۰

جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ترکمنستان برگزار شد+تصاویر

جشن گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور معاون رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکمنستان و نیز سفرا و دیپلمات‏‌های خارجی و ایرانیان مقیم عشق‏‌آباد برگزار شد.
جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ترکمنستان برگزار شد+تصاویر
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، جشن گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران شب گذشته با حضور معاون رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکمنستان و نیز سفرا و دیپلمات‏‌های خارجی و ایرانیان مقیم عشق‏‌آباد برگزار شد.
در آئین گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران که در سالن اجتماعات سفارت ایران در عشق‌آباد برگزار شد، «سید محمد احمدی» سفیر ایران در عشق‌آباد ضمن تبریک به حضار و ملت شریف ایران به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: ما در حالی سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم که جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مدیریت دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، به سمت اهداف بزرگ انقلاب اسلامی و نیز ارتباط بهتر با جهان خارج و با سیاست‌های تنش زدایی و همزیستی مسالمت‌آمیز یا کشورها و همکاری با تمامی کشورها در مجامع مختلف، پیش می‏‌رود.
وی افزود: همکاری با همه کشورها به ویژه با همسایگان در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و یکی از اولویت‌های اساسی ما توسعه و گسترش با ترکمنستان است این در حالی است که کشور ترکمنستان برای ما، در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه خاصی برخوردار می‌باشد و از ابتدای استقلال ترکمنستان از اولین کشورهای بودیم که استقلال این کشور را به رسمیت شناخته و از سیاست بیطرفی ترکمنستان حمایت کردیم و در تمامی مجامع از مواضع کشور دوست و برادر ترکمنستان پشتیبانی خواهیم کرد.
روابط ایران و ترکمنستان مثال زدنی است
سفیر ایران در عشق‌آباد افزود: روابط و همکاری گسترده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی میان «تهران» و عشق‌آباد نمونه مثال زدنی در منطقه است، همچنین انتقال انرژی، ترانزیت کالا، همکاری‌های فرهنگی و علمی در مناسبات میان دو کشور جایگاه خاصی دارد که با توجه به موقیعت ژئوپلتیکی و جغرافیایی ایران و ترکمنستان نمونه بارز آن راه‌اندازی خط راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان و دالان حمل و نقل و ترانزیتی عمان-ایران- ترکمنستان- ازبکستان می‌باشد.
وی اضافه کرد: ایران 12 سال بنابر ادعاهای واهی، تحت تحریم‌‌های سخت و سنگین جامعه بین‌المللی بوده ولی خوشبختانه در 2 سال گذشته از طریق مذاکرات فشرده با کشورهای بزرگ به تفاهماتی دست یافتیم و افق جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با داشتن موقیعت ممتاز در منطقه به خصوص اتصال شمال به جنوب،داشتن منافع سرشار انرژی به خصوص نفت و گاز، به دنبال توسعه روابط خود با کشورهای همسایه است.
احمدی تاکید کرد: برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای و برجام می‌تواند الگویی برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی باشد و ما ثابت کردیم که با مذاکره و دیپلماسی می‌شود پیچیده‌ترین مشکلات را حل کرد، به این ترتیب ما برای مجامع جهانی جهت حل مسائل و اختلاف نظرها الگوی مناسبی ایجاد کردیم. 
وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این مراسم ضمن ابلاغ پیام ریاست جمهوری ترکمنستان گفت : امروز (22 بهمن) در حیات مردم جمهوری اسلامی ایران روزی بزرگ است.
وزیر خارجه ترکمنستان در بخش دیگر اظهارات خود درباره روابط و همکاری‌های دوجانبه میان عشق‌آباد و تهران، گفت: نیاکان ما از دوران گذشته در کنار همدیگر بوده و از اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و سنتی برخوردار هستیم.
رئیس دستگاه سیاست خارجی ترکمنستان، با اشاره به پایه مستحکم روابط و همکاری‌های دوجانبه میان ترکمنستان و ایران که براساس اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی استوار هستند، اعلام کرد که دولت ترکمنستان مناسبات همه جانبه خود درآینده نیز با جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش توسعه و گسترش خواهد داد.
وزیر خارجه ترکمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ترکمنستان یک شریک راهبردی است و در حال حاضر جهت تحکیم و تقویت مراودات میان دو کشور، اقدامات گسترده سیاسی و دیپلماتیک در دست اجرا بوده و این در حالی است که تنها در سال گذشته 28 سند همکاری میان دو کشور امضاء شده است.
اقتصاد، مهمترین محور همکاری تهران-عشق‌آباد
وی با اشاره به اینکه دولت ترکمنستان حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از ترکمنستان در عرصه سیاسی مجامع جهانی را هرگز فراموش نخواهد کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از مواضع و ابتکارات رئیس جمهور ترکمنستان که در سازمان ملل و سایر سازمان‌های معتبر جهانی در خصوص توسعه سیستم تامین انرژی و حمل و نقل و ترانزیت بین‌المللی مطرح می‌کنند، حمایت و برای تحقق آنها نیز فعالانه مشارکت می‌کند.
مرداف در بخش دیگر سخنرانی خود گفت: بخش اقتصادی از مهمترین بخش‌های تعاملات با جمهوری اسلامی ایران است و در جریان سفر ماه مارس سال گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران به عشق‌آباد، سران دو کشور جهت افزایش میزان مبادلات و همکاری‌های دو کشور تا سقف 60 میلیارد دلار ظرف 10 سال آینده موافقت کردند.
وزیر خارجه ترکمنستان در پایان سخنرانی خود، اعلام کرد که بخش فرهنگی و انسانی از دیگر بخش‌های مهم در مناسبات میان ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که در این خصوص نیز ما اقدامات گسترده‌ای را به مورد اجرا می‌گذاریم.





















انتهای پیام/ فارس
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 426987
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *