۰

اگر سیاست‌های دولت حمایتی نباشد واردات بی‌رویه ریشه تولید را خواهد زد

رئیس دبیرخانه مجمع عالی نخبگان بسیج گفت: اجرای برجام می‌تواند هم یک تهدید و هم فرصت باشد، بنابراین اگر سیاست‌های دولت حمایتی نباشد، رهاسازی بازار و واردات بی‌رویه ریشه تولید را خواهد زد.
اگر سیاست‌های دولت حمایتی نباشد واردات بی‌رویه ریشه تولید را خواهد زد
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، دکتر لطف الله فروزنده، در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: اجرای برجام در ظاهر اثرات مثبت قابل توجهی دارد و موجب برداشته شدن تحریم‌ها، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده، روان‌سازی سیستم بانکی و بسیاری اثرات دیگر است که می‌تواند هم تهدید باشد و هم فرصت.

رئیس دبیرخانه مجمع عالی نخبگان بسیج، درباره امکان تبدیل شدن فضای کشور در زمان پسابرجام به یک تهدید گفت: تهدید به این معناست که در فضای جدید، کالای خارجی با توجه به کیفیتی که دارد، وارد بازار می‌شود و اگر تولید داخلی نتواند با آن رقابت کند صنایع داخلی آسیب جدی می‌بینند و این امر ورشکستگی کارآفرینان، بیکاری جوانان و وابستگی شدید اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: برای از بین بردن این تهدید چه در بخش پزشکی و چه در سایر بخش‌های تولیدی که ماحصل زحمات چندین ساله است، دولت محترم باید برنامه مشخصی داشته باشد و واردات را کنترل کند؛ اگر نظارت بر واردات و نظام تعرفه آن درست نباشد، به طور قطع تولید داخلی آسیب می‌بیند.

فروزنده، با تاکید بر وجود یک برنامه روشن برای حمایت از تولید داخلی، افزود: اگر سیاست‌های دولت حمایتی نباشد، رهاسازی بازار و واردات بی‌رویه ریشه تولید را خواهد زد.

استکبار جهانی همچنان ضربات خود را به کشور ما می‌زند
این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، به صنایعی که در بخش پزشکی فعالیت می‌کنند اشاره کرد و گفت: در بخش پزشکی واحدهای تولیدی داروسازی، کیت‌های تجهیزات پزشکی رشد چشمگیری کرده‌اند، در حال حاضر در صنعت دارو بخش زیادی تولید داخل است و از وابستگی در این زمینه نجات پیدا کرده‌ایم؛ اگر این شرایط تثبیت نشود، طبیعتاً شرکت‌های خارجی در ابتدا چراغ سبزی نشان می‌دهند و اقتصاد ما را کاملاً وابسته می‌کنند و هر زمان که نظام استکبار اراده کند به راحتی به کشور آسیب می‌زند.

وی با اشاره به ادامه دشمنی نظام سلطه و استکبار، ادامه داد: هم اکنون که مشاهده می‌کنیم تحریم‌ها درحال لغو شدن است، از طرف دیگر تحریم‌های جدید درحال تصویب شدن است؛ یعنی استکبار جهانی به اسم بحث توان موشکی، حقوق بشر و غیره همچنان ضربات خود را به کشور ما می‌زند.

دکتر فروزنده، متذکر شد: در کل دولت باید یک برنامه روشن و مشخصی داشته باشد و واردات بی‌رویه و قاچاق کالا را کنترل کند؛ سیستم بانکی نیز باید به حمایت از تولید بیاید و منابع خود را در اختیار تولید کالاهای استراتژیک مانند دارو و هرآنچه باعث خودکفایی کشور است قرار دهد.

رئیس دبیرخانه مجمع عالی نخبگان بسیج، درباره جنبه‌های مثبت فضای پسابرجام نیز گفت: با لغو تحریم‌ها، سیستم بانکی آزاد شده و می‌تواند تبادلات و تعامل با شرکت‌ها را شکل بدهد، اگر از این فرصت بتوانیم بازار صادرات بگیریم و سرمایه گذار خارجی جذب کنیم و یا شریک خارجی پیدا کنیم که سرمایه گذاری ثابت کند نه اینکه تنها بخواهد کالای خود را بفروشد، می‌توانیم از اجرای برجام به نفع خود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نظام تولید ما باید با تعاملات خود بتواند تکنولوژی نوین وارد کند نه تکنولوژی سوخته، متذکر شد: همه این‌ مزایا بستگی به نگاه دولت و برنامه‌هایش دارد، اگر این برنامه متکی به تولید داخلی، درون زا و برون زا مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد، فضای پسابرجام یک فرصت خوب است.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 424913
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *