۰

رسانه‌ها مشکلات اندک مرتبط با اخلاق پزشکی را بزرگ‌نمایی نکنند/ لزوم تشکیل کمیته اخلاق و معنویت در بیمارستان‌ها

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به لزوم تلطیف روابط بین پزشکان و بیماران گفت: رسانه‌ها نباید مشکلات اندک مرتبط با اخلاق پزشکی را بزرگنمایی کنند چرا که این مسئله به ضرر مردم و نظام سلامت است.
رسانه‌ها مشکلات اندک مرتبط با اخلاق پزشکی را بزرگ‌نمایی نکنند/ لزوم تشکیل کمیته اخلاق و معنویت در بیمارستان‌ها
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، علیرضا زالی در چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی و پرستاری ایران اظهارداشت: بحث اخلاق پزشکی یکی از موضوعات جدی، خطیر و استراتژیک به شمار می‌رود و این موضوع مورد توجه ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه تغییرات سترگی در حوزه طب ایجاد شده است، افزود: هر روز نسبت به گذشته موضوع اخلاق پزشکی انبساطی‌تر می‌شود و از طرف اخلاق زیستی دروازه مفتوحه برای اخلاق پزشکی است.
وی با اشاره به موضوع سلول‌های بنیادی، شبیه‌سازی، انجماد جنین و تخمک همچنین درمان جدید سرطان افزود: این مسائل و دستیابی به موفقیت‌ها فراتر از بضاعت یک سازمان و نهاد است و همه باید دست به دست هم دهیم تا به اهداف و موفقیت‌های کلان دست یابیم.
زالی با بیان اینکه موضوع اخلاق پزشکی تنها منحصر به پزشک و طبیب نیست ، گفت: در این رابطه باید تبادل نظر و کار تیمی انجام شود همچنین برای اینکه بتوانیم مسئله اخلاق پزشکی را به جلو ببریم لازم بوده به آموزه‌های دینی توجه کنیم.
رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: حلقه مفقوده نظام سلامت حکم است و باید تمام خلاءها را در این حوزه با همکاری یکدیگر و از طریق پیشرفت‌های نوین برطرف سازیم.
وی با اشاره به اینکه تعابیر مختلفی از اخلاق پزشکی وجود دارد، افزود: کمتر این تعابیر مختلف را واکاوی کرده‌ایم که در صورت انجام این عمل به نتایج مهمی دست می‌یابیم.
به گفته زالی موضوع اخلاق پزشکی در کشور ما به دوران ایران باستان و قبل از آن باز می‌گردد؛ همچنین در شکوفایی تمدن اسلامی کتاب‌هایی در این زمینه است و براساس واکاوی‌های تاریخی اولین قومی که اجازه طبابت را صادر کرد ایرانی‌ها بودند و این نشان می‌دهد چقدر به این موضوع توجه شده است.
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ایران دارای فرهنگ غنی در حوزه اخلاق پزشکی است، اظهارداشت: در دین مبین اسلام نیز به این موضوع اخلاقی توجه شده و پیامبراکرم نیز سفارشاتی داشته‌اند.
زالی به موضوع تشکیل شورای اخلاق پزشکی توسط وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: این مسئله حاصل یک اقدام جمعی است و در کنار این موضوع تشکیل ستادهای اخلاق حرفه‌ای نیز کار تیمی می‌طلبد و هرچند که اقداماتی در این راستا انجام شده ولی باید تجمیع اقدامات صورت گیرد.
وی با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته اخلاق و معنویت در بیمارستان‌ها تصریح کرد: رسانه‌ها در شرایط فعلی نباید اعتماد میان مردم و اطبا را خدشه‌دار کنند چرا که اعتماد عنصر اصلی درمان بیماران است و امروز نیاز به تلفیق روابط بین پزشک و بیمار داریم.
زالی اظهارداشت: رسانه‌ها نباید مشکلات اندک مرتبط با اخلاق پزشکی را بزرگ‌نمایی کنند این مسئله و هجمه به پزشکان ابتدا به ضرر مردم و نظام سلامت است بنابراین باید تلاش کنیم هجمه به گروه پزشکان وارد نشود.
وی بیان کرد: موضوع اخلاق پزشکی یک مسئله اجتماعی پیچیده است و براساس آخرین مطالعات میدانی پزشکان ما در کشور نقش مرجعیت خود را حفظ کرده‌اند.
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه تامین امنیت شغل پزشکان نیز حائز اهمیت است، گفت: بیمارستان محیط مقدسی است و باید به موضوع هجمه به پزشکان توجه شود البته این مسئله بیشتر از نظر اجتماعی مطرح بوده نه صنفی .
زالی با اشاره به اینکه فضای پزشکی کشور باید با نشاط باشد، گفت: الگوهایی همچون دکتر یلدا شخصیت بین نسلی داشته و تنها متعلق به یک نسل نیست که توجه به این مسئله در موضوع اخلاق پزشکی حائز اهمیت است.
زالی اظهارداشت: پرستاران نیز از همکاران خدوم ما هستند که باید کمک شود مشکلات آنها رفع شود، حجم کار آنها زیاد و تعداد نیروی انسانی در این زمینه اندک است.
وی در پایان گفت: اخلاق پرستاری مبانی آن زودتر از اخلاق پزشکی شکل گرفته و به موضوع اخلاق در حوزه پرستاری بسیار توجه شده است.
انتهای پیام/ فارس
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 425546
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *