۰

تعیین شاخص‌های پیشرفت در حوزه فرهنگ دشوار است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به رویکردهای خاصی که دولت یازدهم داشته و سیاست‌هایی که رئیس جمهور ترسیم کردند یکی از اقداماتی که باید انجام می‌شد تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی بود.
تعیین شاخص‌های پیشرفت در حوزه فرهنگ دشوار است
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که بخش فرهنگ آن به صورت جداگانه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی هم‌اکنون در حال برگزاری است، گفت: تلاش‌هایی که وزارتخانه و سازمان‌های وابسته انجام شد نیازی نیست در حوزه فرهنگ و اهمیت فرهنگ و توجهی که باید به این حوزه شود صحبت کنیم چرا که به هر حال فرمایشات مقام معظم رهبری همگی در دل فرهنگ تبیین می‌شود و فرهنگ چیزی نیست که در کنار سیاست و اقتصاد باشد در واقع سبقه و رنگ فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی ما می‌تواند مسائل فرهنگی باشد لذا توجه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ در این کارگروه شده است.
وی اظهارداشت: از جمله کارهایی که صورت گرفته است، تبیین وضعیت شاخص‌ها بود؛ یکی از مشکلات در حوزه فرهنگ این است که در حوزه اقتصاد خیلی راحت می‌توان از شاخص‌های تورم و بیکاری نام برد اما حوزه فرهنگ به دلیل پیچیدگی مسائل فرهنگی و اجتماعی، تعیین شاخص‌ها با دشواری روبرو بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در برنامه ششم تلاش شده وضع موجود را از نظر میزان مطالعه، کتابخانه‌ها، نشریات منتشر شده، تماشاگران فیلم‌های سینمایی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ترسیم شود.
وی ادامه داد: با توجه به رویکردها و سیاست‌های خاصی که دولت یازدهم داشته و آقای روحانی رئیس جمهور آن را ترسیم کردند از جمله فعالیت‌هایی که در این حوزه دنبال شده بحث حمایت از فعالیت‌های قرآنی است که منشور توسعه فرهنگ قرانی به تصویب رسیده و معاونت قرآن و عترت در طول 3 سال گذشته تأسیس شده است.
جنتی گفت: هدف اصلی، توسعه فرهنگ قرآنی است که عموماً برای مبارزه با عوام‌زدگی و ترویج خرافاتی است که در جامعه رواج داده می‌شود که در این زمینه کتابهای زیادی منتشر کرده‌ایم و از عرفان‌های کاذب وارداتی جلوگیری شده تا نگرش صحیح به جامعه عرضه شود.
وی تصریح کرد: در حوزه حمایت از پیشکسوتان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، علمی، هنری و دینی اقدامات خوبی صورت گرفته و مؤسسه پیشکسوتان هنرمند مورد حمایت قرار گرفته است و سایر نویسندگان و سینماگران به لحاظ مادی و معنوی مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد هستند.
وی با اشاره به مجموعه ظرفیت‌های فرهنگی اقوام مختلف در کشور ابراز داشت: ما در کشور، شهروند درجه 2 نداریم، همه شهروندان با رویکردها و دیدگاه‌های مختلف از حقوق یکسان برخوردار بوده و همگی مورد حمایت هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: آنچه در فضای مجازی گسترش پیدا کرده اکنون نشریات مکتوب و الکترونیکی که در کشور منتشر می‌شود مجموعاً هفت هزار و 500 نشریه است که در طول دولت یازدهم بیش از 4 هزار نشریه مکتوب و الکترونیک مجوز داده شده و این یک ارتقای کیفی در این زمینه به شمار می‌رود.
وی اظهارداشت: در جشنواره فیلم امسال بیشتر به کیفیت آثار توجه شده است و از میان 77 فیلم ساخته شده در جشنواره فیلم فجر که بخشی از آن برای مخاطبان به نمایش درآمد نشان می‌دهد که یک تحول کیفی در این زمینه پیدا شده است بخصوص نیروهای جوانی که به تازگی وارد این عرصه شده‌اند بیانگر یک حرکت امیدبخش است.
جنتی با اشاره به تقویت و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور اظهار داشت: بنیاد سعدی در راستای تقویت زبان فارسی در خارج کشور تاسیس شد که این مسئولیت را به طور مستقل دنبال می‌کند و وزارت فرهنگ و ارشاد به صورت تمام و کمال با رایزن‌های فرهنگی از این بنیاد حمایت می‌کند.
وی، شفاف‌سازی در حوزه رسانه را از دیگر مواردی برشمرد که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است که بر این اساس یارانه‌ای که به رسانه‌ها پرداخت می‌شود براساس یک ضابطه است که در پایگاه‌ اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد ارائه شده و همه کسانی که با توجه به این ضابطه یارانه دریافت می‌کنند می‌توانند میزان یارانه خود را در پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارشاد مشاهده کنند و موارد زیرمیزی و ... منتفی شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تحکیم هویت ملی گفت: شورای فرهنگ عمومی نهادهایی است که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند و 31 شخصیت حقیقی و حقوقی در آن فعالیت دارند همچنین حدود 82-80 رایزن فرهنگی داریم که تلاش شده فرهنگ ایرانی و اسلامی را به خارج از کشور منعکس کنند که در یک مقطع فقط به فعالیت‌های شیعی و دینی توجه می‌شد اما در این دولت علاوه بر این موارد به معرفی تمدن ایرانی نیز پرداخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: تحکیم و پایدارسازی اقتصاد فرهنگ در این دولت به ثمر نشست و خیلی خوب در این زمینه کار شده است و سرمایه‌گذاری اقتصاد هنر با وجود بسیاری از بانک‌ها و هلدینگ‌ها که علاقمند هستند این اقدامات صورت می‌گیرد.
جنتی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه با توجه به شناخت موجود و شناخت چالش‌ها و برنامه‌ای که ترسیم شده است اگر در اختیار دوستان قرار گیرد نشان می‌دهد رویکردهای خوبی شکل گرفته است و امید می‌رود امکانات و منابع مادی اجازه دهد اهداف خود را پیش برده و برنامه را به درستی اجرا کنیم.
انتهای پیام/ فارس
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب: 427525
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *