۰

خستگی و رنج، سهم کودکان کار از زندگی

کودکان کار فاصله زیادی از کودکی خود گرفته و بیشتر کار می کنند ، آنقدر غرق در دنیای کار شده اند که گاهی یادشان می رود کودک هستند.
خستگی و رنج، سهم کودکان کار از زندگی
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از  بازتاب بروجرد نامشان کودکان کار است و با دستانی کوچک به جای گرفتن وسایل بازی و توپ، کار می کنند و برای مخارج زندگی  روزانه سختی ها و رنج های زیادی را متحمل می شوند.
در این سن و سال کم نمی دانند کودکی خود را انجام دهند یا مانند بزرگترها کار کنند و تنها سهم آنها از زندگی کار و تلاش است و از کودکی خود دور شده اند.

می خواهند با فروش کالاها و گل در مسیرهای پرتردد بتوانند از بار سنگین زندگی بر دوش والدین خود بکاهند اما به راستی مگر این کودکان چقدر توان کار و تلاش دارند؟
برخی از این کودکان در کنار بساطی از اجناسی که می خواهند بفروشند، قلم و دفتر سردی را روی پای خود گذاشته و با نگاهی گرم به آن می نگرند و می خواهند از درس هم عقب نمانند.


شاید به نظربرسد که زندگی کودکان کار بسیار تکراری است ، هر روز کار و کار و کار.
این کودکان به جای درس خواندن و تحصیل و نشستن هر روز بر روی نیکمت مدرسه، باید برای کار از مکانی به مکان پر رفت و آمد دیگری جابجا شوند تا شاید درآمدی داشته باشند و در این میان هیاهوی کودکانه و قهقه های دوران کودکی در لابه لای این همه سختی کار گم شده است.

برخی از این کودکان با در دست داشتن چند بسته دستمال کاغذی و یا شکلات و آدامس در مسیرهای پیاده رو و پاساژها می چرخند و امیدوارند تا اجناس خود را بفروشند و برخی از این کودکان هم با بساط کردن در کنار پیاده روها ، فریاد ارزانتر از همه جا را برای جذب مشتری سر می دهند.

برخی از این کودکان هم در مغازه ها و فروشگاه هایی مشغول به فعالیت هستند و روزانه بیش از حد توان کودکی شان کار می کنند .

زمانی کودکان کار بیشتر در چهار راه های خیابانهای پر تردد دیده می شد اما امروزه تعداد این کودکان افزایش یافته و در مسیرهای زیاد این کودکان دیده می شوند.
هر یک از شهروندان با دیدی خاص به آنها نگاه می کنند، برخی آنها را مزاحم، برخی هم این را معظل اجتماعی و برخی هم آنها را بی سرپرست می خوانند.

در کنار پیاده روها و بازار این کودکان بیشتر دیده می شوند که برخی از آنها آنقدر کم سن و سال هستند که ناخواسته غرق در دنیای کار شده و از کودکی رها شده اند.


برخی از این کودکان بی سرپرست و برخی هم به کمک سرپرست خود شتافته اند اما نیاز است که نگاه ویژه ای به کودکان کار شود تا این کودکان هم از زندگی سهم خود را داشته باشند.
رئیس بهزیستی بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد افزود: کودکان کار متاسفانه بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند .

"کرم رضا پیردایه"  اضافه کرد: کودکان کار باید در این سن تنها به فکر تحصیل باشند که به دلیل برخی از مشکلات مجبورهستند در خیابان دستفروشی کنند تا درآمدی را به دست آورند.

به گفته وی اورژانس 123 در شهر همیشه در حال فعالیت است که در صورت برخورد با این کودکان اگر کودک کاری فاقد خانواده باشد این کودک را به مرکز نگه داری کودکان بی سرپرست استان تحویل می دهد و اگر این کودک کار خانواده داشته باشد اقدامات دیگری صورت می گیرد .

پیردایه تصریح کرد: تعداد کودکان کار در بروجرد کم است اما تلاش می شود تا همین کودکان کار هم در این سن به فکر درس و مدرسه باشد و از تحصیل بازنمانند.

انتهای پیام/
يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۲
کد مطلب: 425157
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *