۰

اهمیت تغذیه درسنین سالمندی

سالمندی فرایندی است که به تدریج به دلیل عوامل مختلف تغییرات تخریبی سلولها از تولید سلولهای جدید بیشتر شده و اندامها دچار نقص در عملکرد می شوند و در نهایت فرد پیر و سالخورده می شود.
 اهمیت تغذیه درسنین سالمندی
به گزارش سرویس خبری تفتان ما، سالمندی فرایندی است که به تدریج به دلیل عوامل مختلف تغییرات تخریبی سلولها از تولید سلولهای جدید بیشتر شده و اندامها دچار نقص در عملکرد می شوند و در نهایت فرد پیر و سالخورده می شود.

دلایل این امر کاملا شناخته نشده است ولی عوامل محیطی مانند آب و هوا، رژیم غذایی و عوامل روحی و روانی و شیوه زندگی می تواند بسیار موثر باشد.

آلودگی هوا بدلیل ایجاد مواد سمی در بدن می تواند عاملی در تخریب سلولهای بدن باشد همچنین مصرف غذاهایی که اکسید کننده هستند و می توانند در بدن رادیکال آزاد تولید نمایند (مانند روغنهای دارای پراکسید، غذاهای سوخته و غیره) موجب تخریب سلولها شده و فرایند پیری را جلو خواهد انداخت.

مصرف مواد ضد اکسیدان مانند ویتامینهای A, E, C املاح سلنیوم و گوگرد می توانند با از بین بردن رادیکالهای آزاد عمر سلولها را افزایش دهند. بنابراین مصرف سبزیجات تازه، میوه، گوشت، سیر و پیاز، کلم، حبوبات و مغز دانه ها جهت تامین این مواد توصیه می گردد.

حد نهایی عمر انسان حدود 140-120 سال برآورد شده است. معمولا به افراد بالاتر از 65 سال سالمند اطلاق می شود. البته سالمندان را می توان به سه گروه سنی تقسیم نمود:

1- گروه سنی 74-65 سال که سالمند جوان نامیده می شوند.
2- گروه سنی 84-75 سال که سالمند نامیده می شوند.
3- گروه سنی 85 سال و بالاتر که سالخورده نامیده می شوند.
 
انتهای پیام/ تسنیم
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۷
کد مطلب: 426620
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *