۰

نظارت‌های دقیق بر حلیت مواد اولیه غذایی وارداتی انجام می‌شود/ تصمیمات مان بر اساس نظر فقها است

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در واکنش به خبر خبرگزاری فارس در مورد واردات مواد اولیه غذایی که در حلیت آنها تشکیک است، گفت: نظارت‌های دقیق بر حلیت مواد اولیه غذایی وارداتی انجام می‌شود.
نظارت‌های دقیق بر حلیت مواد اولیه غذایی وارداتی انجام می‌شود/ تصمیمات مان بر اساس نظر فقها است
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، بهروز جنت به خبر هفته گذشته این خبرگزاری در مورد واردات مواد اولیه غذایی غیرحلال به کشور واکنش نشان داد.
وی با بیان اینکه نظارت بر حلیت و طهارت محصولات سلامت‌محور طبق تمام روال‌های نظارتی بهداشتی توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام می‌شود، گفت: این نظارت هم بر روی محصولات تولیدی و هم محصولات وارداتی است.
مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو، ادامه داد: از سال 84 در حقیقت به صورت مدون این نظارت‌ها را آغاز کردیم و از همان سال‌ها برای تمام مواد اولیه و فرآیند شده وارداتی گواهی حلیت هم برای واردکنندگان و هم تولید‌کنندگان صادر شد.
وی با اشاره به احداث مرکز ملی تحقیقات حلال، گفت: در طول مسیری که این نظارت‌ها انجام می‌شد نیاز به یک مرکزی که بتواند کار را به صورت دقیق انجام دهد، احساس شد و بنابراین در سال‌های 89 و 90 سازمان غذا و دارو اقدام به تأسیس مرکز ملی تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران کرد.
جنت خاطر نشان کرد: این مرکز از آن زمان نظارت بر حلیت و طهارت محصولات سلامت‌محور شامل غذا، دارو، مکمل‌ها، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و بعضی ملزومات پزشکی را بر عهده دارد.
وی افزود: به صورت جدی‌تر در تحقیقاتی که از سال 93، انجام شد این مرکز به تجهیز آزمایشگا‌ه‌های تخصصی خود اقدام کرد تا در کنار کنترل‌های مدرکی و سندی اقدام به کنترل‌های آزمایشگاهی نیز انجام دهد.
مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو با اشاره به وجود چندین آزمایشگاه در کشور، گفت: انشاءالله با هماهنگی با مراکز فقهی آموزش‌های لازم نظارتی در مورد کنترل فرآورده‌ها صورت می‌گیرد البته سازمان غذا و دارو در حال طراحی نشانی است که بر روی محصولات تولیدی و وارداتی نصب کرده تا حلیت آنها مشخص شود.
وی در مورد واردات ژلاتین با منشأ خوک و نظارت بر آن، گفت: کارهای تحقیقاتی زیادی انجام شده به طور مثال کارهای شناسایی منشأ انواع ژلاتین هر روز گسترش پیدا می‌کند و ما با همکاری مراکز علمی و فقهی کشور از تمام استفتائات موجود در مراکز خود استفاده می‌کنیم.
جنت در مورد فتوای علما پیرامون موضوع حلیت غذا، گفت: بررسی‌های علمی کارشناسان به صورت گزارش به مراکز فقهی مانند مؤسسه موضوع‌شناسی فقهی ارسال می‌شود و پس از جمع‌بندی و آماده شدن گزارش‌ها به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده و بعد از بررسی بر اساس نظر علما و جمع‌بندی فتواهای لازم از طریق این دفتر برای اجرا به ما ابلاغ می‌شود.
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 425990
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *