۰

شرکت‌های داروسازی داخلی هیچگاه نگاه جهانی نداشته‌اند

رئیس دانشکده داروسازی بقیه الله(عج) گفت: ما هم اکنون صادرات چشمگیری در بخش دارو نداریم، زیرا شرکت‌های داخلی ما هیچ‌گاه نگاه فرا کشوری نداشته‌اند یا اصولاً ساز و کارهای اساسی را برای ورود به بازارهای جهانی ندارند.
شرکت‌های داروسازی داخلی هیچگاه نگاه جهانی نداشته‌اند
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، دکتر عبدالمجید چراغعلی، در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره وضعیت صنعت داروی کشور در پساتحریم گفت: در هیچ زمانی موضوع تحریم به شکل مستقیم بر صنعت داروی کشور تاثیرگذار نبوده است به این دلیل که همه قطعنامه‌هایی که به شکل تحریم علیه ایران صادر شد به شکل مشخص بخش سلامت را استثناء می‌کرد.

وی در ادامه افزود: در واقع هرگونه تجارت در بخش خرید دارو، ماده اولیه، واردات و صادرات دارو نیاز به نقل و انتقال پول داشت اما به دلیل تحریم بانک‌های داخلی عملاً به شکل غیرمستقیم بخش سلامت تحت تاثیر شدید تحریم‌ها بود و هیچ گونه تجارتی در بخش دارو انجام نمی‌شد.

ورود شرکت‌های داروسازی بزرگ دنیا به کشور در پساتحریم
رئیس دانشکده داروسازی بقیه الله(عج) با بیان اینکه با برداشتن تحریم‌ها انتظار داریم که تجارت دارو در بخش مواد اولیه و تبادلات ارزی محصولات نهایی راحت‌تر انجام شود، تصریح کرد: در پساتحریم اتفاق دیگری که رخ می‌دهد این است که شرکت‌های داروسازی بزرگ این امکان را دارند که به شکل مستقیم به قصد سرمایه گذاری و تجارت وارد بازار دارویی ایران شوند که این امر باعث ارتقا صنعت دارویی کشور می‌شود و در هزینه داروهای وارداتی کاهش ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: به این شکل فروش مستقیم دارو به کشور هزینه‌های واسطه گری را کاهش می‌دهد و این موضوع به نفع نظام سلامت و بیماران داخلی است.

چراغعلی، گفت: اخیراً چند شرکت جهانی بزرگ دارویی برای سرمایه گذاری در کشور ما اظهار علاقه کرده‌ که باید منتظر باشیم که توافقات صورت گرفته عملیاتی می‌شود یا خیر.

در حال حاضر واردات دارویی، نظام سلامت کشور را تهدید نمی‌کند
وی درباره افزایش میزان واردات دارو به کشور در پساتحریم تصریح کرد: نظام دارویی کشور ما از سه دهه گذشته پس از انقلاب تحت کنترل بوده است بنابراین واردات دارو با نظارت انجام می‌شود پس به نظر نمی‌رسد که در پسا تحریم اتفاق عجیبی درباره ورود داروی خارج از کنترل رخ دهد مگر اینکه واردات دارو به شکل کلی نظام سلامت ما را تهدید کند که در حال حاضر علائمی از این موضوع دیده نمی‌شود.

رئیس دانشکده داروسازی بقیه الله(عج) در ادامه افزود: در کشور ما قانون به این شکل است که اگر دارویی در داخل تولید شود نمی‌توان داروی مشابه آن را وارد کرد البته استثنائاتی درباره بیماران خاص وجود دارد اما این نگرانی وجود ندارد که در پسا تحریم آسیبی به تولید کنندگان داخلی ما وارد شود.

وی ادامه داد: به شکل کلی ورود شرکت‌های دارویی بزرگ به کشور می‌تواند باعث ارتقا تولیدات شرکت‌های دارویی داخلی شود.

شرکت‌های داروسازی داخلی هیچگاه نگاه جهانی نداشته‌اند
چراغعلی، درباره آینده صادرات داروی داخلی به خارج از کشور تصریح کرد: ما هم اکنون صادرات چشمگیری در بخش دارو نداریم، زیرا شرکت‌های داخلی ما هیچ‌گاه نگاه فرا کشوری نداشته‌اند یا اصولاً ساز و کارهای اساسی را برای ورود به بازارهای جهانی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر موفق شویم شرکت‌های چند ملیتی که برندهای شناخته شده‌ای را در دنیا دارند به داخل کشور وارد کنیم تا به تولید برندهایشان بپردازند، طبیعتاً می‌توانند صادرات برندهایشان را نیز انجام دهند اما اگر فکر کنیم که شرکت‌های داروسازی داخلی ما طبق 30 سال گذشته تولید دارو را انجام دهند و در دو سال آینده صادرات قابل توجهی انجام دهند مطمئناً چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

انتهای پیام/
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب: 426749
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *