۰

آنتی‌بیوتیک درمان بیماری‌های ویروسی نیست/ پیش‌بینی موج دوم آنفلوانزا هنوز به قطعیت نرسیده است

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بیماری‌های ویروسی با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شوند، مردم با احساس کوچک‌ترین گلو درد اقدام به مصرف آنتی‌بیوتیک می‌کنند که بسیار اشتباه بوده و جز اینکه سیستم ایمنی بدن را نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم کند هیچ تأثیری در روند بهبودی آنفلوانزا نخواهد داشت.
آنتی‌بیوتیک درمان بیماری‌های ویروسی نیست/ پیش‌بینی موج دوم آنفلوانزا هنوز به قطعیت نرسیده است
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، دکتر رضا ایمانی، در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره احتمال شیوع موج دوم آنفلوانزا در زمستان امسال گفت: پیش‌بینی موج دوم آنفلوانزا هنوز به قطعیت نرسیده است، همچنین وجود ویروس‌های دیگر در کنار ویروس آنفلوانزا سبب همپوشانی شده است؛ هر سال به دلیل تغییراتی که در ویروس آنفولانزا رخ می‌دهد با شیوع یک نوع آنفلوانزا روبرو هستیم.

وی افزود: خوشبختانه موج اول آنفلوانزا که با شیوع ویروس خوش‌خیم H۱N۱ همراه بود، کنترل شد و از آمادگی لازم برای کنترل شیوع موج دوم برخوردار هستیم.

ایمانی، درباره انواع ویروس‌ها گفت: ۲۰۰ نوع ویروس تنفسی باعث سرماخوردگی می‌شوند و بیماری آنفلوانزا هم چند نوع است و در کنار آن ویروس‌های شبه‌ آنفلوانزا هم وجود دارند، گاهی اوقات با شیوع همزمان چند نوع ویروس روبرو می‌شویم که سبب نگرانی‌هایی می‌شود.

این متخصص عفونی درباره علائم آنفلوانزا گفت: چنانچه فرد سالمی با بیمار مبتلا به آنفلوانزا در تماس باشد، در صورت ابتلا با علائم بیماری یعنی تب، سر درد و دردعضلانی در ناحیه پا و اطراف مهره‌های کمر روبرو خواهد شد.

وی افزود: وجود هر سه علامت در کنار هم نشانه ابتلا به آنفلوانزا است و چنانچه شخصی فقط علائم تنفسی را بدون تب و سر درد داشته باشد، بیماری این شخص در گروه آنفلوانزا قرار نخواهد گرفت.

ایمانی، در ادامه گفت: حدود چهار روز علائم بیماری شدید است، اما تب به تدریج فروکش کرده و علائم عمومی کمتر می‌شود و گاهی علائم تنفسی مانند سرفه تا یک‌ ماه بعد از بیماری ادامه پیدا می‌کند.

آنتی‌بیوتیک درمان بیماری‌های ویروسی نیست
این متخصص عفونی با اشاره به مصرف اشتباه آنتی‌بیوتیک برای درمان آنفلوانزا گفت: در بیماری‌های ویروسی آنتی‌بیوتیک تأثیر درمانی ندارد، اما اشتباه عوام در استفاده از آنتی‌بیوتیک سبب شده که با احساس گلو درد اقدام به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک کنند که بی‌فایده است.

وی افزود: در برخی از آنفلوانزاها داروی خاصی به نام کپسول "تامیفلو" وجود دارد که باید در ۴۸ ساعت اول شروع بیماری استفاده شود تا طول دوره بیماری و شدت علائم را کمتر کند؛ این دارو در بیمارستان‌های مراکز استان‌ها در دسترس است و با ویزیت متخصصین عفونی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

ایمانی، با اشاره به اینکه درمان بیماری‌های تنفسی در درمان‌های حمایتی است، گفت: بهترین روش درمانی برای آنفلوانزا استراحت کافی و مصرف مایعات است، به طوری‌که در دوره بیماری مصرف روزانه حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب، آبمیوه طبیعی و چای کمرنگ توصیه می‌شود.

این متخصص عفونی درباره تأثیر استفاده از بخور در درمان آنفلوانزا گفت: استفاده از بخور در محلی که بیمار حضور دارد، هوا را مرطوب کرده و برای بهبود بیمار مفید است؛ البته باید هوای اتاق به طور مکرر تهویه شود زیرا محیط مرطوب زمینه مساعدی برای رشد میکروبی است.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 424915
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *