۰

برگزاری مشترک کنفرانس «گفت‌وگوی ادیان» توسط ایران و آذربایجان

در دیدار سفیر و رایزن فرهنگی ایران در آذربایجان با رییس کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی این کشور، مقرر شد ایران و آذربایجان در فروردین ۹۵ کنفرانس مشترک «گفت‌وگوی ادیان» را برگزار کنند.
برگزاری مشترک کنفرانس «گفت‌وگوی ادیان» توسط ایران و آذربایجان
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محسن پاک‌آئین، سفیر و ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی ایران با رییس کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کردند. برگزاری مشترک کنفرانس «گفت‌وگوی ادیان» و نشست «مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی» محصول این دیدار بود.
در ابتدای این دیدار، سفیر ایران درباره روابط ایران و آذربایجان گفت: در حوادث نارداران، کشورهای عربستان، اسراییل و ترکیه درصدد بودند بین دو کشور ایران و آذربایجان اختلاف بیندازند و در رسانه‌های جمهوری آذربایجان نیز چندین بار اسم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دخالت ایران در خوادث اخیر مطرح شد که درست نبود.
وی افزود: در ایام بعد از حوادث نارداران به نمادهای دینی و پرچم سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) بی‌حرمتی شد؛ ولی می‌دانیم که اراده رهبران جمهوری آذربایجان مخالف اینگونه رفتارهاست. مراجع عظام تقلید در جمهوری اسلامی ایران با اینکه به برخی از اقدامات نیروهای امنیتی و پلیس اعتراض داشتند؛ ولی همواره خواهان گسترش روابط دو کشور دوست هستند.

پاک‌آئین در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با وهابیت و افراطی‌گری‌های گروه‌هایی مانند داعش در کنار جمهوری آذربایجان قرار دارد.
در ادامه مبارز قربانلی، رییس کمیته امور دینی آذربایجان، در خصوص فعالیت‌های عمرانی به عمل آمده از سوی حکومت آذربایجان برای بازسازی قصبه نارداران، توضیحاتی را ارایه داد و گفت: برای فعالیت مجدد مساجد نارداران و زیارتگاه «بی‌بی رحیمه» اقداماتی به عمل آمده و از طرف اداره مسلمانان قفقاز، امام جماعت زیارتگاه تعیین و منصوب شده است و به زودی شاهد از سرگیری جریان عادی زندگی و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در قصبه نارداران خواهیم بود.
در ادامه دیدار ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی ایران نیز با اشاره به همکاری‌های قبلی رایزنی فرهنگی ایران و کمیته امور دینی آذربایجان، پیشنهاد برگزاری کنفرانس «گفت‌وگوی ادیان» و همچنین نشست علمی و تخصصی «مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی» به طور مشترک را مطرح کرد که مورد استقبال مبارز قربانلی قرار گرفت و مقرر شد با همکاری اداره مسلمانان قفقاز و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این دو برنامه در اواخر بهار سال آینده در باکو برگزار شوند.
پس از آن مبارز قربانلی در سخنانی دوباره با اشاره به برگزاری هفتمین کنفراس بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها که توسط سازمان ملل در روزهای 25 تا 27 ماه آوریل سال جاری میلادی (فروردین ماه آینده) در باکو برگزار خواهد شد و در آن مسئولان عالیرتبه فرهنگی کشورهای مختلف حضور خواهند داشت، گفت: شخصاً پیگیر دعوت از ابراهیمی‌ترکمان، رییس محترم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای شرکت در این کنفرانس خواهم بود.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 426371
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *