسیر استفاده از مخدرهای سنتی، صنعتی و شیمیایی قرار داده است که می تواند آسیب های جدی در پی داشته باشد.
این مقام مسئول اظهار کرد: سوداگران مرگ هر روز با تبلیغات جدید و اغوا کننده به اشکال مختلف و متنوع جوامع بشری با به سوی نابودی سوق می دهند.
وی با اشاره به اینکه کشور ایران در موقعیت خاصی از نظر سوق الجیشی قرار دارد تاکید کرد: همجواری ایران با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان و ناامن ترین کشور منطقه یعنی افعانستان که از زمان حمله ناتو به این کشور تولیدات مواد مخدرش کاهش که نداشته بلکه از 2هزار تن به حدود 7 هزار تن افزایش یافته و همچنین قرار گرفتن در مسیر ترانزیت اروپا و داشتن جوانانی پرشور که در دوران گذار پس از جنگ قرار دارند کشور ما را اسیب پذیر کرده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی تنها مبارزه سخت در برخورد با مواد مخدر نیست بیان کرد: سهم شما فقط به مبارزه سخت محدود نمی شود و ایجاد مصونیت در تک تک فرزندان از هم مبارزات در این عرصه است.
وی با بیان اینکه اجتماعی شدن و اجتماعی کردن مبارزه بر علیه مواد مخدر یکی از سیاست های محوری و مورد تاکید مقام معظم رهبری است گفت: با توجه به اهمیت مبارزه با مواد مخدر به دستور مقام معظم رهبری در سیاست های کلان مبارزه همه مکلف به کاهش 25 درصدی اعتیاد در برنامه توسعه ششم هستیم.
افشار راهکارهای برون رفت از گسترش و توسعه سوء مصرف مواد مخدر را به ترتیب مبارزه سخت در مرحله اول توسط نیروهای نظامی و انتظامی و کاهش ورود، عرضه و توزیع مواد مخدر از مبادی ورودی و داخل کشور عنوان کرد و افزود: براساس شاخص های بسیار مهم بین المللی هرچه میزان دسترسی به مواد کمتر باشد احتمال جذب افزاد به آن ها کمتر است.
وی ادامه داد: با این وجود و علی رغم دوری کشور آمریکا از کلمبیا که توزیع کننده اصلی کوکائین است این کشور نیز توفیقات اندکی در کشف مواد دارد.
به گفته معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور ما نیز با وجود صداقت نیروهای نظامی و انتظامی که تمامی دنیا به آن اذعان دارند و ایران را بزرگترین کاشف مواد مخدر در دنیا می دانند در این راستا تنها 25 تا 30 درصد توفیق حاصل شده است.
وی اصل مصون سازی و واکسیناسیون فرزندان در برابر خطرات با افزایش میزان آگاهی و اطلاع رسانی از اسیب های اجتماعی و فردی مواد مخدر مبارزه را بسیار مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: آنچه به عنوان قدم دوم و اولویت بعدی پس از مبارزه سخت در مبحث مواد مخدر وجود دارد مبارزه متوازن، جامع و همه جانبه است.
افشار با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی تواند ادعا کند که در مقابل خطرات و آسیب های مواد مخدر در مصونیت کامل قرار دارد تصریح کرد: همه مکلف به مبارزه نرم و حساس بودن نسبت به سرنوشت فرزندان و رصد و پیگیری خلاءهای موجود در خانواده و میان فرزندان خود هستیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: دوری جوانان از خانواده آن هارا به سوی گروه های مختلف که گاه ممکن است گروه های ناسالم باشند جذب می کند.
وی با اشاره به تاکیدات دین مبین اسلام در حساسیت افراد نسبت به جامعه و محل زندگی خود اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی اسلامی بر حساسیت نسبت به سرنوشت افراد محله و جامعه تاکید شده است.
دوری و ایجاد فاصله میان همسایگان از معضلاتی است که به گفته این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر محله ها و جوامع امروزی را تهدید می کند.
افشار به اهمیت شهرهای مرزی در جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور اشاره کرد و گفت: محیط های مرزی همانند کیش به رغم داشتن زیبایی دارای خرده فرهنگ ها و قومیت های متعددی است که گاه تصور می شود دارای معضل اعتیاد نبود و در هجوم آسیب قرار ندارند.
وی ادامه داد: افزایش خرده فرهنگ های مدرن، با سلیقه های مختلف، دوری از خانواده و محصور شدن در میان آب ها که گاه موجب افسردگی و اختلالات روانی اثبات شده می شوند و وجود جوامع کارگری در مناطق آزاد به ویژه، افراد را بیش از پیش در معرض آسیب هایی همچون اعتیاد قرار میدهد که باید مورد توجه قرار گرفته و مسئولان را نسبت به این موضوع حساس کند.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تاکید براینکه مرزهای خشکی در حال حاضر در بیشتر نقاط به خصوص در شرق محصور شده و قابل کنترل است ادامه داد: وقتی مرزهای خشکی انسداد پیدا می کنند سوداگران مرگ به سوی مرزهای آبی هجوم می آورند در نتیجه صیانت و حراست از مرزهای آبی چندین برابر اهمیت می یابد بنابراین مرزهای دریایی استانهای هرمزگان، بوشهر و خوزستان هم اکنون اهمیت زاید الوصفی در مبارزه با مواد مخدر پیدا خواهند کرد.
وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری در بحث مبارزه با مواد مخدر رسیدن به هدف تعیین شده توسط مقام معظم رهبری در کاهش 25 درصدی مصرف و گسترش مواد مخدر را بسیار مهم دانست و بیان کرد: پیشگیری موجب خواهد شد تا در ظهور و بروز گام های نخست مصرف مواد مخدر کاهش داشت باشیم. همچنین از گسترش و شیوع سوء مصرف جلوگیری کنیم.
40 درصد معتادان کشور در حال درمان هستند. افشاری با بیان این خبر از 7هزار مرکز درمانی سرپایی فعال و 1200 مرکز اقامتی خدمات درمانی معتادان خبرداد و افزود: این اقدام بزرگی است و اگر مراکز خدمات درمانی به تعداد کافی وجود نداشته باشد معضل معتادان به خیابان ها سوق پیدا کرده و همانند کلان شهرهایی که امروز دیده می شود معتادان خیابانی گسترش خواهند یافت و این یکی از مشکلات جدی شهرهای بزرگ است.
وی فعالیت های شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در جزیره کیش را نوآورانه و قابل تقدیر دانست و اظهار کرد: در کیش دستگاه های فرهنگی ، درمانی و مبارزه با این پدیده شوم پذیرفته اند که این یک اولویت است.
افشاری با توصیه به همکاری متوازن و جامع تمامی مسئولان و دستگاه های دولتی و غیردولتی و مردم در مبارزه با این پدیده خانمانسوز اظهار امیدواری کرد هر فرد از افراد جامعه به سهم خود در این مبارزه حضور داشته باشد.
انتهای پیام/
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 424393
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *