۰

بزرگترین نقص مدیریت بحران در کشور، از دست رفتن زمان طلایی امدادرسانی است

مسئول امور کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی استان چهارمحال و بختیاری گفت: پس از وقوع بحران در کشور زمان طلایی امداد و نجات از دست می‌رود و پس از آن اقدامات امدادی آغاز می‌شود که این موضوع بزرگترین نقص در مدیریت بحران کشور است.
بزرگترین نقص مدیریت بحران در کشور، از دست رفتن زمان طلایی امدادرسانی است
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، کوروش قربان‌پور، درباره کارکرد کلینیک‌های استان چهارمحال و بختیاری در مواقع بحرانی گفت: با توجه به شرایط بحرانی مانند حوادث طبیعی که در سطح کل کشور وجود دارد استان چهارمحال و بختیاری نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ در این استان گسل‌های زلزله خیزی وجود دارد که برخی از شهرهای استان نیز بر روی این گسل‌ها قرار دارند، پس همیشه وجود زلزله در استان چهارمحال و بختیاری برای ما یک تهدید است.

وی ادامه داد: در زمینه بروز زلزله بسیج حامعه پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی همکاری‌های تنگاتنگی را با یکدیگر دارند و به این منظور در شهرکرد حداقل سالی دو بار بیمارستان صحرایی برپا می‌کنیم.

این کار‌شناس ارشد میکروبیولوژی درباره اقدامات آماده‌سازی تیم‌های تخصصی امدادی در استان چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه‌ریزی‌ها درباره پزشکان متخصص شاغل در کلینیک ویژه برای زمان بحران انجام شده است، این تیم‌ها در قالب بسیج جامعه پزشکی ثبت نام و به شکل تیم آماده سازی شده‌اند که پس از برپایی هر کدام از بیمارستان‌های صحرایی در شهرستان‌ها بنا را بر ایجاد بحران قرار می‌دهیم و با فراخوان پزشکان را از شهرستان‌ها دعوت می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: از جمله اقدامات درمانی در بیمارستان‌های صحرایی می‌توان به وجود متخصصان جراح، داخلی، اطفال، زنان و زایمان و دندانپزشکی اشاره کرد که به ویزیت بیماران می‌پردازند، و در واقع عمده فعالیت ما برپایی بیمارستان صحرایی است.

مسئول امور کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شاخه‌های کاری گروه‌های امدادی تعریف شده است، بیان کرد: بخش بهداشت محیط توسط متخصصان آن انجام می‌شود و در موضوع امنیت بسیج و سپاه وارد می‌شوند، اما هماهنگی و اعزام متخصصان درمانی به محل وقوع بحران و ایجاد بستر آماده برای بیمارانی که در شرایط بحران نیاز به پزشک متخصص دارند برعهده بنده است.

وی درباره شیوه آموزش عمومی در استان چهار محال و بختیاری گفت: در کلینیک‌های سطح استان در مواقع مختلف و بنا بر نیاز زمانی با تهیه بروشور و بنرهای مختلف سعی کردیم که با توجه به مراجعات زیاد همشهریان به کلینیک‌ها اطلاع رسانی‌های مختلفی را داشته باشیم تا به عنوان مثال با بیماری‌های مختلف آشنا شوند و شیوه پیشگیری از بیماری را توضیح دادیم، نکته دیگر اینکه باید در صورت آلوده شدن به بیماری افراد باید چه اقداماتی را انجام دهند و چه مراقبت‌هایی از بیمار داشته باشند.

این کار‌شناس ارشد میکروبیولوژی با اشاره به وجود صندوق نظرسنجی در کلینیک‌های تخصصی و بررسی هفتگی آن خاطرنشان کرد: با جمع آوری نظرسنجی‌ها شاخص‌های مدنظر را امتیازبندی می‌کنیم که در موضوع آموزش به ویژه درباره بیماری‌هایی که فصلی یا موردی اتفاق می‌افتد رضایت مردم بسیار بالا بوده است و در این باره از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و بسیج جامعه پزشکی قدردانی می‌شود.

قربان‌پور، با بیان اینکه در مدیریت بحران، استان چهارمحال و بختیاری با رشد مجموعه کشوری ما نیز هم پای آن رشد می‌کنیم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در کل کشور در حوزه بحران‌ آنگونه که باید، اقدامی نشده است و پس از وقوع بحران GOLDEN TIME یا زمان طلایی که باید امداد و نجات انجام شود از دست می‌رود و سپس اقدامات امدادی آغاز می‌شود که این موضوع بزرگ‌ترین نقص در مدیریت بحران در کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ راه دانا
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 424590
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *