۰

کودکان چاق‌تر می‌شوند/سو تغذیه در کودکان 50 درصد کاهش‌یافته است

معاون بهداشت وزیر بهداشت از کاهش 50 درصدی سو تغذیه در کودکان کشور نسبت به سال‌های گذشته خبر داد.
کودکان چاق‌تر می‌شوند/سو تغذیه در کودکان 50 درصد کاهش‌یافته است
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، علی‌اکبر سیاری در یازدهمین کنگره تغذیه و سلامت کودکان و نوجوانان بابیان این مطلب، گفت: سوءتغذیه موجب به دنیا آمدن نوزاد کم‌وزن می‌شود که این نوزادان در بزرگسالی با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.
وی افزود: 160 میلیون کودک زیر 5 سال در دنیا به علت فقر تغذیه کوتاه‌قد هستند، 100 میلیون کم‌وزن، 51 میلیون دچار لاغری و 17 میلیون هم لاغری شدید دارند.
رئیس یازدهمین کنگره تغذیه و سلامت کودکان و نوجوانان گفت: شیوع چاقی کودکان زیر 5 سال در دنیا رو به افزایش است و تا سال 2025 آمار این کودکان به 11 درصد می‌رسد.
سیاری افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است تا سال 2030 باید 9 عامل خطر بیماری‌های غیر واگیر کنترل شوند ولی درباره دیابت و چاقی، به دلیل افزایش بی‌رویۀ آن‌ها، فقط گفته که باید روند آن متوقف شود.
وی بیان داشت: ریشه فشارخون و سایر ریسک فاکتورهای بیماری‌های غیر واگیر در دوره جنینی و نوزادی شکل می‌گیرد و در ایران بالغ‌بر 83 هزار مرگ سالانه به خاطر 10 میلیون فشارخونی است که در کشور وجود دارند و 50 درصدشان از بیماری خود خبر ندارند.
معاون بهداشت با اشاره به اینکه سوءتغذیه مانع تشکیل و تکامل سیناپس‌های مغزی در کودک می‌شود گفت: در مطالعه‌ای بین سال‌های 74 تا 89 مشخص‌شده است که کم‌وزنی و کوتاه‌قدی و لاغری در کشور کاهش‌یافته ولی در استان‌هایی مثل هرمزگان و سیستان و بلوچستان هنوز مشکلاتی وجود دارد.
وی افزود: میزان مرگ‌ومیر نوزادانی که زیر 1500 گرم به دنیا می‌آیند 265.5 در هر هزار تولد زنده است.
سیاری بیان داشت: بیش از 30 درصد از جمعیت کل کشور کمبود ویتامین D دارند که شیوع آن در سالمندان، زنان سنین باروری و کودکان بیشتر است.
وی مصرف شیر خالص مادر تا 6 ماهگی و سپس شروع تغذیه تکمیلی از این سن به بعد را برای کودکان توصیه کرد.
انتهای پیام/ فارس
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 426376
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *